Home > Rallycross > DIVERS > Rallycross: GRC Europe stelt zich voor

Rallycross: GRC Europe stelt zich voor

Afgelopen week op donderdag 18 oktober, net op de dag dat Peugeot Sport bekendmaakte na dit seizoen uit het WK Rallycross te stappen, stelde de Oostenrijker Max Pucher in Wenen zijn nieuwe rallycross-competitie Global Rallycross Europe voor. Met de slagzin “Be Wild Be Loud Be Real” lijkt Pucher de diehard rallycrossfans die argwanend de elektrische plannen van het WK Rallycross bekijken, naar zich toe te willen trekken.

En toch. Op de sociale media geeft Pucher, ooit zelf actief in het WK, overal aan dat het met deze nieuwe Europese competitie zeker niet de bedoeling is te concurreren met IMG. Sterker nog, de Oostenrijker ziet het WK het liefst verder groeien zodat rallycross als dusdanig nog bekender wordt om zodoende mee te drijven op het succes van de sport. Dat geheel in tegenstelling tot wat sommige andere minder goed ingelichte bronnen beweren en ook hier en daar op de site in ons land te lezen is.

Terug naar donderdag 18 oktober, waar MJP Promotions nog extra uitleg verschafte bij wat we eerder in de uitnodiging en op de website lazen en hier al meedeelden. “Het is een geweldig opwindend moment voor mij en mijn team,” stak Pucher van wal, “om hier staan met de set-up van de serie en de nieuwe wagen is even adembenemend als zelf op de grid plaatsnemen wanneer de lichten op groen springen. Het spektakel van deur aan deur racen op korte circuits met gemengde ondergrond met wagens die meer dan 500 pk sterk zijn en sneller accelereren dan F1 spreekt de fans over heel de wereld aan en maakt van rallycross ’s werelds snelst groeiende motorsport.”

Ook Alexander Wurz, die volgend jaar zal deelnemen in deze nieuwe serie, nam het woord: “Rallycross is explosief, het is pure emotie. Tijdens het rijden ben je zodanig gefocust dat je haast vergeet te ademen. Ik groeide op met rallycross . Daarom hou ik zo van de sport en wil ik dit project vol ondersteunen.”

MJP Promotions ontwikkelde voor 2019 een totaal nieuwe rallycross-bolide, de Pantera RX6. Die is sneller dan een Supercar en kost aanzienlijk minder. Vijftien van zulke bolides zullen ingezet worden in de klasse “GRC Titan”. Verder is er de categorie Supercars alwaar teams toprijders kunnen inzetten.
Er zullen wedstrijden zijn in de klassieke ralltycrosslanden zoals Engeland, Italië, Hongarije, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk of Slovakije en het seizoen begint in mei en loopt tot oktober.

Meer details over de precieze data en locaties volgen allicht later, want de hele kalender dient nog door FIA goedgekeurd te worden.

(bron persbericht GRC Europe)

You may also like
Titans RX: de kalender voor 2020
TitansRX: Toomas Heikkinen wint in Lydden
Rallycross internationaal: TitansRX begint in Essay
Andrew Jordan in TitansRX