[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text]
De krachtige atmosferische V10-motor krijgt twee vermogensversies, er komen een aangepaste ophangingselementen voor een nog dynamischer rijgedrag en dat alles onder een opvallend koetswerkdesign. De verkoop start begin 2019.
“Born on the track, built for the road.” Het productiemodel volgt dit keer op de wereldpremière van de R8 LMS GT3 tijdens het autosalon van Parijs 2018. Naast een sportievere look krijgen de Audi R8 Coupé en Spyder ook krachtigere motoren. De commerciële lancering in Europa is voorzien voor begin 2019.
“De R8 neemt voor Audi in alle mogelijke opzichten een unieke plaats in”, zegt Michael-Julius Renz, Managing Director van Audi Sport GmbH. “Hij is nu nog krachtiger en sneller”, voegt Oliver Hoffmann, Technical Managing Director van Audi Sport GmbH hieraan toe. “De racerij maakt deel uit van ons DNA. Met zowat 50 procent gemeenschappelijke onderdelen met de R8 LMS GT3 en zelfs 60 procent met de R8 LMS GT4 staat geen enkele auto dichter bij de racesport dan de R8.”
Nog krachtiger: de motoren
Een ogenblikkelijke gasrespons, bliksemsnel in de toeren klimmen en een uniek uitlaatgeluid: het hart van de Audi R8 is zijn atmosferische V10-motor. Die wordt aangeboden in twee vermogensversies. Op circuit maken de R8 LMS GT3 en R8 LMS GT4 gebruik van quasi dezelfde aandrijftechnologie. Het V10-blok, dat in de Hongaarse motorenfabriek in Győr wordt geproduceerd, is erg compact. Een aparte radiator houdt de temperatuur van de motorolie, afkomstig van een droog carter, onder controle. Dit principe werd geleend uit de racerij en maakt dat het motorblok extreem laag kan worden gemonteerd wat resulteert in een laag zwaartepunt. De pompmodule werkt met verschillende aanzuigfasen en staat garant voor de juiste smering onder alle omstandigheden, ook tijdens de zijdelingse versnellingen van zowat 1,5G die de R8 aankan. Beide motorversies zijn voorzien van een benzinepartikelfilter.
Vlijmscherpe precisie: de ophanging
De aanpassingen aan de ophanging zorgen voor nog meer stabiliteit en rijprecisie. De bekrachtiging van zowel de optionele dynamische stuurinrichting als van de elektromechanische stuurinrichting werd hertekend: de stuurrespons en de feedback afkomstig van het wegoppervlak worden nog zuiverder doorgegeven over het volledige snelheidsbereik van de auto.
Afhankelijk van de gekozen motorversie worden drie bijkomende programma’s – Dry, Wet en Snow – toegevoegd aan de vertrouwde modi van de Audi drive select inclusief Performance-modus. Ze passen de belangrijkste dynamische parameters aan de wrijvingscoëfficiënt van de weg aan. Dankzij de verbeterde elektronische stabiliteitscontrole (ESC) heeft de topuitvoering 1,5 meter minder afstand nodig om vanaf 100 km/u tot stilstand te komen. Vanaf 200 km/u is de remafstand zelfs tot 5 meter korter, altijd afhankelijk van de externe omstandigheden.
De nieuwe Audi R8 wordt standaard uitgerust met 19-duimswielen. Optioneel kan er gekozen worden voor extreem lichte, gefreesde 20-duimers met vijf V-vormige spaken en nieuwe zomer- en sportbanden die het rijgedrag nog meer precisie meegeven. Verder biedt Audi ook keramische remschijven aan als alternatief voor de standaard stalen schijven. De stabilisatorstang vooraan kan optioneel uit een mix van aluminium en met koolstofvezel verstevigd polymeer (CFPR) worden opgetrokken voor een gewichtsbesparing van ongeveer twee kilogram.
Scherper en strakker: het design
Het aangescherpte karakter van de nieuwe R8-modellen springt meteen in het oog. Het Singleframe-radiatorrooster kreeg een bredere, plattere lijnvoering. En de grote luchtinlaten worden opgedeeld door brede dwarselementen. De vlakke sleuven in de motorkap zijn een duidelijke verwijzing naar de iconische Audi oer-quattro. De nieuwe voorsplitter is breder, net als het opvallende, laag gemonteerde ventilatierooster achteraan. Dit rooster vorm het afsluitstuk voor de diffuser die behoorlijk hoog oploopt. Stuk voor stuk zetten deze wijzigingen de sportieve look van de Audi R8 nadrukkelijk in de verf. Onder de motorkap krijgt de luchtfilter een nieuw driedelige afdekking die beschikbaar is in kunststof of in koolstofvezel.
R8-klanten hebben de keuze uit drie koetswerkpakketten in functie van de gekozen motorversie. Deze pakketten breiden de voorsplitter, de drempelverbreders en de diffuser uit met verschillende accenten. Optioneel kan ervoor gekozen worden om de Audi-ringen en logo’s op het koetswerk in hoogglanzend zwart te laten lakken. Het gamma koetswerkkleuren wordt uitgebreid met de nieuwe tinten Kemora Grey en Ascari Blue. Het Audi Exclusive-gamma biedt klanten de mogelijkheid om heel wat details van hun Audi R8, zowel aan de binnen- als de buitenzijde, op hun smaak af te stemmen.
De nieuwe R8-modellen zullen in de loop van het eerste kwartaal van 2019 bij de concessies in heel Europa beschikbaar zijn. De commerciële lancering is voorzien voor begin 2019.
[/et_pb_text][et_pb_gallery _builder_version=”3.0.105″ show_title_and_caption=”on” show_pagination=”on” gallery_ids=”28719,28725,28720,28721,28722,28723,28724″ fullwidth=”on” db_image_max_width_tablet=”51″ db_image_max_height_tablet=”501″ db_image_row_spacing_tablet=”51″ db_image_object_fit=”initial” orientation=”landscape” zoom_icon_color=”#dd0000″ hover_overlay_color=”rgba(255,255,255,0.9)” background_layout=”light” db_image_center_titles=”left” pagination_font_size_tablet=”51″ pagination_line_height_tablet=”2″ auto=”on” /][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]