De nieuwe Toyota GR Supra is ontworpen als een sportwagen in zijn zuiverste vorm, zonder concessies die afbreuk zouden doen aan het plezier van de rijervaring. Hoofdingenieur Tetsuya Tada heeft de klassieke vorm gevolgd van een voorin geplaatste zes-cilinder-in-lijn motor die de achterwielen aandrijft en zet daarmee de traditie voort van Toyota’s vorige Supra-generaties en de oorspronkelijke 2000GT-sportwagen.
Autoliefhebbers kunnen zich verheugen op een opwindende mix van vermogen, wendbaarheid en nauwkeurig rijgedrag, wat te danken is aan de korte wielbasis in combinatie met een grote spoorbreedte, het lage gewicht, het lage zwaartepunt en de zeer stijve carrosserie van de auto.
De 3.0-liter motor wordt gevoed via een twin-scroll turbo en levert 340 DIN-pk vermogen en 500 Nm koppel. Deze motor, die gekoppeld is aan een achttraps automaat, wordt gekenmerkt door een soepele en krachtige acceleratie, waarbij grote hoeveelheden koppel beschikbaar zijn over het hele toerentalbereik.
TOYOTA GAZOO Racing werkte mee om de prestaties van de nieuwe sportwagen te verfijnen: de beroemde Nürburgring Nordschleife en omliggende wegen in Duitsland werden intensief bereden om het meest wendbare, stabiele en opwindende rijgedrag te bereiken. Daarnaast werden uitgebreide tests gedaan op wegen in alle delen van de wereld.
Om zeker te zijn dat de GR Supra zijn belofte waarmaakte, nam bestuursvoorzitter Akio Toyoda van Toyota, zijn rol van Master Driver op zich en voelde hij de auto aan de tand op de Nürburgring voordat hij definitief het groene licht gaf.
De eerste exemplaren van de nieuwe Toyota GR Supra worden vanaf de nazomer van 2019 aan klanten geleverd. Alle auto’s worden in Graz (Oostenrijk) geproduceerd.