De LMP2-categorie in de 24 Heures du Mans bewijst opnieuw de betrouwbaarheid van deze klasse, waar professionele- en amateurpiloten elkaar afwisselen achter het stuur van een Oreca, Ligier of Dallara. Oreca voert met nog ruim vijf uur te gaan het klassement aan.
De #26 Oreca van G-Drive Racing met Roman Rusinov, Jean-Eric Vergne en Andrea Pizzitola aan de knoppen domineert eigenlijk al heel de wedstrijd. Het verschil met de Panis Barthez Competition Ligier #23 van Will Stevens, Julien Canal en Timothé Buret bedraagt een ronde, terwijl de Signatech Alpine (Oreca) #36 van Nicolas Lapierre, Andre Negrão en Pierre Thiriet voorlopig op podiumkoers ligt.
Ex-F1-rijder Paul di Resta had met de United Autosports Ligier #22 een voorsprong van amper een handvol seconden op de IDEC Sport Oreca #48 van Paul-Loup Chatin, maar ging iets na tien uur in de Porsche Curves zwaar van de baan en moest opgeven.
#LEMANS24 CLASSEMENT #LMP2
⏱️Heure 19
1️⃣ @GDrive_Racing #26
2️⃣ @PBCompetition #23
3️⃣ @SignatechAlpine #36 @fiawec pic.twitter.com/hCL2yfnqwL— 24 Heures du Mans (@24heuresdumans) 17 juni 2018
Oreca en Ligier rijden in LMP2 vooraan, terwijl Racing Team Nederland (Frits Van Eerd, Jan Lammers en Giedo van der Garde) met de #26 de best geklasseerde Dallara levert op een – rekening houdende met de crash van di Resta – tiende plek in de klasse.
Van de twintig deelnemers in LMP2 zijn er nog vijftien wagens die elkaar, weliswaar met soms enkele ronden verschil, volgen in de top-20 van het algemene klassement. Enkel de #40 G-Drive Oreca van Jose Gutierrez en de #34 Jackie Chan DC Racing van Côme Ledogar behoren tot de officiële opgevers.
Foto © ACO