De vijfde race van het NASCAR Whelen Euro Series in de klasse Elite 1 trok zich na het ‘Amerikaans getinte spektakel’ afgelopen namiddag op gang in Brands Hatch. En het werd een bijzonder incidentrijke race. De safety car moest frequent de baan op nadat verschillende piloten het Engelse zand verkozen boven het asfalt.
De Fransman Frederic Gabillon mocht drie keer van op de eerste plaats starten en was man genoeg om ook telkens de leiding vast te houden. Achter Gabillon werd er de hele tijd lustig geschoven en onze Belgen presteerden sterk. We zagen Marc Goossens, Stienes Longin en Anthony Kumpen lekker achter elkaar racen op de vijfde, zesde en zevende plaats.
Na de tweede herstart waren het Frederic Gabillon en Marc Goossens die de rest van het peloton achter zich lieten en was het de strijd om de derde plaats die de aandacht trok. Verschillende ronden lang probeerde Anthony Kumpen voorbij Loris Hezemans te geraken en dat lukte uiteindelijk ook … om dan een halve ronde verder in ‘Druids’ te laat in de remmen te gaan waardoor hij de buitenste curbs van de bocht moest opzoeken en zo de opening liet voor Hezemans. Ook de Italiaan Francesco Sini kon nog net van het foutje van Kumpen profiteren en nam zo de vierde plaats in beslag.
Gabillon won zo de eerste wedstrijd van dit Engelse raceweekend. Marc Goossens werd mooi tweede, Hezemans pakte brons en Anthony Kumpen eindigt dus nog net in de top 5. Vader en zoon Longin verging het minder goed. Stienes, nochtans sterk gestart moest zich tevreden stellen met de 19de plaats, vader Bert parkeerde de #1 in het zand. Jerry De Weerdt besloot op de 26ste plaats.
Stemmen na de race Elite 1
Marc Goossens: “Ik kan niet anders dan tevreden zijn met mijn tweede plaats, zeker omdat ik op dit kleine circuit van de zesde plaats moest starten. Maar met al die deelnemers, allen kort op elkaar weet ik uit ervaring dat het vroeg of laat moest fout gaan. Tijdens de laatste ronden, toen ik tweede lag, heb ik nog even gedacht om een aanval in te zetten, maar ik besloot om me wat te laten zakken, ik had toch de ruimte, om nog een snelle ronde neer te zetten met het oog op de startpositie voor morgen, maar ik denk dat Day en Ercoli nog sneller waren,” aldus Marc Goossens. “Ik ben content, heb een goed gevoel en de wagen is dik ok, op naar morgen.”
Anthony Kumpen: “Nadat ik Hezemans had ingehaald kreeg ik te horen dat ik voor een snelle ronde moest gaan want dat bepaalt de startpositie voor morgen. Maar ik maakte een ongelooflijke stomme fout door te laat in de remmen te gaan. Drie wagens gingen mij voorbij maar ik kon er nog eentje terug inhalen. Ik ben content van de wagen want die is heel goed, maar ik ben niet tevreden van het resultaat. Deze fout komt ongetwijfeld in mijn top 3 van ‘stomme fouten”.
Bert Longin: “Geloof het of niet, maar tijdens de safety car word ik langs achter aangereden, ik dacht door de #31. Mijn ‘collega’ is zich echter uitvoerig komen excuseren. Als je effectief voor de punten rijdt is dat natuurlijk onaanvaardbaar, maar nu heb ik er eigenlijk niet zo veel problemen mee. Op vraag van NASCAR USA test ik hier banden van het merk Hoosier, wellicht iets voor 2019,” aldus Bert Longin.
Stienes Longin: “Het was mijn race niet. Ik denk dat ik in elk incident van de race er wel ergens tussen zat en ben daardoor twee keer van de baan gegaan, maar ik kon mijn weg wel vervolgen. Morgen start ik van op de zevende positie, misschien ligt het geluk morgen wel aan mijn kant.”
Jerry De Weerdt: “Na twee ronden kreeg ik problemen met de wagen en dit in de lage toeren. Die heb je natuurlijk nodig op een circuit als dit. Tijdens de safety car ben ik binnengekomen en werd de carburator vervangen en mijn euvel was verholpen, maar ik verloor wel vijf ronden. Nu, de wagen is klaar voor E2, ik heb mijn banden kunnen sparen en de Elite 2 is de klasse waar ik op mik.“