Home > Electric > Studiemodel Audi PB18 e-tron in wereldpremière op Pebble Beach

Studiemodel Audi PB18 e-tron in wereldpremière op Pebble Beach

[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text]

Audi presenteert voor het eerst een designstudie tijdens de Pebble Beach Automotive Week in Monterey, Californië. De volledig elektrisch aangedreven Audi PB18 e-tron is de radicale visie van een high-performance sportwagen van de toekomst.

Hij is breed, vlak en duidelijk geïnspireerd door de windtunnel en het racecircuit. Zijn concept en boeiende lijnen werden gecreëerd in de nieuwe ontwerpstudio van Audi in Malibu, Californië. Het technische concept van de PB18 e-tron kan bogen op de jarenlange race-ervaring van de veelvoudige winnaar van de Le Mans Series, Audi. Performance-dochteronderneming Audi Sport GmbH neemt de uitvoering voor haar rekening. De afkorting PB18 e-tron verwijst zowel naar de locatie van de première, Pebble Beach, als naar de technologische genen die de auto gemeen heeft met de succesvolle LMP1-raceauto Audi R18 e-tron.

Inspiratie uit de autosport

Het model van de Audi PB18 e-tron volgt de klassieke architectuur van een sportwagen met middenmotor en een ver naar voren geplaatste cabine. Het zwaartepunt van het voertuig bevindt zich achter de stoelen en vóór de achteras. In tegenstelling tot een conventioneel aangedreven auto is dit echter niet de motortransmissie-eenheid, maar de batterijset. Een mix van aluminium, carbon en multimateriaalcomposieten geeft de carrosserie van de Audi PB18 e-tron een laag leeggewicht. Onder andere door de innovatieve en relatief lichte solid-statebatterij is een totaalgewicht van minder dan 1.550 kilogram te verwachten. De PB18 e-tron is 4,53 meter lang, 2 meter breed en slechts 1,15 meter hoog. Met deze afmetingen presenteert hij zich al als een klassieke sportwagen. De wielbasis is 2,70 meter, de overhangen zijn compact.
De sterk verbrede wielkasten, die zich tegenover de centrale cabine bevinden, vallen op vanuit elke gezichtshoek. Ze benadrukken het extreem brede spoor van de PB18 e-tron. De grote 22-duimwielen, elk met acht asymmetrisch vormgegeven spaken, lijken op turbine-inlaten. Samen met de luchtinlaten en -uitlaten van de wielkasten zorgen ze tijdens het draaien voor een uitstekende luchttoevoer naar de grote carbon remschijven. Grote luchtinlaten links en rechts van de singleframe-grille voorzien de remmen en de elektromotor vooraan van de benodigde koellucht. Brede en platte lichteenheden en lasergrootlicht vervolledigen de neus van de PB18 e-tron.

Emotie zonder emissies: drie elektromotoren en quattro-aandrijving

Het studiemodel maakt gebruik van drie krachtige elektrische motors – een aan de voorzijde en twee aan de achterzijde. Die laatste twee zijn centraal gepositioneerd tussen de wielassen en drijven elk direct een wiel aan via halve assen. Ze leveren een vermogen van maximaal 150 kW op de vooras en 350 kW op de achteras; natuurlijk is de Audi PB18 e-tron een echte quattro. Het maximale totale vermogen is 500 kW, en tijdens het boosten kan de bestuurder voor een korte tijd zelfs tot 570 kW genereren. Het gecombineerde koppel tot 830 Nm betekent dat de sportwagen in nauwelijks meer dan 2 seconden van 0 tot 100 km/u zou kunnen accelereren – een waarde die slechts gering afwijkt van die van een huidig LMP1-prototype.

De vloeistofgekoelde solid-statebatterij heeft een energie-inhoud van 95 kWh. Een volledig opgeladen batterij heeft een actieradius van meer dan 500 kilometer in de WLTP-cyclus. De Audi PB18 e-tron is bovendien al ontworpen voor het opladen met een spanning van 800 volt. Op deze manier kan de batterij in ongeveer 15 minuten volledig worden opgeladen. De Audi PB18 e-tron kan ook contactloos worden opgeladen door inductie met behulp van Audi Wireless Charging (AWC).

 

(persbericht/ed. wb, foto’s: media D’Ieteren)

 

[/et_pb_text][et_pb_gallery _builder_version=”3.0.105″ show_title_and_caption=”on” show_pagination=”on” gallery_ids=”25271,25272,25275,25273,25274,25276,25270″ fullwidth=”on” db_image_max_width_tablet=”51″ db_image_max_height_tablet=”501″ db_image_row_spacing_tablet=”51″ db_image_object_fit=”initial” orientation=”landscape” zoom_icon_color=”#dd0000″ hover_overlay_color=”rgba(255,255,255,0.9)” background_layout=”light” db_image_center_titles=”left” pagination_font_size_tablet=”51″ pagination_line_height_tablet=”2″ auto=”on” /][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

You may also like
DTM Nürburgring: van der Linde gaat door op zijn elan
Formule E: Daniel Abt geschorst door Audi
Volkswagen: nieuwe versnellingsbak brengt CO2 besparing
De nieuwe Audi S8: Opwindende prestaties in het luxesegment