Home > #Hoofdnieuws > WRC: naar een fors kleiner startveld?

WRC: naar een fors kleiner startveld?

Loopt het WRC leeg? De boodschap op de Facebook-pagina van de Noor Mads Ostberg lijkt in die richting te gaan. Ostberg kondigt immers aan dat hij in 2019 alvast geen zitje in WRC zal hebben. Hij is daarenboven niet alleen, want ook Craig Breen, Stéphane Lefebvre en bij uitbreiding ook de Ford-rijders Elfyn Evans en Teemu Suninen zijn nog niet zeker van hun deelname aan het wereldkampioenschap 2019.

Zoals u allemaal weet, heeft Citroën Racing beslist om maar twee wagens aan het WK in 2019 in te zetten”, vertelt de Noor die in Australië nog op het podium stond op zijn Facebook-pagina. “En zonder derde wagen, maak ik ook geen kans meer op een zitje. Ik ben erg ontgoocheld op dit moment, ik voelde me thuis in het team, maar ben ook blij met de kans die ik in 2018 gekregen heb. Ik begon voor één rally, maar het werden er acht. Hoe dan ook wil ik in de toekomst zeker nog in WRC uitkomen.” De beslissing van Citroën maakt meteen dat ook Craig Breen en Stéphane Lefebvre zo goed als zeker op straat staan en het is dan ook nog eens de vraag wat er met Sébastien Loeb zal gebeuren…

En Ford?

Hoewel Teemu Suninen eerder al te kennen gaf over een contract bij M-Sport te beschikken, heeft Malcolm Wilson nog steeds geen groen licht gegeven voor een deelname van zijn team aan het WK 2019, dat over goed zeven weken in het zuiden van Frankrijk van start gaat. In meerdere interviews gebruikte Wilson het woord ‘if’ wat uiteraard ‘als’ betekent. Wat indien de ‘if’ op een ‘neen’ uitdraait en we M-Sport niet terugzien? Dat zien twee jonge rijders hun WRC-dromen alvast tijdelijk op een einde uitdraaien en telt het WK plots een team minder. Rest er ons Hyundai dat wel een derde wagen inzet en meer dan waarschijnlijk gaat dat derde zitje quasi integraal naar Dani Sordo. Hyundai moet echter nog aankondigen wat er dan met Haydon Paddon en Andreas Mikkelsen gebeurt.

Alternatief?

Er is geen nieuwe constructeur op komst, dat is zeker, en ook Toyota zal niet meer dan drie wagens inzetten. Meer WRC-wagens zien we in 2019 dus zeker niet. In tegendeel, worst case scenario, zien we maar acht topwagens aan de start van de wedstrijden verschijnen. Het enige echte alternatief voor jonge rijders ligt in het WRC 2 Pro Championship, waar constructeurs rechtstreeks WRC2-wagens kunnen inzetten.

Hoe dan ook is het erg oppassen voor de toekomst van WRC, want dergelijke scenario’s, waar de ene na de andere constructeur een stap achteruit zet, zagen we eerder al in FIA WEC, WTCC en langer geleden in een aantal andere kampioenschappen. To be continued.

http://www.autosportwereld.be/2018/10/28/wrc-spanje-ford-met-suninen-en-evans/

 

 

You may also like
In een notendop: ERC en WRC
In een notendop: rally
WRC Mexico: tien WRC’s en zestien WRC2
WRC 2024: met Letland op de kalender