Het RACB National Team staat in 2019 al voor zijn twaalfde seizoen. Sinds 2008 werd een indrukwekkende weg afgelegd. Zelfs al was het nationale autosportteam in ruime mate de drijvende kracht achter het ontluiken van het talent van Thierry Neuville en Stoffel Vandoorne, toch gaat het team verder met nieuwe jonge rijders. Dit jaar wordt het RNT vertegenwoordigd door Guillaume de Mévius en Martijn Wydaeghe, Denis Dupont en Gilles Magnus. Op het programma: rally en circuitracerij, buiten de landsgrenzen.
Wie een sport op hoog niveau wil beoefenen, moet regelmatig de teller opnieuw op nul zetten. In de autosport komt dat moment bij het begin van een nieuw seizoen. Een schone lei, die de jonge rijders de kans geeft om nieuwe uitdagingen aan te gaan, om zich zo verder te ontwikkelen en de lat hoger te kunnen leggen.
Dat is in ieder geval wat de vier vertegenwoordigers van het RACB National Team zullen proberen, in twee bijzonder hoogstaande disciplines. Zo starten Guillaume de Mévius en Martijn Wydaeghe in zeven manches van het WRC2-kampioenschap, aan het stuur van een Citroën C3 R5 uit de ateliers van DG Sport. Denis Dupont en Gilles Magnus, de recente winnaar van het TCR Stuurwiel, trekken ten aanval in het Europese kampioenschap van de discipline. De twee jonge wolven beschikken allebei over een Audi RS 3 LMS die onder handen wordt genomen door Comtoyou Racing.
“Guillaume en Martijn moeten uit hun mondiale programma vooral meer ervaring weten te halen. We zullen hen in ieder geval niet vragen om in hun eerste jaar op dit niveau om de zege te strijden, maar we hopen dat ze zich enkele keren in de kijkerkunnen rijden”, stelt Geoffroy Theunis, manager van het RNT. “Onzevertegenwoordigers zullen met zowat elk type van ondergrond uit het wereldkampioenschap te maken krijgen. Bovendien geniet dit programma een belangrijke steun van Citroën Racing.”
Denis Dupont en Gilles Magnus krijgen in de TCR Europe Series dan weer een duidelijk afgelijnde opdracht voorgeschoteld. “We rekenen op Denis om de titel te veroveren”, vervolgt Geoffroy Theunis. “Met zijn talent en de ervaring die hij vorig jaar in FIA WTCR wist op te doen beschikt onze landgenoot over twee belangrijke troeven. Bovendien kent hij zijn wagen, een Audi RS 3 LMS, door en door. Wat betreft Gilles Magnus, de meest recente rekruut van het RACB National Team, die moet vooral leren. Ook hij bestuurt een Audi RS 3LMS.”
Uhoda, een nieuwe titelsponsor
Het RACB National Team krijgt een nieuwe partner. Voortaan prijkt Uhoda Passion Service op alle wagens en de helmen van de rijders. “Onze activiteiten zijn vooral met de automobiel verbonden”, stelt Stéphan Uhoda, de baas van het gelijknamige bedrijf. “Het is dan ook maar logisch dat we ons aan de mechanische sporten linken. Bovendien ben ik heel erg te vinden voor het idee waarbij een nationaal team jongetalenten de kans geeft om hun passie te beleven en ze aanzet om te groeien.”
Dit jaar komt er een rallystuurwiel
Het is ondertussen een traditie: het RACB National Team gaat verder op zoek naar jong talent via een Stuurwiel-wedstrijd. Dit jaar richt men zich op de rallyliefhebbers. De modaliteiten van dit nieuwe Stuurwiel worden binnen afzienbare tijd bekend gemaakt.
De rijders aan het woord
Guillaume de Mévius en Martijn Wydaeghe: “In het spoor van ThierryNeuville”
“Het is een uitzonderlijk programma”, stelt Guillaume de Mévius. “Zeven manchesin WRC2 afwerken, de kans krijgen om al die verschillende parcours te leren kennen, dat is een buitenkans die ik met beide handen wil grijpen. De start van vorig seizoen bleek niet makkelijk, maar sinds september wisten we het tij te keren. We willen nu op dezelfde weg verder gaan en enkele treden op de ladder van de categorie klimmen. De samenwerking met Martijn werpt ondertussen zijn vruchten af. De afgelopen zes maanden hebben we hard aan ons notasysteem gewerkt, zowel de manier waarop zeworden genoteerd als hoe ze worden aangekondigd. Die inspanningen lonen.”
“Ja, dat kan ik bevestigen”, glimlacht Martijn. “De Rallye du Var, eind november, is daar een goed voorbeeld van. Op dat moeilijke parcours zaten we in het goede ritme. De basis is goed, nu moeten we enkel nog enkele kleine dingetjes weten teverbeteren.”
Denis Dupont: “De titel in de TCR Europe Series”
Denis Dupont krijgt dit jaar een serieuze uitdaging op het bord. Na een jaar in het FIA WTCR wil onze landgenoot van die ervaring gebruik maken om aan het stuur van een identieke Audi RS 3 LMS te schitteren in de TCR Europe Series.
“Het wordt niet makkelijk, maar dat motiveert me enorm”, vertelt de Brabander. “We racen op enkele legendarische en heel snelle circuits, waar de Audi goed voor de dag zou moeten komen. Zoals in elk toerwagenkampioenschap ga ik er van uit dat er een stevige concurrentie zal zijn. Het feit dat ik niet alle circuits ken, doet er niet zoveeltoe. Het is aan mij om te schitteren en de titel te veroveren!”
Gilles Magnus: “Een droom die werkelijkheid wordt”
Gilles Magnus, laureaat van het door het RACB National Team en Audi Sport georganiseerde Stuurwiel, kreeg onlangs uitstekend nieuws te horen: hij mag aan de slag in de TCR Europe Series. Dat kampioenschap werkt dezelfde vijf meetings als de TCR Benelux af, plus nog twee extra meetings.
“Dit is een droom die werkelijkheid wordt”, geeft Gilles toe. “Deel uitmaken van een nationaal team, dat is voor een atleet die zich helemaal aan zijn sport wijdt eenvoudigweg uitzonderlijk. Ik wil deze kans grijpen, vooral omdat mijn doel voor dit jaar het opdoen van ervaring wordt. Ik heb geen welbepaald doel voor ogen, tenzij dan stap voor stap progressie boeken. Bovendien kan ik buigen op de ervaring vanDenis Dupont, want we zijn teammaats binnen Comtoyou Racing.”
(persbericht)