Home > #Hoofdnieuws > 7 dagen op de weg: de Tesla Model S P100D

7 dagen op de weg: de Tesla Model S P100D

Eind december 2018 stapten we voor het eerst in een volledige elektrische auto. Na diverse ervaringen met uiteenlopende types hybride wagens van verschillende merken en dito technologieën, bleek de stap naar de 100% elektrische auto toch nog groot. Na een kleine week met de Tesla Model S P100D beseffen we dat elektrisch rijden eigenlijk een volledig andere benadering van het concept auto en mobiliteit is. Het is anders rijden, anders denken en… anders genieten… Daarom ons testwerk in vier belangrijke vragen:

Foto’s: Jens Mommens

Wat is Tesla?

Tesla ontstond in 2003 uit het brein en de samenwerking van Martin Eberhard en Marc Tarpenning om een soort Cobra-achtige elektrische sportwagen te ontwikkelen. Een jaar later kwam ook Elon Musk mee aan boord. Ondertussen heeft het Amerikaanse merk in 2018 een veelvoud van 100.000 wagens verkocht, maakt het bedrijf eindelijk winst en heeft de klant keuze uit vier modellen: de Model 3, de Model X, de Model S en de supercar Roadster. Maar Tesla biedt meer dan enkel wagens of mobiliteitsoplossingen, onder de noemer Energie kunnen particulieren en bedrijven bij Tesla ook terecht voor zonnepanelen, thuisbatterijen…

En wat is de Tesla Model S P100D?

De Tesla Model S P100D is de meest krachtige Model S die van de band rolt, een band die overigens ook in Nederland te vinden is. De wagen heeft een batterijpakket van 100 kWh, vierwielaandrijving en vooral onwaarschijnlijke prestaties met onder meer een spurt van nul naar 100 km/u in 2,7 seconden. Hiermee laat de 2,2 ton wegende Tesla menig supersportwagen achter zich, terwijl de kinderen zonder probleem meekunnen en de inkopen in de koffer liggen… Net als de andere modellen van de Model S heeft deze P100D twee motoren, één voor en één achter. De software van de wagen controleert digitaal en onafhankelijk de koppeling van de voor- en achterwielen. Verder is Tesla erg begaan met de actieve en passieve veiligheid van de bestuurder en inzittenden en doet het semiautonoom rijden zijn intrede. Het is even wennen, maar het werkt.

En op de weg?

Voor het eerst rijden met een Tesla is niet zoals wisselen tussen twee Duitse premiummerken. Het is overstappen van de ene (oude) autocultuur naar een totaal nieuwe beleving. Een beleving die enorm verschilt van wat we kennen, een filosofie die een aanpassing vergt van de bestuurder. Het grote vraagstuk dat we meenemen bij het instappen, is uiteraard de autonomie. Want dat is vandaag nog steeds het discussiepunt als het over elektrisch rijden gaat.

Voor dat die vraag zich opdringt, merken we echter dat elektrisch rijden grondig verschilt van klassiek rijden. Alles is rustiger, gebaad in meer comfort en opvallend… ook eenvoudiger. De ergonomie van de wagen binnenin is rustiger, de bediening wijst zich volledig zelf uit en is bijzonder intuïtief en last but not least, in druk verkeer wordt het rijden zelfs meer relax. Ook het informatiesysteem voor de laadpunten, het energieverbruik… is indrukwekkend. Bovendien wordt het systeem voortdurend (autonoom) aangepast.

Dat maakt ook, dat zelfs met zijn indrukwekkende vermogen, de Tesla Model S P100D niet echt een auto is die zuiver sportieve ambities heeft. Ondanks de quasi perfecte gewichtsverdeling, door de lage, centrale positie van de batterijen en de 21” velgen voel je toch het gewicht van de wagen, vooral op de slingerende wegen in de Ardennen. Minpunt is de uithouding van de Brembo-remmen, waar eigenlijk voor zo’n auto voor een meer krachtige variant of zelfs keramische remmen had moeten geopteerd worden. Verder is het rijden met de Tesla Model S P100D een ongelofelijke openbaring en zeker een optie voor wie een toplimousine zoekt. Wat Tesla niet biedt is de klassieke Petrolhead rijbeleving van een ronkende zes of achtcilinder, maar dat had u uiteraard al begrepen.

En de autonomie?

Wel, meer dan de autonomie is voor ons het werkpunt de beschikbaarheid van snelle herlaadpunten, maar eerst even de cijfers. Wij reden met de Tesla Model S P100D vrij veel kilometers, met een mix van wegen in de Ardennen en de traditionele autostrade, maar dat vooral in koude omstandigheden, zelfs bij vriestemperaturen, waar 20 graden Celsius ideaal is . En dat heeft, ontegensprekelijk een impact op de batterij en dus het bereik. Bovendien geeft Tesla, op de eigen website 100 km/u als ‘ideale’ snelheid aan, waar wij 125 à 130 km/u als norm namen. Opvallend, als je op de site van Tesla ‘onze’ parameters ingeeft klopt de autonomie ongeveer en die autonomie bedraagt dan zo’n 400 km. 400 kilometer is geen gigantische afstand, maar laat ons eerlijk zijn, meer dan voldoende voor het doorsnee gebruik van een Belg, want die legt amper 50 km per dag af.

Echter, waar de laadmogelijkheden – en vooral de zeer efficiënte Tesla Supercharger – in het noorden van ons land behoorlijk zijn – al is er geen tussen Luik en Brussel -, is het zuiden van ons land nog te veel een blinde vlek. Bovendien dreigt volgens ons een soort van bos en bomen scenario, daar waar veel meer naar uniformiteit zou moeten gestreefd worden. Waarom komen de grote petroleummerken niet met soortgelijke elders op hun autostradestations?

Meer info hier: https://www.tesla.com/nl_BE/supercharger

 

 

 

 

 

You may also like
Tesla voert upgrade van Superchargers door
Tesla opent grootste Superchargerstation van België in Edegem
Getest: Mercedes-AMG C63 S Coupé
Tesla opent laadstation in Brugge