De zon was alomtegenwoordig en dus waren de gezinnen in groten getale aanwezig op de 21ste editie van de 25 Hours VW Fun Cup, om er te profiteren van de vele animaties en de 105 VW Fun Cups in een bijzonder interessante wedstrijd. De #277 Allure Team en zijn rijders (Cédric Bollen-Guillaume Mondron-Gilles Debrus-Sébastien Kluyskens-Frédéric Bouvy) zegevierde voor de vierde keer in vijf jaar en bevestigde zo zijn meesterschap, terwijl de #365 Carpass LRE by DRT (Stéphane Lémeret-Gautier Engisch-Philippe Wintgens-Philippe Reynens-Miguel Coppieters-Denis Dupont-Ulysse De Pauw) opnieuw van de zege proefde bij de Biplaces.
Een perfecte race, zonder de minste fout, zonder strategische misstappen en, uiteraard, zonder technische problemen: het recept voor succes staat als een paal boven water, maar eens te meer paste niemand die regel beter toe dan Allure Team. Voor de vierde keer in vijf jaar, en de derde opeenvolgende maal, zegevierde de #277 van het Luikse team na 25 uur scheuren op het circuit van Francorchamps. Cédric Bollen, Guillaume Mondron, Gilles Debrus, Sébastien Kluyskens en Frédéric Bouvy hadden vrijdag ook de pole positie gerealiseerd en waren nooit uit de voorposten weg te slaan, dankzij een strak ritme, maar ook door te profiteren van de fouten bij de tegenstand.
“Alles was gewoonweg perfect”, legde een bewogen Cédric Bollen uit. “De auto heeft geen krasje en zowel de mecaniciens als het team hebben feilloos werk geleverd.” Dankzij dit vierde succes evenaren de Luikenaar en zijn teamgenoot Guillaume Mondron het record van vier zeges dat tot nu toe alleen op naam stond van Eric Gressens. “En ik kan je zeggen dat we volgend jaar terugkomen om het record te laten sneuvelen”, lacht Guillaume.
Na enkele uren leek de strijd voor de zege uit te draaien op een rechtstreeks duel tussen de #277 Allure Team en de #280 Socardenne by Milo. Maar een fout bracht de beslissing: “In mijn enthousiasme om de strijd voort te zetten en onze tegenstanders onder druk te zetten, ben ik vertrokken zonder de auto vol te tanken”, geeft de Fransman Julien Ménard toe, die een team vormde met Christophe Nivarlet, Kevin Balthazar, Kevin Caprasse, Frédéric Caprasse en Lorenzo Donniacuo. “Ik moest een ronde later weer binnenkomen en we lieten dus heel wat tijd liggen.”
En toch zou de zege van Allure Team nooit in het gedrang gekomen zijn, gezien de indrukwekkende prestatie van het team, maar de #280 verloor wel de tweede podiumplaats. De #291 Comtoyou Racing beleefde een discreet wedstrijdbegin en werd dus in een achtervolgende positie gedwongen. Dominique Bustin, Maxime Lieutenant, Jordan Latragna, David Dermont en Gilles Verleyen hebben de spelregels van de uithoudingsracerij foutloos toegepast en door een strategische meesterzet bovendien een extra pitstop vermeden. “Tijdens de laatste ronden durfde ik niet meer adem te halen”, gaf Dominique Bustin toe. “Het zou toch zo jammer geweest zijn om net voor het einde te falen! Maar we kropen door het oog van de naald: bravo aan mijn teamgenoten en mijn strategen voor deze prachtige race. Tweede in de 25 Hours, dat is een resultaat dat kan tellen.”
