De Abarth 124 rally 2019 werd onder handen genomen. Ruim 5.000 testkilometers werden afgelegd om de prestaties en het weggedrag te verbeteren en om de wagen nog gemakkelijker te kunnen afstellen.
De Abarth 124 rally 2019 werd op vele punten aangepakt om de tijd per kilometer in klassementsproeven te verbeteren. De ingenieurs van Abarth slaagden daarin met doelgerichte ingrepen op de belangrijkste mechanische componenten, de motorelektronica, het geheel transmissie-versnellingsbak en de set-up.
Tijdens de eerste twee raceseizoenen van de 124 rally werd een massa aan gegevens verzameld en veel praktische ervaring opgedaan. De continue ontwikkeling door het ingenieursteam van Abarth en zeker ook de belangrijke bijdrage van testrijder en coureur Alex Fiorio vulden de ervaring uit de voorbije twee jaar van racen aan. Bovenop de kilometers in de rally’s zelf kwam er nog eens 5.000 kilometer extra op de teller in simulatietests langs het traject van een groot aantal van de lastige klassementsproeven.
Het doel was klanten een beter presterende racewagen te geven, die eenvoudiger af te stellen en tegelijk gemakkelijker te besturen is, perfect voor zowel de professionele bestuurder als de gentleman driver, die in de spider de combinatie zoekt van het typische driftplezier van achterwielaangedreven rallywagens en performance op z’n best.
Motor – De belangrijkste opdracht bestond er hier in de vermogensafgifte te verbeteren met doelgerichte ingrepen om een meer lineaire koppelcurve te verkrijgen. De koppelcurve is nu voller bij alle toerentallen, vooral wanneer vermogen van in de lage toerentallen nodig is, zoals wanneer men met laag toerental uit een haarspeldbocht komt. Anderzijds wordt rijden doeltreffender en eenvoudiger, waardoor niet-professionele bestuurders op hun best kunnen presteren. De betere vermogensafgifte is te danken aan een zorgvuldige kalibratie die zorgt voor meer souplesse en een snellere gasrespons.
Transmissie – De transmissieafdeling focuste op het differentieel, met een nieuwe kalibratie van de sper en vier mappings (High/Medium/Low Grip, Wet) van het tractiecontrolesysteem, die snel geselecteerd kunnen worden door de bestuurder op het stuur en zorgen voor een maximaal motorkoppel afgestemd op de beschikbare grip. Zo kan de bestuurder snel ingrijpen volgens de eigen behoeften door de respons van de wagen aan te passen aan de veranderende grip – snel en precies, en op elke ondergrond.
Versnellingsbak – Ook de versnellingsbak werd onder handen genomen om de manoeuvreerbaarheid en de schakelsnelheid te verbeteren. Meer bepaald werd de pneumatische actuator aangepast om sneller een versnelling in te schakelen tijdens het accelereren, en het terugschakelen meer gekalibreerd en vlotter te laten verlopen om te voorkomen dat de achteras blokkeert.
De achterwielen kunnen desondanks nog altijd geblokkeerd worden – typisch voor rallyrijden – met de handrem, die nog doeltreffender is door een geoptimaliseerde ontkoppeling van de transmissie en vervolgens gekalibreerde koppeling in de tractie voor nog alertere acceleraties.
Set-up – Een goede voeling met de wagen en de mogelijkheid om de set-up aan te passen, zijn cruciaal voor coureurs. Daarom werkte Abarth aan alle componenten die de grip verbeteren op grind en biedt het een kit aan voor grindwegen.
De wagen heeft nu een duidelijke duikkarakteristiek tijdens het remmen, wat de rijder een betere voeling geeft en het makkelijker maakt om progressief te remmen, terwijl tegelijk ook het bochtgedrag verbetert. Alle specifieke aspecten werden verder ontwikkeld om tot een optimaal algemeen resultaat te komen, dat coureurs ook kunnen aanpassen volgens de eigen rijstijl en het soort van parcours.
Grindkit – Tijdens de ontwikkeling ging ook aandacht naar de set-up van de wagen op grindwegen. Er werd een specifieke grindkit gecreëerd met alle componenten die nodig zijn voor dat type ondergrond. Een specifieke grindkit is nu beschikbaar met 40 mm extra bodemvrijheid en bijbehorende langere veerweg, wat nodig is om ook op ruwere ondergrond continu het bandencontact te bewaren en om de tractie en wegligging te verbeteren. De grindkit bevat ook remschijven die compatibel zijn met specifieke 15″ lichtmetalen velgen (in plaats van 18″-velgen die op grind gebruikt worden), om het onafgeveerde gewicht te verlagen en zo de grip op zeer slechte ondergrond te optimaliseren.
De asfalt- en grindbanden hebben dezelfde maat als voorgeschreven door het reglement van de R5-klasse (en WRC) om te kunnen profiteren van het ruime gamma op de markt verkrijgbare rubbers.