In de voorlaatste manche van het Belgisch rallykampioenschap kwam de tegenstand voor leider Paul Lietaer uit onverwachte hoek. De “snor” stelde de Belgische titel veilig, maar op de technische en snelle proeven van de East Belgian Rally ging de overwinning naar Gino Bux, die na drie jaar inactiviteit een opgemerkte comeback maakte.
Al vroeg in de wedstrijd was Paul Lietaer verlost van een aantal stevige concurrenten. Tom Van Rompuy gaf forfait en zijn collega BMW-rijder Guino Kenis ging van de baan op de allereerste proef. Michaël Küches, de neef van Rainer Hermann die de voorbije jaren schitterde met zijn Opel, ging eveneens van de baan met zijn Ascona 400. Nog een vroege uitvaller was Christophe De Leeuw.
Toch moest Lietaer het onderspit delven. De wedstrijd werd volledig gedomineerd door Gino Bux, de voormalige piloot van het RACB National Team die sinds 2015 geen wedstrijd meer gereden had. Bux stuurde de ex-Vandoorne Ford Escort Mk1 naar een klinkende overwinning.
“Deze Escort is eigendom van Steven Spittaels, mijn Vlaamse copiloot uit Wemmel,” vertelde Gino Büx. “De Escort is geprepareerd door Caren Burton. We hebben de injectiemotor vervangen door een motor met carburator. Ik heb me op deze fantastisch mooie proeven enorm geamuseerd, maar nooit had ik gedacht sneller te zijn dan Lietaer of Droogmans, twee toppers waarvan ik vroeger posters op mijn kamer had hangen. Dit smaakt naar meer, want het was pas mijn eerste rally met een achterwielaandrijver. Hoe dan ook, ik wil ook het team van Caren Burton bedanken, want ze hebben in de slotfase de versnellingsbak gewisseld op 14 minuten tijd!”
Precies 30 jaar na zijn nationale titel, is Paul Lietaer met dezelfde Opel Manta 400 opnieuw Belgisch kampioen, maar dan in Historic. De tweede plaats in Sankt-Vith was voldoende om zeker te zijn van de eindzege. “Ik ben vandaag niet geklopt op mijn waarde, want ik wilde gewoon geen enkel risico nemen. Het doel was de titel veilig te stellen. En toch had ik een paar warme momentjes op dit snelle en moeilijke parcours. Ik ben blij dat we de titel nu op zak hebben. We hebben de voorbije weken erg hard gewerkt om de Opel te herstellen na onze crash in Roeselare, want ik wilde zeker de titel pakken met deze Manta 400,” genoot de 61-jarige kampioen.
De derde plaats ging naar Frank Baert, die in het donker achtervolger Patrick Mylleville achter zich kon houden, ondanks zijn nachtblindheid. Mylleville, aan de start met een nieuwe motor in zijn Porsche, werd vierde voor Adri Struyve, Bjorn Hamiaux en Philippe Vallaeys.
Bron: BRC