De 86ste editie van de 24 Uur van Le Mans gaat heel waarschijnlijk niet de geschiedenisboeken in als de meeste beklijvende ooit, maar de winst van de Spanjaard Fernando Alonso betekent wel dat Mike Hawtnorn, Phil Hil en Jochen Rindt het gezelschap krijgen in het rijtje van de wereldkampioenen F1 die ook Le Mans op hun naam weten te schrijven. Enkel Graham Hill behaalde de heilige graal, want de Brit wist ook nog eens de Indy 500 te winnen. Het is dus meer dan 50 jaar geleden dat iemand dit nog kon waarmaken.
Strijd
Alonso reed samen met twee andere ex-F1-rijders naar de winst, Sébastien Buemi en Kazuki Nakajima en ondanks de beperkte concurrentie, was de zege niet gestolen. Het trio in de Toyota TS050-Hybrid reed een quasi vlekkeloze wedstrijd, kende net dat ene probleem minder dan de zusterwagen van Mike Conway, Kamui Kobayashi en Jose Maria Lopez, die dus tweede eindigden. Bovendien lag het tempo zeker even hoog, zo niet hoger dan vorig seizoen. Toyota liet de beide wagens racen, met enkele leuke duels in het begin van de race. Na een straftijd van 30 seconden voor de winnende wagen rond middernacht, moesten Alonso en co toch even terugvechten.
Alonso zet zo een stap in de richting van zijn autosportdroom en kan zich nu dus concentreren op de Indy 500, al zal hij over exact een jaar zijn titel in Le Mans ook verdedigen. Bovendien leidt Alonso nu ook het WK Uithouding, nog een objectief op het verlanglijstje van de teamgenoot van Stoffel Vandoorne in de F1.
Eindelijk voor Toyota
Voor Toyota is het na de tweede plaatsen in 1992, 1994, 1999, 2013 en 2016 dus eindelijk gelukt. En dan hebben we het nog niet over de verloren wedstrijden die zo goed als binnen waren, herinner u Nakajima die in de allerlaatste ronde de zege huilend verloor. Het merk zet zich dus naast Mazda, dat als eerste en enige Japanse constructeur ooit de race in Le Mans wist te winnen. De opluchting in het kamp van Toyota moet dus meer dan immens zijn, zeker met een zege voor de Spaanse vedette die wereldwijde aandacht oplevert.
106 en 107
Porsche dan… 106 en 107 zijn de getallen van toepassing op het aantal zeges in een klasse van het Duitse merk in Le Mans. Zowel in LM GTE Pro als AM zagen we dus een jarige bolide – Porsche wordt dit jaar 70 – over de meet rijden. De eerste zege van een Porsche in een klasse was die van Veuillet/Mouche 365/2 SL. Bij de winnende rijders zat ook een Belg, Laurens Vanthoor, maar daar vertellen we u later alles over.