Talloze rijders droomden eveneens van een plek op het ereschavot. Op zaterdagavond bevond de #2 DRM Motorsport Autographe (Edouard Mondron-Stéphane Lémeret-Nico Verdonck-Amaury Richard) zich aan de leiding van de race toen de motor de geest gaf. Enkele minuten later verdween de #44 Jac Motors, die de koppositie cadeau had gekregen, eveneens uit de wedstrijd na een zware klapper van Mathieu Detry in de Raidillon, het gevolg van een kapotte draagarm. Voor Mathieu en zijn teamgenoten, Laurent Jaspers en Michaël Leenders, was de ontgoocheling des te groter aangezien de drie rijders als leider in de tussenstand naar Spa-Francorchamps waren getrokken. Ook de #288 Orhes Racing 4 (Arnaud Tsamère-Guillaume Bréard-Pierre-Yves Rosoux-Olivier Pernaut) ambieerde een podiumplaats toen de motor halfweg zijn laatste adem uitblies.
Ondanks een aanrijding in de openingsfase, eindigde de inhaalrace van de #269 Scott – Pharmarôme (Johan Huygens-Gilles Smits-Kris Cools-Pieter Verlinde) aan de voet van het podium, al scoren ze natuurlijk wel belangrijke punten voor het kampioenschap. Maar wat dan gezegd van de ongelofelijke opmars van de #82 DNS Gamatt! Na een contact in het eerste kwartier, vielen Éric Daguz, Grégory Servais, Matthieu Vallette, David De Saeger en Bastian Boucher weg naar de 103de plek in het algemeen klassement, om vervolgens op te klimmen naar de zevende plek, een technisch probleem te kennen en daarna opnieuw terug te vechten tot de vijfde plek. Mocht er een prijs voor de strijdlust worden uitgereikt, dan was het zonder twijfel voor het Frans-Belgische team.
De jongeren op de #290 Schtroumpftoyou Racing (Ulysse De Pauw-Ugo de Wilde-Tristan Földesi-Gilles Magnus) toonden zich bijzonder volwassen en mikten op de vierde plek, voor een kapotte ophanging (na een aanrijding) roet in het eten gooide in de slotfase en hen liet terugvallen naar de zevende plaats, net achter de #421 Mega Fun Team. Het trio Pierre-Yves Corthals-Claude Pirson-Stéphane Boulanger en FIA WTCR-sterren Tom Coronel en Yann Ehrlacher hadden op het podium kunnen pronken, maar ook bij hen vormde een kapotte ophanging de spelbreker.
Hoe zouden we achtste plek voor de #399 DRM Martin Family met Maxime, Jean-Michel, Philippe en Romain Martin kunnen vergeten? Hun onvergetelijke avontuur bracht dus ook een knap resultaat op.
De top 10 werd vervolledigd door de #289 by Milo (Pierre Durand Perdriel-Raphael Deschamps-Logan Jadot-Giovanni Scamardi) en de #114 Clubsport Racing Stars van Philip Vandewalle, Bram Vanhengel, Sam Dejonghe en… Tom Boonen, auteur van een overtuigende prestatie, een jaar na zijn debuut in de autosport.
In Evo2, de klasse voor dieselmotoren, schitterde de #54 Pitstop Racing in de aanvangsfase, met een elfde plek in het eerste uur voor Koen De Wit (en zijn teamgenoten Rudi Vankeirsbilck, Jurgen Knockaert, Julien Nyst, Jean-Marc Holvoet en Cédric Maes), maar uiteindelijk zegevierde de #105 Team Kennedy met de Britten Charlie Kennedy, David Drinkwater, Jack Lang en Ethan Hammerton. Ze eindigden 31ste algemeen.
Biplaces: hevige strijd vooraan
In de Biplaces-categorie zal deze editie van de 25 Hours VW Fun Cup zonder twijfel herinnerd worden als een van de mooiste in de geschiedenis van de race. De drie favorieten tekenden present en de strijd was, ook met de aanwezige passagiers aan boord van de 21 ingeschreven Biplaces, bijzonder intens! De #365 Carpass LRE by DRT (Stéphane Lémeret-Gautier Engisch-Philippe Wintgens-Philippe Reynens-Miguel Coppieters-Denis Dupont-Ulysse De Pauw) reed naar zijn derde succes in de belangrijkste race van het seizoen, zij het met slechts 36 seconden voorsprong. “Van onze drie successen is dit verreweg het mooiste, aangezien alles beslist werd in de laatste stint”, bevestigde Stéphane Lémeret. “We zijn echt een groep vrienden en ik ben erg gelukkig en fier met de progressie van enkele leden van ons team. Voor sommige van mijn kameraden is dit een droom die werkelijkheid wordt. Het is een echte zege van het hele team en dat doet mij heel veel deugd!”
