Tijdens de manche van het Belcar Endurance Championship in kader van het Racing Festival Spa-Francorchamps moesten Tom Boonen en Bert Longin het zonder Anthony Kumpen doen, toonden de piloten van PG Motorsport hun vechtlust waardoor zij een derde plaats scoorden en waren we getuige van een aardig stukje stuurmanskunst van Dylan Derdaele.
Prachtig podium voor Boonen en Longin
Tom Boonen en Bert Longin wisten tijdens het voorlaatste raceweekend van het Belcar Endurance Championship 2018 een schitterende podiumplaats in Klasse 1 te behalen. In het kader van het Racing Festival werkten de Porschisten in Francorchamps een foutloos weekend af, wat hen in extremis een tweede plaats in de klasse opleverde.
Omdat Anthony Kumpen nog niet helemaal hersteld was van zijn voor de zomer opgelopen blessures, moesten Bert Longin en Tom Boonen de drie uur durende race met zijn tweetjes afwerken. Geen geringe opgave, doch het duo bracht de opdracht tot een goed einde: aan het eind werd een derde podiumplaats van het seizoen hun deel.
“De bedoeling was dat ik het eerste en laatste uur zou afwerken, en dat Tom de tweede stint voor zijn rekening zou nemen”, legt Bert Longin. “Dat plan hebben we ook in grote lijnen kunnen afwerken, al heeft een tussenkomst van de safety car er wel voor gezorgd dat ik iets vroeger opnieuw aan de bak moest.”
De Porsche in kleuren van Norkring, TV Vlaanderen en Porsche Centre Paal draaide het hele weekend mee voorin in Klasse 1. “In de kwalificaties waren we met onze 911 Gen I de tweede Porsche, achter de nieuwe Lamborghini en de Gen II Porsche van Belgium Racing”, legt Longin uit. “In de race konden we die positie vasthouden, ook omdat Tom een hele degelijke stint reed. Zijn rondetijden mogen ondertussen al zo goed als naast die van Belcar-rijders met veel meer ervaring worden gelegd.”
“Het liep vlot, ja”, bevestigt Boonen. “We hebben mijn zitpositie in de Porsche wat aangepast en ik voel me nu heel wat beter achter het stuur. Ik ben ook heel tevreden met het resultaat, alleen werd het op het laatst nog spannender dan had gemoeten. Bij de tussenkomst van de safety car hebben we misschien niet helemaal de beste keuze gemaakt, maar dat is altijd een kwestie van geluk hebben. Gelukkig had dat uiteindelijk geen invloed op het resultaat.”
Omdat de Gen II Porsche van Belgium Racing op het circuit van Francorchamps ongrijpbaar bleek, ging het om de eerste ereplaats in Klasse 1 tussen de Gen I Porsches. “Aan het begin van de slotfase lagen we derde, een halve minuut achter de Porsche van de Wauters-broers”, aldus Longin. “Ik heb alles op alles gezet, en ze uiteindelijk nog met een kleine halve seconde geklopt. Racen zoals racen moet zijn, kortom. Voor wie er nog aan twijfelt of de Belcar wel degelijk in de lift zit, die moet het spektakel maar eens met eigen ogen komen bekijken.”
Dat kan nog één keer dit seizoen, tijdens de seizoensafsluiter in Zolder. Op 20 en 21 oktober wordt daar in het kader van het American Festival de laatste race van het Belcar Endurance Championship 2018 afgewerkt. Boonen, Kumpen en Longin zullen er alles aan doen om het seizoen in schoonheid af te sluiten.
Gevochten als leeuwen
De PG Motorsport Porsche Cayman GT4 van Stienes Longin, Marnik Battryn en Johan Huygens heeft in de wedstrijd voor het Belcar Endurance Championship tijdens het Racing Festival Spa een derde plaats behaald in de klasse Belcar 3. Ondanks een geolied team en de vechtlust van de rijders was dat het hoogst haalbare op een omloop waar andere en meer krachtige GT4-bolides de bovenhand hadden.
“Uiteindelijk moeten we tevreden zijn met de geleverde prestaties”, verklaart Stienes Longin. “We begonnen alvast goed aan het weekend en behaalden tegen alle verwachtingen in de pole positie in onze klasse. Maar tijdens de wedstrijd kwam de pure kracht van de Mercedes GT4 ́s pas echt tot uiting en moesten we het onderspit delven. Met dezelfde strategie die wij hadden gingen zij gewoonweg harder op deze omloop van Spa-Francorchamps. Het is al een wonder dat we tot in de laatste ronde de tweede plaats konden vasthouden. Toen ging echter de tweede wagen van het SRT-team mij voorbij net voor de Dubbele Linkse en moesten we genoegen nemen met de derde plaats in Belcar 3.”
