Home > #Hoofdnieuws > GT4, toch de weg om te volgen?

GT4, toch de weg om te volgen?

Autosportwereld.be begeeft zich ieder weekend wel ergens ten velde en dit weekend waren we in Luxemburg voor de rally, in Dijon voor diverse circuitcompetities, net als in Zandvoort en onze VAS-reporter was ook onderweg. Zelf trokken we dus naar de Bourgogne om de Belgen in de F4 te volgen en we maakten kennis met het zeer sterke Franse GT4-kampioenschap. Net als elders in Europa heeft GT4 de wind in de zeilen en dat ondanks een zeer complexe aanvangsfase bij onze zuiderburen voor promotor SRO.

Foto’s: SRO – Dirk Bogaerts

Je moet weten dat wij goed twee jaar geleden het geheel overnamen en dat er in Frankrijk niets meer was”, legt Laurent Gaudin, de General Manager in Dijon uit. “Het lopende kampioenschap was stopgezet en wij hebben onze plannen met een jaar naar voor moeten schuiven, wat erg veel inspanningen heeft gevraagd. Bovendien doen we dat in een land dat niet bepaald autosport minnend is, neen, Frankrijk heeft zelfs een soort fobie voor autosport ontwikkeld. En toch staan er hier vandaag meer dan 40 wagens aan de start van de beide races. Ik wil dan ook het werk van het team van SRO onderstrepen, in die korte periode tot vandaag. We hebben iedereen moeten overtuigen van het concept GT4, van de circuits, over de teams, tot alle andere betrokkenen.

Hier en daar zien we ook groepen van grote concessies en zelfs merken de weg naar de circuits vinden, “met hun producten die in GT4 aanwezig zijn. Uiteraard gaat het dan niet over Ginetta of KTM, maar wel Alpine, BMW of Audi. Echter, de weg is nog lang, aan een auto ingezet voor jonge rijders, met het budget van een merk zijn we nog niet toe. Ik denk dat zoiets in een autosportland als België zelfs sneller zou kunnen.

In ons land heeft GT4 zeker ook potentieel, al is het autosportlandschap misschien wel wat versnipperd, “en aan herstructurering toe”, aldus nog Gaudin, die ons land goed kent. Maar hoe dan ook, zelfs op korte termijn kan GT4 een prima piste zijn voor bijvoorbeeld Belcar, maar dan niet als derde categorie, maar wel als hoofdklasse. Met Renault (Alpine), Audi (via de Audi club), Aston Martin (Aston Brussels), BMW (de link met bijvoorbeeld JJ Motorsport), Mercedes (SBM Racing – Mercedes-Benz Eurostar2000), maar ook Porsche (diverse concessies) of zelfs McLaren (Boutsen Ginion), zijn de bruggen al aanwezig om van bij aanvang aan een mooi deelnemersveld te komen.

Voor de volledigheid Jim Pla en Jean-Luc Beaubelique (Mercedes-AMG GT4 AKKA-ASP) wonnen de tweede, sterk betwiste, race in Dijon, voor een tweede Mercedes, een Audi, een Ginetta en een sterk debuterende Alpine. In Am was de zege voor de Maserati Gran Turismo.

 

 

You may also like
Internationale testdag Circuit Zolder: door de lens van Benny Houbrigts
Belcar 2023: met AC Motorsport
Bert Longin krijgt Zolder Legend Trophy
Belcar NRF Zolder: Belcar op zaterdag door de lenzen van Roel Ramaekers & Joachim Cieters