Home > #Hoofdnieuws > WEC: Hoe zit dat nu juist met die hypercars?

WEC: Hoe zit dat nu juist met die hypercars?

Het eerste Super Season in het FIA World Endurance Championship is halfweg, maar alle ogen zijn eigenlijk nu al op de nieuwe reglementen vann 2020 gericht . Want, hoe zit dat nu juist met die hypercars?

Onze collega’s van het Franse AutoHebdo.fr maakten een mooi overzicht met de grote lijnen van de nieuwe reglementen. De hypercars moeten een duidelijke link hebben met een automerk en zullen ook meer op GT-wagens lijken. Voor een constructeur, die minstens twee wagens moet inschrijven, zouden de kosten ongeveer twintig miljoen euro voor twee auto’s bedragen. Voor een privéteam is dat zo’n slordige zestien miljoen euro, maar dus eigenlijk een peulschil in vergelijking met de peperdure hybride LMP1-wagens.

De aerodynamische efficiëntie wordt gemeten en begrensd en ook het aantal motoren per seizoen is, net zoals in de Formule 1, beperkt. De motoren leveren goed 700 pk. De wagens worden gehomologeerd voor een periode van vijf jaar, maar een constructeur heeft natuurlijk de mogelijkheid om tussendoor een nieuw model te ontwikkelen.

In het tussenseizoen zijn de mogelijkheden voor evoluties evenwel enorm beperkt. Deze kunnen enkel te maken hebben met betrouwbaarheid en veiligheid óf met de bedoeling om een groot verlies op het gebied van de prestaties te compenseren. Er worden drie tweedaagse testsessies voorzien met de mogelijkheid om twee langeafstandstesten af te werken. Daarnaast mogen de teams vrij vier dagen inplannen, maar het is niet mogelijk om tussen de overzeese wedstrijden door te testen.

Iedereen zal met dezelfde bandenconstructeur racen en bovendien bekijkt men de mogelijkheden om het tanken in een aparte ruimte te laten gebeuren, zoals dat bijvoorbeeld het geval is tijdens de 24 Uur van Zolder. Dat zorgt ervoor dat er minder tankmateriaal aanwezig is in de pits. In Le Mans zou die regel niet gelden.

Een team mag voor twee wagens een veertigtal personeelsleden inzetten. Samengevat zou het voor een constructeur dus veel goedkoper moeten worden om te winnen in het World Endurance Championship of de 24 Uur van Le Mans.

Bron: AutoHebdo.fr – Foto’s: Autosportwereld.be/Jurgen Evers

You may also like
FIA WEC: WRT kent alle namen
In een notendop: uithouding
FIA WEC: Peugeot aan de start in Monza
FIA WEC – Le Mans: Goodyear met een voorraad