De winnaar van de 2017, de #342 Monster by Milo (Francis Plunus-Éric Jardon-Sarah Bovy-Jean-Pierre Vandewauwer) kon die prestatie ei zo na herhalen. “Maar we hebben te veel fouten begaan”, geeft Francis toe. “We kregen drie drive throughs aan de broek. Dat is er minstens één te veel!”
De rijders van de #356 by Milo (Christophe Nivarlet-Kevin Balthazar-Kevin Caprasse-Frédéric Caprasse-Lorenzo Donniacuo-Julien Ménard) slaagden erin om zowel algemeen als bij de Biplaces op het podium te eindigen. Ze grepen de bronzen medaille, ondanks problemen met de transmissie. Die auto deed beter dan de #323 TML Racing (Baudouin, Florent en Sylvain de Liedekerke gekoppeld aan Charles-Bernard Héger). Zij waren ‘the best of the rest’, voor de #372 Debersaques Racing (Yves en Maxime Debersaques kregen Charly De Munter en Jérémy Arnhem als teamgenoten over de vloer).
De 25 Hours VW Fun Cup versie 2018 heeft zijn verdict prijsgegeven. Ondertussen is er een nieuw contract voor vijf jaar getekend met het Circuit van Spa-Francorchamps, maar iedereen is nu al ongeduldig naar de volgende editie. En de vaste waarden van de European VW Fun Cup, die zien we na enkele weken rust terug in Mettet voor de 10 Hours op 21 en 22 september.
Algemeen klassement:
#277 Allure Team (Bollen-G. Mondron-Debrus-Kluyskens-Bouvy) 429 ronden
#291 Comtoyou Racing (Bustin-Lieutenant-Latragna-Dermont-Verleyen) +4r.
#280 Socardenne by Milo (Nivarlet-Balthazar-K. Caprasse-F. Caprasse-Donniacuo-Ménard) + 4r.
#269 Scott – Pharmarôme (Huygens-Smits-Cools-Verlinde) +5r.
#82 DNS Gamatt (Daguz-Servais-Vallette-De Saeger-Boucher) +5r.
#421 Mega Fun Team (Corthals-Pirson-Boulanger-Coronel-Ehrlacher) +8r.
#290 Schtroumpftoyou Racing (De Pauw-de Wilde-Földesi-Magnus) +9r.
#399 DRM Martin Family (M. Martin-J.-M. Martin-Ph. Martin-R. Martin) +9r.
#289 by Milo (Durand Perdriel-Deschamps-Jadot-Scamardi) +9r.
#114 Clubsport Racing Stars (Vandewalle-Vanhengel-Dejonghe-Boonen) +9r.
31. #105 Team Kennedy (Kennedy-Drinkwater-Lang-Hammerton), 1ste Evo2, +19r.
Klassement Biplaces:
#365 Carpass LRE by DRT (Lémeret-Engisch-Wintgens-Reynens-Coppieters-D. Dupont-De Pauw) 405 ronden.
#342 Monster by Milo (Plunus-Jardon-Bovy-Vandewauwer) +0’36.840
#356 by Milo (Nivarlet-Balthazar-K. Caprasse-F. Caprasse-Donniacuo-Ménard) +4r.
#323 TML Racing (B. de Liedekerke-F. de Liedekerke-S. de Liedekerke-Héger) +8r.
#372 Debersaques Racing (Y. Debersaques-M. Debersaques-De Munter-Arnhem) +9r.
(foto: letihon.com)