Home > #Hoofdnieuws > Rally: zes uur van Kortrijk blijft rustig na verbod op rally in Zwevegem

Rally: zes uur van Kortrijk blijft rustig na verbod op rally in Zwevegem

Rallyminnend Vlaanderen moest afgelopen weekend tweemaal slikken toen ze de mededeling van de gemeente Zwevegem lazen. “Geen plaats meer voor rally in onze gemeente”, klonk het bij de liberale Burgemeester. Voornaamste slachtoffer van deze maatregel is de rally van Kortrijk, maar zij willen niet vooruitlopen op de situatie.

Autosportwereld.be ging sprak met Sandro Delaere, medewerker van Autostal Groeninghe, de organisator van de 6 uur van Kortrijk. Hij schetst in eerste instantie de situatie. “Wij moesten het nieuws ook via de pers vernemen. We weten wel dat de regel pas vanaf  2020 ingaat, dus dit jaar zouden er nog geen problemen mogen zijn. Op dit moment willen we graag nog eens aan tafel zitten met de gemeente Zwevegem, om te zien wat er eventueel nog mogelijk is. Daar zijn echter nog geen concrete plannen voor.”

Politieke steun

Onoverkomelijk is het probleem niet, maar gezien de populariteit van de chronorit zou het wel jammer zijn mocht de proef in Zwevegem verdwijnen. “We proberen sowieso ieder jaar onze rally aan te passen zodat het uitdagend blijft voor onze deelnemers. Mochten we in 2020 effectief niet meer welkom zijn, dan gaan we zeker op zoek naar een alternatief.”

Delaere stelt de fans wel gerust dat het einde van de rally nog niet in zicht is. “We hebben een goede verstandhouding met stad Kortrijk. Zij hebben ons altijd gesteund dus ik ben er vrij zeker van dat we ook de volgende legislatuur op hen kunnen rekenen. Zo kunnen we zeker nog de komende 5 à 6 jaar doorgaan met de rallysport hier in Kortrijk.”

Bomen voor rally

De organisatie is zich bewust van de effecten van een rally op het milieu. Meer zelfs, ze zijn zelf gestart met enkele milieuprojecten. “Op dit moment zijn we nog volop bezig met onze aanplantactie. Ondertussen hebben we nu een kleine 900 bomen aangeplant om de CO2 uitstoot op te vangen. Het is de bedoeling dat dat aantal oploopt tot 8000 stuks. Dat ‘rallybos’ moet om en bij de dertig ton CO2 kunnen opvangen.”

Ook in de toekomst wil de organisatie zich hiervoor blijven inzetten. “We kunnen altijd kijken wat er nog mogelijk is. Zo hebben we vorig jaar ook een geluidsplan aangemaakt die de deelnemers moet aanzetten geen onnodige geluidsoverlast te veroorzaken, wat ook een effect heeft op het milieu. We hebben ook nog enkele voorstellen op tafel, zoals het invoeren van elektrische voorwagens, of alternatief transport naar het parcours, bijvoorbeeld met deelfietsen.”

Delaere heeft vertrouwen in het project van de rally, ook voor de komende jaren. “We proberen een progressieve rally te zijn, een trendsetter en dat willen we ook zo houden. Meer kunnen we over dit onderwerp voorlopig niet zeggen .”

http://www.autosportwereld.be/2019/02/23/zwevegem-bant-rally/