De voorlaatste manche van het Jobfixers Belgian Rally Championship 2018, de East Belgian Rally in Sankt-Vith, kan op zaterdag 29 september rekenen op een fantastische affiche. De strijd voor de Belgische titel blijft razend spannend tussen Vincent Verschueren en Kris Princen. Zij moeten respectievelijk een tweede en een derde plaats verbeteren, maar dat zal geen sinecure worden, want met 17 R5’s en 5 Porsches aan de start, oogt het startveld ronduit indrukwekkend.
Wat het parcours betreft, zorgt de organisatie voor heel wat vernieuwingen. De klassementsproef van Bütgenbach verdwijnt, maar deze gemeente verwelkomt op donderdag wel de shakedown. De wedstrijd telt drie lussen van 4 klassementsproeven, goed voor 155 km tegen de chrono. De proef van Büllingen is grondig gewijzigd, terwijl de 14,99 km van Amel in omgekeerde volgorde wordt verreden. De klassementsproef van St-Vith is ongewijzigd gebleven. In Burg-Reuland werd een nieuwe klassementsproef uitgestippeld. Voldoende vernieuwingen om de deelnemers een uitdagende opdracht voor te schotelen.
Pakt Princen de Belgische titel?
Wat het startveld betreft, is de affiche van de East Belgian Rally fantastisch. Enkel de Renties Ypres Rally kreeg dit seizoen in eigen land meer R5’s aan de start. Maar liefst 17 R5’s komen aan de start, te beginnen met de twee Skoda Fabia’s R5 van de titelkandidaten Vincent Verschueren en Kris Princen. De Godrive-piloot start met 4 punten voorsprong, maar hij moet een tweede plaats verbeteren. Enkel winst kan zijn score verbeteren. Kris Princen kan nog een derde plaats verbeteren. Meer zelfs, als Princen wint, dan zou hij met 4 overwinningen meteen zeker zijn van de Belgische titel.
Maar, winnen zal niet makkelijk worden, want er komen heel wat snelle toppers aan de start, zoals Cédric Cherain, in 2016 al de snelste in St-Vith met een Skoda Fabia R5, en de Nederlandse kampioen Hermen Kobus, die in 2015 de beste was in de Oostkantons. Adrian Fernémont wil ook een gooi doen naar de zege, net als Sébastien Bedoret, die in Roeselare zijn eerste scratch reed, en Ghislain de Mevius, die er opnieuw bij is met zijn Fabia R5. Zijn broertje Guillaume zal de kleuren van het RACB National Team deze keer verdedigen in een Citroën C3 R5.
Aan outsiders evenmin een gebrek. Bob de Jong, voormalig Nederlands kampioen, wil zijn progressie bevestigen met de Hyundai i20 R5. Kevin Van Deijne start met zijn Ford Fiesta R5, net als Achiel Boxoen, de enige van de Jobfixers, Alain Litt en Kevin Hommes. De Duitser Uwe Gropp start met een Citroën DS3 R5. Steve Fernandez en Steve Matterne gaan hun kans met een Skoda Fabia R5, terwijl Tommy Rollinger een Peugeot 208 T16 aan de start brengt.
Een Porsche in de Top 5?
Naast de R5’s, die de topklasse vormen in het Jobfixers Belgian Rally Championship, is het opnieuw uitkijken naar het pk-geweld van de muzikale Porsches. Patrick Snijers kan, na het behalen van de GT-titel, voluit mikken op een topresultaat. In 2013 stuurde Snijers een Porsche naar de algemene overwinning in St-Vith, maar dat lijkt deze keer te hoog gegrepen. Het wordt in elk geval weer een prestigeslag met Gunther Monnens, die de Omloop won op de klassementsproeven, tot hij een straftijd kreeg, en Tim Van Parijs. Johan Dekens en Henri Schmelcher brengen het aantal Porsches op vijf.
Aan spektakel zal er geen gebrek zijn in Sankt-Vith, waar erg veel kwaliteit aan de start komt. In de M Cup is het uitkijken naar de strijd tussen de BMW’s van Boulat, Van den Brand, Braeckevelt en Muilwijk. In Historic maken we ons op voor een prestigieuze strijd tussen Paul Lietaer, die de Belgische titel veilig kan stellen, en de BMW-rijders Tom Van Rompuy en Guino Kenis. Robert Droogmans zal zijn tijden ook willen vergelijken met die van Robert Droogmans, maar zijn gloednieuwe Ford Escort “Millington” heeft enkel de body van een klassieker, want de mechaniek is sneller dan ooit voor een Escort.
Afspraak in Sankt-Vith op zaterdag 29 september voor 12 klassementsproeven op een van de mooiste parcours van ons land.