De voorlaatste manche van het Jobfixers Belgian Rally Championship zit er met de East Belgian Rally op. Kris Princen pakte bijna 20 jaar na zijn eerste titel nu in Sankt-Vith zijn tweede. De East Belgian was niet de rally van Vincent Verschueren, de nieuwe Skoda blijkt minder snel te zijn dan zijn vorige versie. Het zilver was voor Adrian Fernémont terwijl Guillaume de Mevius bij zijn debuut met de Citroën C3 R5 op de derde plaats eindigde. We blikken even terug …
Kris Princen: de titel was zelfs geen doel dit seizoen
“In de slotfase van de rally wist ik dat ik met vijf seconden voorsprong voldoende zou hebben op de laatste proef. Het was dan ook een erg spannende wedstrijd, zoals het dit seizoen wel in elke wedstrijd is geweest,” aldus een tevreden Kris Princen. “En dan te weten dat ik bij het begin van het seizoen zelfs niet aan de titel dacht, want ik had toen een budget voor amper 4 rally’s. In de loop van het seizoen hebben de partners extra inspanningen gedaan om dit mogelijk te maken. En, ik kom zeker aan de start van de Condroz Rally om het seizoen in schoonheid af te ronden.”
Sébastien Bedoret: “We hebben ons ontzettend geamuseerd”
De ene rally volgt op de andere, en de leerschool voor Sébastien Bedoret en Thomas Walbrecq gaat verder. Tijdens de East Belgian Rally, voorlaatste manche van het Belgische rallykampioenschap, wisten de rijders van Skoda België een stevige indruk te maken. Niet alleen was de Skoda Fabia R5 van het Pevatec-team goed voor drie snelste tijden, neergezet op het moment dat de titelpretendenten op het scherp van de snee aan het strijden waren, maar bovendien wisten Thomas en Sébastien de hele tijd in de kopgroep te blijven… tot ze een klein foutje maakten. “In een relatief trage bocht raakte ik de berm, waardoor ik tegen een kleine watergoot schoof”, legt de rijder uit. “Het was geen zware klap, maar toch voelde ik wat trillingen… Twee kilometer verder begaf de ophangingsdriehoek. Meteen einde verhaal.”
Prachtig podium voor Guillaume de Mévius en Martijn Wydaeghe
Opdracht volbracht voor Guillaume de Mévius en Martijn Wydaeghe in de East Belgian Rally. Beter nog: het duo in de kleuren van het RACB National Team wist in deze moeilijke wedstrijd met de Citroën C3 R5 #42 naar een derde plaats te rijden.
“Eerlijk, ik ben misschien nog het meest verrast“, moest Guillaume de Mévius aan de finish toegeven. “Samen met mijn corijder Martijn hebben we ons van bij de start strikt aan het vooraf opgestelde plan gehouden. Zo hebben we bijvoorbeeld de hele dag lang twee reservewielen in de wagen meegenomen en hebben we op geen enkel moment de limieten van onze nieuwe auto opgezocht. Het ging vandaag niet om de prestaties. Toch reden we al snel in de top-5 en terwijl de titelpretendenten op het scherp van de snee aan het strijden waren kwamen we tot vier keer toe op minder dan een seconde van de snelste tijd.”
Blijkbaar past de Citroën C3 R5 helemaal bij Guillaume de Mévius: “Deze auto is ontzettend efficiënt en op een selectief parcours als dat van de East Belgian Rally heb ik met ontzettend geamuseerd. Ik weet uiteraard nog niet alles uit de wagen te halen, maar dankzij de afstellingen waarover ik vandaag kon beschikken voelde ik me al snel thuis achter het stuur. Dit podium komt net op tijd. Ons vertrouwen gaat de hoogte in en onze motivatie voor de laatste manche van het Belgische kampioenschap, de Condrozrally begin november, is meteen vertienvoudigd.”
Bob de Jong, genavigeerd door Bjorn Degandt, moet opgeven
Vanaf de eerste proef liet Bob de Jong snelle tijden noteren en was hij steeds in de top-10 te vinden. Helaas eindigde het seizoen voor Bob de Jong voortijdig na een onzachte ‘botsing’ met een strobaal, waarbij de radiator en de intercooler van de rally auto beschadigd raakten en verder rijden onmogelijk bleek. Bjorn Degandt was thans positief: “Bob legde meteen een goed tempo aan de dag en kon goed volgen in dit sterke deelnemersveld waar het tempo erg hoog lag vanwege de belangen in het Belgisch kampioenschap.”
Opdracht volbracht voor Snijers
“Ik heb de ganse dag genoten van deze wedstrijd. Dit is werkelijk het mooiste parcours van België,” aldus Patrick Snijers. “Het is supersnel en heel gevarieerd. Mijn corijder Davy Thierie was de perfecte gids. Hij gaf de nota’s met de juiste intonatie en op een kordate manier aan. Hij heeft een groot aandeel in de successen van dit seizoen. De crew van BMA bezorgde mij ook gisteren de perfecte wagen. Mijn goede vriend en mijn hoofdsponsor Yves Maes was de ganse dag aanwezig in Sankt Vith. Hij genoot met volle teugen en zag dat het goed was.”
Vincent Verschueren: mijn felicitaties aan Kris Princen
“Het was niet onze wedstrijd. In de slotronde raakte ik eerst een paaltje, omdat de wagen uit brak toen ik verrast werd door grind in een bocht. Wij hebben dan ook geen ouvreurs… Op de laatste proef ging ik nog rond, waarbij ik de motor af liet slaan. Maar, 2de, 3de of 37ste, dat maakt hier geen verschil. Het blijft heel vreemd dat we met de nieuwe Skoda minder snel zijn dan met de vorige wagen. Ik weet niet wat er aan de hand is. Hoe dan ook, het was een fantastisch seizoen en we spreken hier over kleine details die het verschil hebben gemaakt. Het was een erg spannende strijd met Kris in elke rally. Dus, onze felicitaties voor de nieuwe kampioen!”
Nederlands rallykampioen Hermen Kobus: het ging waanzinnig hard
“Ik had in Ieper al gemerkt dat het niveau in België niet te vergelijken is met het tempo dat we in Nederland rijden. Het is heel moeilijk uit te leggen. In Hellendoorn had ik een fantastisch gevoel in de auto, maar in het Belgisch kampioenschap ligt het niveau veel hoger, waardoor je grenzen moet verleggen. Toen ik hier in 2015 won, had ik al twee jaar in het Belgisch kampioenschap gereden. Ik ben ervan overtuigd dat ik dat tempo ook wel aan kan, maar dan moet je het ganse seizoen op dit niveau kunnen rijden. Als je ziet hoe snel de jongeren Bedoret en Fernémont zijn, dan is het zeker haalbaar. Maar de doelstelling van het afgelopen weekend, de Nederlandse titel, die hebben we na een zenuwslopend slot gehaald,” aldus een zeer tevreden Kobus.