Ook Marnik Battryn toont zich niet ontevreden na de race. “We kunnen gerust stellen dat zowel de rijders alsook het team van PG Motorsport het onderste uit de kan gehaald hebben. We hebben gevochten als leeuwen. Onze pitstopstrategie was perfect en de uitvoering van de verplichte pitstops verliep feilloos”, aldus Battryn. “Ik ben dan ook tevreden met deze plaats op het derde trapje van het podium, want we werden geklopt door wagens die gewoonweg meer power hadden en sterker waren op dit circuit. Trouwens: er is voor de titel nog niks beslist in onze klasse, dus kijken we vol goede hoop uit naar de slotrace in Zolder.”
“Stienes en Marnik hebben het bij het rechte eind”, vult Johan Huygens aan. “Het team deed wat het kon, de rijders deden dat ook. Maar tegen die Mercedes GT4 wagens waren we niet opgewassen tijdens de race. Winnen was uitgesloten en de race duurde voor ons net 1 ronde te lang, zoniet hadden we de tweede plaats nog binnengehaald. Onze pitstops – waarop we speciaal geoefend hadden – verliepen zeer snel, maar tijdens een stop bij een Safety Car interventie haalden we daar helaas geen voordeel uit. De crew van PG Motorsport deed ook nu weer een fantastische job en ik onderstreep ook graag de zeer goede sfeer binnen dit team. We hadden ook wel gehoopt op regen en enkel bij onze regendans is het fout gelopen. Ik denk dat we op dat punt wel wat moeten werken aan de choreografie”, besluit een goedgemutste Huygens.
Belgium Racing pakte derde seizoenszege in Spa
Onder een stralende herfstzon werd op het Formule 1-circuit van Spa-Francorchamps de voorlaatste manche van de Porsche Endurance Trophy Benelux verreden. Belgium Racing domineerde de wedstrijd over drie uur met zijn Porsche 911 GT3 Cup, nadat Dylan Derdaele eerder tijdens het weekend ook de pole positie had veroverd. Samen met teamgenoot Nicolas Saelens bekroonde hij een sterke race in Spa met een eerste zege dit seizoen.
Dylan Derdaele ging furieus van start en sloeg al snel een flinke kloof op zijn naaste achtervolgers, Bert Longin en Jos Menten (PG Motorsport). Laatstgenoemde wagen moest de handdoek werpen na een aanrijding, wat 24 Hours of Zolder-winnaar Independent Motorsports toeliet op te klimmen naar de tweede plaats. Belgium Racing dokterde van zijn kant echter een perfecte strategie uit en speelde handig in op een neutralisatie net over halfweg race. Nicolas Saelens, die het stuur overnam van Dylan Derdaele, kon de verzamelde voorsprong nog wat uitdiepen. Vervolgens was het aan de Limburgse viervoudig winnaar van de 24 Hours of Zolder om de Porsche 911 richting de finishlijn te sturen en zo Belgium Racing de derde zege van het seizoen te bezorgen. Hiermee pakt het team tevens revanche voor de pech die het enkele maanden geleden kende tijdens de vorige manche in Spa-Francorchamps waar de zege in de eindfase nog door de vingers glipte.
Een dolgelukkige Nicolas Saelens had aan het podium niets dan lovende woorden voor zijn teamgenoot. “Wat Dylan bij de start deed, heb ik nog niet vaak meegemaakt. Hij heeft vanaf de eerste ronde de basis gelegd voor onze zege door ronde na ronde snelle chrono’s neer te zetten en zo een kloofje te slaan op de concurrentie. Toen ik bij de pitstop het stuur overnam, heb ik de voorsprong kunnen behouden en zelfs iets kunnen vergroten. Deze zege doet echt deugd, temeer omdat we een uitstekende zaak doen in de tussenstand voor het kampioenschap.”
“Ik heb van bij de start alles gegeven. Na iets meer dan een uur wedstrijd gaf ik het stuur door aan mijn teamgenoot Nicolas, maar toen kwam de safety car op de baan. Plots riep het team dat ik me opnieuw moest klaarmaken om in te stappen en na enkele minuten voerden we een nieuwe pitstop uit. Dat maakt dat ik uiteindelijk lang in de wagen heb gezeten! Nu goed, fysiek was dat absoluut geen probleem en door de punten die we vandaag pakken, doen we een uitstekende zaak in de stand voor het kampioenschap. Het is nu een kwestie van het verhaal bij de seizoensfinale in Zolder af te ronden en de titel te pakken.”
De promotoren van de Porsche Endurance Trophy presenteerden in Spa-Francorchamps ook hun plannen voor volgend seizoen, met onder meer de introductie van een nieuwe klasse voorbehouden aan de Porsche Cayman Clubsport. De ideale instapformule voor gentlemen drivers of jonge talenten aan het begin van hun carrière!
Over een kleine maand staat de laatste afspraak van de Porsche Endurance Trophy Benelux op het programma, een wedstrijd over 125 minuten die verreden wordt op Circuit Zolder in het kader van het American Festival NASCAR Finals.