Home > Electric > Van lithium en mangaan tot lithium en mangaan

Van lithium en mangaan tot lithium en mangaan

Volkswagen biedt voortaan e-mobiliteit die voor iedereen toegankelijk is. De groep aanvaardt daarmee de verantwoordelijkheid voor een complex proces dat vanaf het ontwerp van de auto’s over de productie, de verkoop en het gebruik tot en met de recyclage loopt. In dat kader wordt nu in de vestiging van Salzgitter, ten zuidwesten van Braunschweig, een proefinstallatie voor de recyclage van batterijen gebouwd.

Tot voor kort werden batterijen beschouwd als gevaarlijk afval hoewel ze perfect dienst kunnen doen als bron van grondstoffen. Daarom werken de ingenieurs uit de componentenafdeling nu al aan een recyclageconcept voor batterijen met het doel om grondstoffen opnieuw in de productieketen te brengen. “Een meervoudig hergebruik van de vier grondstoffen kobalt, lithium, mangaan en nikkel is des te belangrijker en nuttiger omdat de ontginning en het gebruik ervan zwaar doorwegen op de CO2-balans van een bedrijf. We hebben al heel wat batterijkennis in huis en die zijn we nu verder aan het uitbouwen”, vertelt Thomas Tiedje, hoofd Technische Planning. Eind 2019 moeten de eerste ‘krachtbronnen’ voor de elektrische ID.-familie van de band rollen.

Première in Salzgitter

Daarnaast wordt in Salzgitter met het ‘Center of Excellence’ een proefinstallatie voor de productie van batterijcellen gebouwd. Vanaf 2020 hoort daar ook een recyclage-installatie bij die aanvankelijk zo’n 1.200 ton per jaar zal verwerken. Dat komt overeen met 3.000 autobatterijen.

De afgedankte batterijen worden geanalyseerd en daarna zijn er twee mogelijkheden: ofwel krijgt de batterij een zogenaamd ‘tweede leven’, ofwel wordt ze gerecycleerd. Dat tweede leven kan zijn als onderdeel van bijvoorbeeld flexibele laadpalen die werken volgens het principe van een powerbank, zoals bij een smartphone. Batterijen in een tweede leven zijn daartoe perfect geschikt.

Bij recyclage worden alle onderdelen eerst afzonderlijk vermalen. Daarna wordt het materiaal gedroogd en gezeefd. Wat overblijft is het zogenaamde ‘zwarte poeder’. Daarin zitten de kostbare grondstoffen nikkel, mangaan, kobalt en lithium. Die moeten nog van elkaar worden gescheiden waarna ze opnieuw bruikbaar zijn voor de productie van nieuwe batterijen.

25% kleinere voetafdruk

Volkswagen heeft zich met het concept ‘Think Blue. Factory.’ een duidelijk doel voor ogen gesteld: een ecologisch duurzame werking van alle fabrieken. Tegen 2018 moet in alle Volkswagen-fabrieken de ecologische voetafdruk met 25 procent verkleind worden. Concreet betekent dat 25 procent minder energie- en waterverbruik, minder afval en uitstoot in iedere fabriek. De installatie in Salzgitter is een proefproject. Het doel op lange termijn is behoorlijk ambitieus: 97 procent van alle grondstoffen recycleren. Vandaag is dat 53 procent, en met de installatie in Salzgitter zal het stijgen tot 72 procent. Er is dus inderdaad nog een hele weg af te leggen om het streefcijfer van 97 procent te bereiken. Maar hoeveel stappen er ook nog nodig zijn, één ding is nu al duidelijk: Volkswagen doet er alles aan om e-mobiliteit duurzaam te verankeren in onze manier van leven.

You may also like
Industrie: ontworpen voor het West-Duitse leger, de Volkswagen 181
Corona-verhalen: terreinwagen vermomd als van, de T3 Syncro
Industrie: beroemde en vergeten modellen: Golf Country (1990-1991)
Industrie: beroemde en vergeten modellen: Type 147 “Fridolin” (1964-1974)