EJ Automotive staat met twee Fiesta’s aan de start in openingsweekend op Circuit Zolder. “Om het vak te leren is er geen betere keuze dan de Ford Fiesta Sprint Cup”, zegt Kristoff Cox.
Naast de vertrouwde namen van teams die vorig jaar al aanwezig tekenden in de Belgische Ford Fiesta Sprint Cup, is EJ Automotive een nieuwkomer. Zij kozen resoluut voor de Belgische Ford Fiesta Sprint Cup en gingen over tot de aankoop van twee rijklare Ford Fiesta’s ST-Line. Eén ervan komt steevast in de handen van 30-jarige Kristoff Cox, die we nog kennen van de Clio Cup binnen TCR Benelux.
Na het einde van het verhaal van TCR Benelux en de Clio als ‘race in de race’ wou Kristoff Cox aan de bak blijven gaan in het zuivere sprintwerk. Hiertoe maakte hij vorig jaar tijdens een testsessie op Circuit Zandvoort kennis met een Fiesta Cup en week daarop even uit naar de Franse Clio Cup.
“Ja, ik geef er de voorkeur aan het vak te leren in de zuivere sprints omdat je daar als coureur het verschil nog kan maken en het niet de auto is die over winst of verlies beslist, “ zegt Kristoff. “Op dit ogenblik is er in de Benelux geen betere keuze dan de Ford Fiesta Sprint Cup. Ook omdat de kalender mijn professionele bezigheden niet veel in de war stuurt. Zo was racen in de Franse Clio veel te ingewikkeld met verre verplaatsingen. Voorlopig gaan we voor vier meetings en in functie van onze plaats in het kampioenschap gaan we nog andere races erbij nemen. Wat voor mij telt is plezier beleven en… zo weinig mogelijk schade rijden!”
Zuiver sprintwerk
Jurgen Evers, de drijvende kracht achter EJ Automotive, moet je niet langer overtuigen van de noodzaak van het zuivere sprintwerk in het Belgische circuitlandschap. In het verleden tekende hij met EJ aanwezig in Formule Ford, was betrokken partij in de Clio-sprints en werd daar vice-kampioen bij de Teams.
“In sprints en dan zeker in de Fiesta Cup moet je van bij de start kort en krachtig alléén je mannetje staan in een peloton met ervaren en minder ervaren tegenstanders. Voor een team is het makkelijker werken in de Fiesta Cup. De Fiesta in Cup-versie is bewust eenvoudig gehouden en dat vraagt geen grote investering. Alle Fiesta’s zijn gelijkwaardig, het is één compact veld en bij elke doortocht weet je meteen wat de posities zijn. Ons doel is een tweede auto te runnen voor een ervaren coureur, zodat Kristoff op die feedback kan terugvallen en… we uiteraard onze kansen vergroten om vooraan mee te vechten voor de overwinning.”
Jurgen houdt zijn lippen stijf op elkaar als we polsen naar de naam van ‘die ervaren coureur’. De geschiedenis een beetje kennende van EJ Automotive weten we nu al dat de Longins, Herremans e.a. De Saegers voor de algemene overwinning rekening zullen moeten houden met de sterke man die Jurgen achter de hand houdt…