Uiteraard is de strijd tussen de beide Toyota TS050 Hybrid vooraan in Le Mans, niet onaardig om volgen, maar het echte gevecht, daarvoor moet u in GTE Pro zijn. Porsche, Ford, BMW en Ferrari mogen allemaal aanspraak op de zege maken en de winst en verlies liggen dan ook dicht bij elkaar.
Wie niet zal winnen, kunnen we nu al noteren. Laten we beginnen met de beide Aston Martin Vantage AMR – van onder meer Maxime Martin -, die ondanks alle aanpassingen van de BoP, de laatste gisteren nog, 2 à 3 seconden per ronde te traag zijn en achteraan meerijden. Ook de Corvette #64 (Gavin-Milner-Fässler) raakte met een gebroken ophanging goed vier ronden kwijt, net als de #66 Ford GT (Mücke-Pla-Johnson), met een gelijkaardig euvel. Ook twee van de drie AF Corse Ferrari 488 verloren al goed een ronde, na een lekke band voor de #51 (Calado-Serra-Pierguid) en een tijdstraf van drie minuten voor de #71 (Rigon-Bird-Molina).
Vooraan heeft het trio Vanthoor-Christensen-Estre een kloofje kunnen slaan, mede door een vreemde tussenkomst van de man aan het rode licht in de pitlane, althans volgens Fred Makowiecki: “Wij maakten onze pitstop één ronde na zusterwagen van Laurens Vanthoor, net na het ongeval van de LMP1. Vreemd genoeg mochten wij de pitlane niet verlaten achter de safety car waar de roze Porsche ook achter reed, wij dienden één safety car te wachten. Ik vind dat onbegrijpelijk en de uitleg van de wedstrijdleiding was nog meer bevreemdend. ‘De man aan het licht heeft geen makkelijke opdracht’, luidde het.” De Fransman was duidelijk ontstemd, maar er zijn nog steeds bijna 19 uur te gaan, de afstand van drie WEC-wedstrijden.
Opvallend is de goede prestatie van de BMW M8 GE van Catsburg-Eng-Tomczyk, die voorlopig in de top-3 stand houdt. Maar ook Ford, Ferrari en de overblijvende Corvette volgen nog binnen minder dan twee minuten van de leider.
In GTE Am lijkt de race uit te draaien op een duel Porsche-Ferrari, met voorlopig Campbell-Ried-Andlauer vooraan in de #77 Dempsey-Proton Porsche,