Home > F1 > F1: Alfa Romeo is terug. Sauber verdwijnt.

F1: Alfa Romeo is terug. Sauber verdwijnt.

Alfa Romeo is terug. Vanaf 2019 zal Alfa Romeo niet enkel titelsponsor zijn maar is het terug als volwaardige raceteam: Alfa Romeo Racing. Sauber verdwijnt uit de F1.

Alfa Romeo is een legendarische naam in de autosport en de F1. Maar voor de grote successen in F1 moet er toch ver in de tijd worden teruggegaan. Alfa Romeo racewagens maakten voor de tweede wereldoorlog het goede weer in de autosport. Het was dan ook logisch dat het merk de draad oppikte na de oorlog met de komst van de nieuwe “Formule 1′.

Nino Farina in 1950 en Juan Manuel Fangio in 1951 toonden dat Alfa Romeo nog steeds bij de top hoorde. Daarna werden echter geen titels meer gehaald. De concurrentie met de andere Italiaanse teams (als Ferrari, Lancia en Maserati), de machtsgreep van de Engelse ‘garagisten’ (als BRM, Lotus, Brabham) en de ongunstige reglementswijzigingen in het begin van de jaren zestig, maakten dat Alfa Romeo niet meer aanwezig was in de F1. Ze richtten zich op sportwagens en prototypes en het was van daaruit dat er met de iconische ingenieur Carlo Chiti en de nieuwe V12 motor opnieuw naar de F1 gelonkt werd in de jaren zeventig.

Na motoren te hebben geleverd aan Brabham, keerde het fabrieksteam (met de Alfa sportafdeling Autodelta) in 1979 terug naar de F1. Het werd geen groot succes. Een logge structuur met typische Italiaanse “organisatie”, te zware wagens en een V12 die niet meer van de tijd was. Alfa kon het tij niet keren, ook niet met een (alweer zware) V8 turbomotor. Zonder zege en met als beste klassering een zesde eindpositie in het constructeurskampioenschap (1983) werd de aftocht geblazen in 1985. De motoren werden nog verder geleverd aan het kleine Italiaanse team Osella, de rest van het Alfa Romeo team ging op in het nieuwe Benetton team (dat echter overschakelde naar Hart turbomotoren).

Samengaan met Sauber

In 2018 verscheen de naam terug in de F1, als titelsponsor van het Sauber F1 team. Maar nu verdwijnt het Zwitserse team met basis in Hinwill dus uit de koningsklasse. Stichter Peter Sauber kwam uit de bergklimracerij en kwam via het WK Endurance, waar hij een alliantie had met Mercedes, terecht in de F1 in 1993. Het team bleef beloftevol maar kon zich niet losrukken uit de subtop. In 2005 werd het verkocht aan BMW maar nadat de Duitse constructeur zijn officiƫle activiteiten in de F1 stil legde in 2009, nam Peter Sauber de boel opnieuw over.

Sauber ging door als degelijk subtop team, ideaal voor debuterende rijders als Kimi Raikkonen en Felipe Massa, samen met de ‘BMW’ garde als Vettel, Kubica en Heidfeld maakten de naam van de Sauber wagens waar. In 2016 nam Peter Sauber zijn pensioen en verkocht zijn aandelen aan de Zwitserse investeringsgroep Longbow Finance S.A. Het team maakte even een moeilijke periode door maar herstelde zich vorig seizoen goed met Charles Leclerc aan het stuur. Alfa Romeo neemt nu de plaats in van Sauber en Raikkonen en Giovinazzi zetten dus vanaf 2019 een lange traditie verder.

(foto: W.Bouchez)

You may also like
De autosport dit weekend: startlicht voor de eenzitters
In een notendop: F1
F1 Bahrein: Drugovich vervanger voor Stroll
F1 Bahrein: wat leren de testdagen ons?