De dagen volgen elkaar op, net als de proeven en dat put mens en machine uit. Sinds de passage op de Turini werd er weinig geslapen en ook de mechaniek wil het wel eens begeven. Donderdagochtend gaven twee Franse teams op: de Volvo 122 S #6 van Dominique Bareille en Noël Malian met een probleem met de stuurinrichting en de Morgan Plus 4 #1 van Philippe Maigne en Sylvain Vaquez die blijvende alternatorproblemen kende.
Dat was echter slechts het begin! ’s Middags was het aan André Lamotte en Eric Reul om hun Lancia Aurelia B20 S aan de kant te zetten, met problemen met de benzinetoevoer. Enkele uren later verloren we de spectaculaire Shelby Cobra 289 van Jacques en Mathieu Castelein, die in de RT 47 en 48 nog de beste tijd liet noteren. Maar de versnellingsbak begaf het op een parking langs de autostrade. Jammer genoeg.
De organisatie moest drie RT annuleren wegens sneeuw op de bergwegen. Echter de strijd tussen Yves en Benoît Deflandre (Porsche 911), Stéphane Blaise en Patrick Lienne (Porsche 911), maar ook Michel Decremer en Yannick Albert (Opel Ascona) ging knap verder. De beide Deflandre verloren tijd door een wat vreemde actie van een bewoner, maar ze konden daarvoor een joker gebruiken.
De verschillen zijn na meer dan 2000 kilometer sinds de start in Spa nog steeds zeer klein en het duo Blaise-Lienne nam op de bovenhand op Deflandre-Deflandre na de ochtendlijke RT en dat voor amper één seconde. “We beleven hier precies een heruitgave van het duel tussen Thierry Neuville en Sébastien Ogier in Sardinië”, lachte Patrick Lienne. “Het verschil is zeer klein en dat na zoveel kilometers, dat is geweldig. Ik denk dat het zal duren tot in Luik aan de aankomst. Het parcours komt door de streek van Saint-Vith bij de terugtocht en die streek kennen wij goed… net als Yves Deflandre! Meer dan eens zal winst in deze Liège-Rome-Liège een zaak worden van opperste concentratie, een zeer betrouwbare wagen, ervaring en een goede samenwerking in de wagen! Uiteraard is er ook wat geluk nodig, maar we zullen wel zien!”
Aan de aankomst van Val d’Isère was het duo Deflandre-Deflandre ondertussen weer voorbij het duo Blaise-Lienne. De twee teams kregen respectievelijk 605,3 en 608,9 strafpunten! Decremer-Albert vervolledigen nog steeds de voorlopige top drie met 644,3 punten, die ook nog steeds in de laatste sprint de zege kunnen behalen. Ze hebben Evrard-Bernard (Porsche 911 met 844,2 punten), Adriaens-Moors (Porsche 911 met 943,3 punten) en Kauffman-Piret (Toyota Celica met 1441,7 punten) die in hun kielzog volgen.
Aanstaande vrijdag volgt nog het 100% Franse parcours richting het Belfort, voor de Frans-Belgische eindspurt op zaterdag en de aankomst op de Place Saint-Lambert in de late namiddag. U kan alvast gokken wie er gaat winnen…