Met Kerstmis 2017 ontvingen we van de dienst Europe Direct een antwoord op een vraag die we stelden in verband met een aanpassing van de verzekeringswetgeving. Vandaag kunnen we opgelucht ademhalen!
De hele zaak begon met een voorstel in november 2017 om de verzekeringswet aan te passen voor ALLE voertuigen in de Europese Gemeenschap. Alle voertuigen, dat betekent dus ook racewagens. En dan begon men bij overheden al een beetje de bui te zien. Want ook elk incident op een circuit kon aanleiding zijn tot een burgerlijke partijstelling van een van de betrokkenen. En dus moet alles verzekerd worden. Maar wanneer er in de GP van België twee of meer F1 bolides tegen elkaar rijden… wat is de verzekeringspremie die men daartoe zou moeten uitleggen? U ziet al het probleem: de premies zouden torenhoog worden, geen enkel organisator zou dit kunnen betalen.
Maar zou het zo’n vaart lopen? We stuurden een vraag met het probleem naar de dienst Europe Direct, waar je als burger navraag kan doen omtrent Europese regels. En met Kerstmis 2017 ontvingen we dit antwoord: “We zijn op dit moment aan het onderzoeken of, binnen het wettelijke kader van de richtlijn, er geen onbedoelde gevolgen zouden zijn die ervan uitgaan. De mogelijke impact van de wetgeving op de regels binnen de gemotoriseerde sporten zal in acht worden genomen indien we de noodzakelijke gegevens hebben verzameld. Het rapport over de richtlijn is voorzien voor het eerste kwartaal van 2018.”
Ondertussen zijn we voorjaar 2019 en nu lijkt men op Europees niveau de knoop te hebben doorgehakt. Racewagens worden vrijgesteld aangezien “dit type wagens meestal door andere polissen worden gedekt“, aldus de betrokken commissie.
De FIA haalde opgelucht adem!
(foto: cc0)
ZIE OOK
http://www.autosportwereld.be/2017/12/24/een-europees-kerstverhaal/