Kenners weten het al langer: uithoudingsraces zijn soms spannender dan sprintraces, maar deze Bol d’Or mag gerust de geschiedenis ingaan als de meest onwaarschijnlijke. Spanning, sensatie, drama en hectiek waren de ingrediënten van deze 82ste editie op het roemruchte circuit Paul Ricard.
Zoals eerder vandaag bericht, leidde de officiële Kawasaki n°11 SRC met ruime voorsprong bij het uitkomen van de nacht. Met een voordeel van 5 ronden op de achtervolgers kon en mocht het niet meer fout lopen…
Het begon met een onschuldige lekke achterband maar rond 13 uur sloeg echter het noodlot toe en staken er problemen met allerlei elektronische onderdelen de kop op. Ook het schakelmechanisme begon kuren te vertonen en men zag de voorsprong verder slinken als sneeuw voor de Zuid-Franse zon. Uiteindelijk zakte de moed hen in de schoenen en verzeilde men op de 7de plaats.
De uiteindelijke winnaars zijn de wereldkampioen van vorig seizoen, de Honda n°1 FCC-TSR Honda France. Logisch zou men denken, maar ook zij werden helemaal niet gespaard van problemen. Op het einde van de nacht zei de teammanager zelfs dat hij al blij zou zijn met een plaats in de top tien! Zelden na de finish een Japanner dan ook zo enthousiast zien doen.
Op plaats 2 krijgen we ook een team, Yamaha YART n°7, die deze nacht helemaal niet meer dachten aan een podium na een serieus olielek (waardoor de race 45 min geneutraliseerd werd door hun oliespoor in de pitsstraat). Het podium wordt vervolledigd door een andere Yamaha, n°13 Penz13/WEPOL Racing Team. Opvallend is hierbij dat dit team pas sedert een paar weken de overstap van BMW
naar Yamaha maakte. Dus elke ervaring met de nieuwe machine ontbrak maar Daniel Webb, Mathieu Lagrive en Sheridan Morais konden hun geluk niet op met dit resultaat. Op plaats 4 kwam de Kawasaki n°8 van het Zwitserse team Bolliger terecht. Een lokale Kawasaki dealer zonder grote middelen maar die al een eeuwigheid deelneemt aan uithoudingsraces en met veel passie mooie resultaten bereikt. Opmerkelijk hierbij is dat in Zwitserland races op circuit verboden zijn sedert 1955!
De eerste Superstock, de BMW n°56 met als piloten Julian Puff, Stefan Kerschbaumer en Filip Altendorf, eindigde op een prachtige 6 e plaats. Ook hier een opmerkelijke prestatie als men bedenkt dat ze met een machine moeten rijden die dicht bij een motor uit de
showroom staat. Tweede in deze klasse wordt de Kawasaki n°4 Webike TATI Team Trisckstar. Laatste trapje van het podium wordt hier ingenomen door het Italiaanse n°44 van het No Limits Motor Team.
Ons Belgisch team, Mototech EWC, brengt hun Yamaha n°61 naar een verdienstelijke 17de plaats na een val van Bram Lambrechts gisteren. Vincent Lonbois eindigt met de 333 Yamaha Viltaïs Pierret op plaats 15 nadat ook zij met verschillende mechanische problemen te maken kregen. Grégory Fastré eindigt op plaats 24 algemeen.
(tekst: Yves Anssens/foto: fimwec)