[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”3.0.105″ background_layout=”light”]
In de Regularity van Zuid-Limburg, de afsluitende wedstrijd van het VAS regionale kampioenschap van deze discipline was de zege voor Gilbert Verstraeten, met copiloot Piret op de Opel Kadett C. De titel, die ging wel naar vader en zoon Paul en Sander Van den Wyngaert.
“Wat is het spijtig dat er zo weinig wedstrijden waren”… Het was een uitspraak die we bij nogal wat Regularity adepten te horen kregen. Het deed niets af aan de kwaliteit van de proeven die er wel werden gereden. Vaststelling dit seizoen: een andere garde nam het roer in handen.
Even leek het business-as-usual toen Luc Van den Bogerd en Benny Nuyts in de Gitter Regularity, in februari, de zege grepen. Maar in Kasterlee raakten ze achterop en ook in Gingelom vonden ze hun draai niet, althans niet in die mate dat ze voor de zege meestreden. Hun vijfde plaats betekende dat ze uiteindelijk vicekampioenen 2018 werden.
Wie deed er dan wel goede zaken? Wel, vooreerst vader Paul en zoon Sander Van den Wyngaert met de VW Corrado. Tweede in de Gitter en derde in Kasterlee: het zette hen meteen in kampioenschapspositie. En met een derde plaats in de Regularity van Zuid-Limburg pakten ze het kampioenschap! “Zeer tevreden voor ons eerste volledige seizoen in de Regularity”, liet Paul Van den Wyngaert weten. “Vorig seizoen reden we hier in Gingelom onze eerste wedstrijd. Vandaag was het wel wat stressy. We wilden het natuurlijk niet uit handen geven.”
“Daarom heb ik dan ook zeer voorzichtig gereden”, vervolgt Sander. “Mijn grootste vrees op dit vettige parcours was dat we van de baan zouden geraken en zo alles zouden verliezen.” Dat gebeurde niet en zo kon vader Paul voor het eerst sinds het midden van de jaren zeventig uit de vorige eeuw, nog eens een titel vieren!
De wedstrijd volgde wat het stramien van de voorgaande in Kasterlee. Ook in en om Gingelom zagen we geen plotse scenariowijzigingen en namen de toppers van bij aanvang hun posities in.
De opzet van de wedstrijd verschilde deze keer wel lichtjes van de voorgaande. Het werd de deelnemers niet echt gemakkelijk gemaakt. Er werden meer uitdagingen ingestoken, er moesten afstanden worden uitgerekend, eenheden worden omgezet en alles werd pas 30 seconden voor de start van de proef uitgedeeld. “Een regularity in de oude stijl”, vertelde Ari Meeus. Het was dan ook geen verrassing om routiniers Patrick en Ari Meeus, met de Ford Sierra op de tweede plaats te zien.
Maar het was Gilbert Verstraeten die zich met de rode Opel Kadett C van bij aanvang aan de kop van de wedstrijd zette. “Hij kan gelukkig goed rekenen”, vertelt hij over copiloot Jean-Marie Piret. Ervaring loont want Piret, die blijkt nog de Historic Rally van Corsica te hebben gewonnen. Twee RT zeges waren voldoende voor Verstraeten en Piret om hun voorsprong te houden en de eindoverwinning binnen te halen. Helaas voor Gilbert worden zijn goede resultaten (tweede in Kasterlee en de zege in Gingelom) niet in rekening gebracht, aangezien hij aan slechts twee wedstrijden deelnam…
De prijzen voor 2018 zijn uitgedeeld, de kampioenen gekend en de hoop voor 2019 is dat het regularity kampioenschap terug zal oppikken. Het zou niet meer dan rechtvaardig zijn voor een mooie discipline.
(vas pers/foto’s: W.Bouchez, V.Deleersnijder & L. Deschuyttere)
[/et_pb_text][et_pb_gallery _builder_version=”3.0.105″ show_title_and_caption=”on” show_pagination=”on” gallery_ids=”29605,29600,29599,29608,29607,29601,29604,29520,29602,29606,29603″ fullwidth=”on” db_image_max_width_tablet=”51″ db_image_max_height_tablet=”501″ db_image_row_spacing_tablet=”51″ db_image_object_fit=”initial” orientation=”landscape” zoom_icon_color=”#dd0000″ hover_overlay_color=”rgba(255,255,255,0.9)” background_layout=”light” db_image_center_titles=”left” pagination_font_size_tablet=”51″ pagination_line_height_tablet=”2″ auto=”on” auto_speed=”4000″ /][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]