Op vijf minuten van de zwart-witgeblokte vlag leek de zege in kannen en kruiken. Amaury Richard, Gilles Smits en Stéphane Lémeret waren op pole positie gestart in een peloton van 46 wagens en leken het perfecte weekend te realiseren door de Kronos 8 Hours of Mettet te winnen, eerste manche van de VW Fun Cup. Maar de droom van de troepen van Matthieu de Robiano werd een nachtmerrie toen de #2 DRM Autographe plots stilviel aan het begin van de pitlane met… benzinepech!
De #44 Jac Motors 1 bevond zich op dat moment op een tiental seconden en kreeg plots een zege cadeau waarop Michaël Leenders, Laurent Jaspers en nieuwkomer Hubert Bauthier niet meer hadden gehoopt. “Natuurlijk hebben we wat geluk gehad”, gaven de drie rijders toe. “Maar dat is nu eenmaal noodzakelijk in de autosport! We hebben de druk constant aangehouden en verwelkomen deze zege natuurlijk met plezier.”
Voor zijn terugkeer naar het kampioenschap van Kronos Events heeft Allure Team aan iedereen herinnerd dat ze niet voor niets drievoudig kampioen zijn. Cédric Bollen, Sébastien Kluyskens en Gilles Debrus (#277) verloren de zege door een strafronde omwille van een inhaalbeweging onder gele vlag. Met de punten van de tweede plaats mochten ze met andere woorden meer dan gelukkig zijn.
De kleinste podiumtrede werd ingenomen door Jac Motors 2, die het succes van het team uit Zaventem compleet maakte. Mathieu Detry, Sébastien Incardona en Stéphane Perrin zullen dit seizoen zonder twijfel een rol spelen! De #426 Acome Racing 3 van Martin Leburton en vader en zoon Piron (Pierre en Gilles) was niet uit de kopgroep weg te slaan en eindigde aan de voet van het podium, voor het ongelukkige trio van de #2 DRM Autographe, uiteindelijk vijfde na een ronde verloren te hebben in de slotfase.
En wat dan met de kampioenen? Socardenne by Milo had zich voorgenomen om de nieuwe campagne sterk aan te vatten met de bedoeling hun titel te behouden. Maar de pechduivel had het hele weekend zijn intrek genomen bij het team van Christophe Nivarlet! De drie kandidaat-winnaars van het team kenden immers zware technische problemen: de #289 (Kevin Balthazar-Romain Degeer-Matteo Raspatelli) viel al in de opwarmronde stil met een sensorprobleem en op de #149 (Kevin Caprasse-Tom Rensonnet-Giovanni Scamardi) ging de motor stuk, ondanks een beresterke start van Kevin Caprasse. Vanop de vijftiende startplaats kon hij doorstoten naar de leidersplaats, voor de #280 (Lorenzo Donniacuo-Christophe Nivarlet-Benjamin Kaivers) die later werd gestopt door een kapotte aandrijfas. Een weekend om snel te vergeten!
Clubsport wint in Fun, Acome Racing 1 in Pure
Het nieuwe Fun-klassement, voorbestemd voor teams zonder Top Gun, was eveneens erg onvoorspelbaar. De #415 Clubsport Racing van Johan Huygens, Kris Cools en Marnik Battryn, zesde in het algemene klassement ondanks een straf in de beginfase na te laat op de startgrid verschenen te zijn, zegevierde met amper vijf seconden voorsprong op de #65 Leader Racing van Nygel Verhaeren, Arthur de Dryver en Paul Theysgens.
Bovenop de achtste plaats in het algemene klassement namen Manu Nava, David Doutrepont, Timo Van Impe en Anthony Rosa de hoogste podiumtrede in van het Pure-klassement (voor rijders die alleen de VW Fun Cup als ervaring hebben) met de #278 Acome Racing 1. Amine Zeghouani, Sébastien Dorkel, Jean-Luc Vandormael en Hakim Ouassini grepen de zilveren medaille met een top 10-notering als kers op de taart, net voor de #399 DRM Family van Wolfgang Reip, Alexander en Marnix Hommerson.
In de Evo2-categorie (voor TDI-motoren) nam de #254 SGRT.be (Simon Lurkin-Raphaël Makowczynski-Florian Budts-Marvin Herman) de maat van de regerende kampioenen van JUSI Racing (Jurgen Vermeulen-Kurt Heirman-Daan Moeur-Diederik Ceyssens).
Biplaces: Trendy Monster by Milo heersen
We hadden een duel verwacht in de categorie voor de Biplaces. Maar de strijd was uiteindelijk van korte duur… Met de #342 van Trendy Monster by Milo domineerden Francis Plunus, Eric Jardon en Christian Houbben van begin tot einde. “Het is een perfect weekend geworden”, glimlachten de drie heren. “Om professionele redenen zijn we er niet bij in Magny-Cours, maar onze wagen zal er natuurlijk wel aanwezig zijn om punten te scoren. We kijken er al naar uit om eind mei weer deel uit te maken van het peloton in Francorchamps!”
Het duel vond dus niet echt plaats, omdat de #365 Carpass LRE by DRM (Stéphane Lémeret-Philippe Wintgens-Philippe Reynens-Edouard De Braekeleer-Miguel Coppieters) het slachtoffer werd van problemen met de versnellingsbak die de kampioenen van 2018 naar de kleinste podiumtrede verwezen. Dat was goed nieuws voor de #364 van nieuwkomers CG Racing. Aan de zijde van Maxime Musin eindigde Martin Brunet zijn eerste race in de VW Fun Cup dus op een veelbelovende tweede plaats.
De top 5 van de categorie werd vervolledigd door de #375 Mazuin Sport (Camille Mazuin-Michael Mazuin-Louis Mazuin-Antoine Potty-Damien Dupont) en de #360 CBRS by Milo (Alain Dupont-Philippe Fisette-Michel Koning).
Na deze eerste meer dan geslaagde confrontatie, wordt de VW Fun Cup verwacht op het Circuit de Nevers Magny-Cours. Worden de kaarten opnieuw verdeeld op dat nieuwe speelterrein? Antwoord op 19 en 20 april!