Inderdaad. Veertig jaar geleden maakte de wereld voor het eerst kennis met “de Dakar”, een rally doorheen Noord-Afrika, die in geen tijd tot de verbeelding sprak van velen en uitgroeide tot een wereldwijd mega-evenement.
Het was eigenaardig genoeg een beangstigende ervaring die bezieler Thierry Sabine deed besluiten om definitief werk te maken van de organisatie van een rally doorheen Noord-Afrika. Sabine was zelf verloren gereden in de Libische woestijn toen hij deelnam aan de rally Abidjan-Nice. Toen hij na drie dagen eenzaam overleven werd gered stond zijn besluit vast: hij zou een rally organiseren, voor alle voertuigen, met start in Parijs en aankomst in Dakar, Senegal.
Van start werd er gegaan op 26 december…1978. Maar de finish van de eerste Paris-Dakar was dus in januari 1979! Aan de start geen enkel fabrieksteam en dat maakt deze eerste “Dakar” misschien wel de puurste, een zuivere rally voor avonturiers en amateurs. Het deelnemersveld, verzameld op de Place de Trocadero in Parijs, waar tegenwoordig gele hesjes herrie schoppen, zag dan ook de vreemdste voertuigen… Er was een oude Renault KZ 11cv, maar ook een Citroën DS19, Dyane geitjes en alles van de iconische Renault R4 over terreinwagens tot zware Renault luxe-berlines. Er werd één algemeen klassement gehanteerd voor motoren, auto’s en vrachtwagens.
De enige, echte Dakar?
Uiteindelijk namen 182 voertuigen de start (vergelijk met de 334 die straks de start nemen in Lima). De 80 wagens, 90 motoren en 12 vrachtwagens zouden 3186 kilometer afleggen (in 2019 worden dat meer dan 5000 km!) doorheen Algerije, Niger, Mali, Burkina-Faso en Senegal om te eindigen aan het Lac Rose, op het strand van Dakar. Twintig journalisten volgden de karavaan. Dat zou oplopen tot 1900 journalisten in 2019…
Alain Génestier, Joseph Terbiaut en Jean Lemordier wonnen in een tweedehands Range Rover de eerste Paris-Dakar. Dat leest u wel eens, maar dat is eigenlijk verkeerd want omwille van het eengemaakte algemene klassement is de enige echte winnaar van de allereerste Paris-Dakar de Franse motorrijder Cyril Neveu op een Yamaha XT500. Hij ging merkgenoot Gilles Comte en Philippe Vassard op de kleine Honda XL250 voor. De motorrijders vormden dus het eerste podium van de Dakar. De eerste wagen, de Range Rover van Génestier-Terbiaut-Lemordier, kwam pas als vierde over de meet! Zij beleefden daar en dan hun moment in de autosporthistorie. Cyril Neveu, de motorrijder, zou nog vijf keer de Dakar winnen en een van de iconen van de rally worden.
Vaarwel Afrika…
Later zouden de fabrieksteams arriveren, nadat de constructeurs de publicitaire waarde van de avontuurlijke “raid” ontdekten, de Belgen boerden goed met o.a. Gaston Rahier bij de motoren en Jacky Ickx bij de wagens. De machines werden machtiger, de rijders bekender, de route alsmaar moeilijker. Toen onlusten in Mauretanië leidden tot de opschorting van de editie 2008, eindigde het Afrikaanse avontuur. De “Dakar”, inmiddels als een grote onderneming, week in 2009 uit naar Latijns-Amerika en keerde sinds niet meer terug naar zijn Afrikaanse geboortegrond.
Koester dus maar alle beelden die je kan vinden uit 1978-1979. Dat zijn taferelen die nooit meer zullen terugkomen en die alle “amateurs” nog altijd zullen bestempelen als “de echte Dakar”.
(foto: cc0)