[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”3.0.105″ background_layout=”light”]
510 pk en enkel achterwielaandrijving. Een actief sperdifferentieel. 3,9 seconden van nul naar honderd kilometer per uur. Een heerlijke sound… Dat hadden zonder meer de termen kunnen zijn voor een finaleronde van de Slimste Mens over de schitterende Mercedes-AMG C63 S Coupé, een wagen die niemand onberoerd laat. Autosportwereld.be heeft er alvast een favoriete dreamcar bij!
Foto’s © Jens Mommens
Maar niet alleen de cijfers en de technologie maken dat deze auto uit Duitsland een onuitwisbare indruk nalaat. Ook het design, zowel binnen als buiten, spreekt enorm aan. Deze auto staat voor iets waar nog weinig merken mee durven uitpakken en Mercedes-AMG doet dat wel: een soort kruising van Duitse grondigheid en technisch vernuft met de spirit van een Amerikaanse Muscle Car. Het resultaat? Een soort eeuwige grijns zolang je achter het stuur plaats neemt.
Voor de liefhebbers van technische details, een korte bloemlezing van wat de Mercedes-AMG C63 S Coupé als DNA heeft: een vier liter V8 met dubbele turbo, goed voor 510 pk en een koppel van 700 Nm. Dat alles gaat via een automaat met negen verhoudingen naar de achterwielen, en alleen naar de achterwielen, met een actief sperdifferentieel als neusje van de zalm. Verder beschikt de mechanische stalen ophanging ook over een adaptieve demping en deze C63 S heeft ook dynamische motorsteunen die zich aanpassen aan de rijstijl, wat desgevraagd voor meer rijcomfort zorgt. Wie echt gek wil gaan doen, die kan ook het vakje van de koolstof keramische schijven op de bestelbon aanvinken.
Verslavend
Maar wat deze auto vooral kenmerkt, is zijn dubbele persoonlijkheid. U wilt namelijk niet altijd driftend het dorp verlaten in Race-modus en met de ESP op ‘Off’, dus beschikt deze heerlijke wagen over een Comfort of zelfs ‘Glad’-modus, die maken dat u perfect als een goede huisvader uw ding kan doen. Bovendien laten de rijmodi en de instellingen van de ESP zich aan het stuur regelen met een uiterst handige draaiknop, links en rechts. Uiteraard kan u ook schakelen aan het stuur, maar dat vermoedde u al!
Opvallend detail, daar waar het verbruik bij ‘gek’ doen toch wel de hoogte in gaat, is cruisen op de autoweg aan goed 10 liter/100 km ook mogelijk. Maar even terug naar dat gek doen… Los van de verslavende sound van de V8, zelfs met de turbo’s – ja het kan -, rijdt de wagen ook nog eens geweldig, maar het echte potentieel van de Mercedes-AMG C63 S Coupé komt slechts tot uiting op een gesloten omloop, tenzij u niet echt aan uw rijbewijs gehecht bent uiteraard. Het is gewoon quasi onmogelijk om niet op te trekken of eens gek te doen met deze wagen. We raden wel aan om bij de aankoop van de wagen ook een paar dagen AMG Driving Academy te boeken. Het kan het plezier alleen maar vergroten. Hoe dan ook, wij missen de Mercedes-AMG C63 S Coupé…
Als het niet extreem moet zijn…
Dan is er ook de zeer fijne Mercedes-AMG E53 Cabriolet 4Matic, een inderdaad open AMG met vierwielaandrijving en vermogen van 435 pk en een maximumkoppel van 520 Nm. Onder de motorkap huist een drieliter zes-in-lijn, met een bijkomend vermogen van een kleine 20 elektrische pk’s of 250 Nm dankzij een systeem dat Mercedes EQ-boost heeft gedoopt. Jammer genoeg konden we gezien het hondenweer begin januari niet genieten van het open dak, al heeft deze Mercedes-AMG E53 Cabriolet 4Matic voldoende andere troeven om te overtuigen.
[/et_pb_text][et_pb_gallery _builder_version=”3.0.105″ posts_number=”6″ show_title_and_caption=”off” show_pagination=”off” gallery_ids=”32350,32351,32352,32353,32354,32355″ fullwidth=”off” db_image_max_width_tablet=”51″ db_image_max_height_tablet=”501″ db_image_row_spacing_tablet=”51″ db_image_object_fit=”initial” orientation=”landscape” zoom_icon_color=”#dd0000″ hover_overlay_color=”rgba(255,255,255,0.9)” background_layout=”light” db_image_center_titles=”left” pagination_font_size_tablet=”51″ pagination_line_height_tablet=”2″ /][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]