We blikken vanaf nu ook vooruit op Le Mans, het jaarlijkse hoogtepunt van de Europese autosport en tevens de tweede wedstrijd van het superseizoen FIA WEC 2018-2019. Starten doen we met de klasse GTE, een klasse waarin Porsche als favoriet lijkt te starten en waarin we de enige Belgen aan de start van de race vinden.
Le Mans en Porsche, dat is een geschiedenis die onlosmakelijk verbonden is. Het Duitse merk viert dit jaar zijn 70ste verjaardag en doet dat dusver in stijl, met zeges in de klasse LM GTE in Sebring en een algemene overwinning in de 24 Uur van de Nürburgring. Na de testdag van Le Mans, lijkt Porsche ook de favoriet voor de komende 24-uursrace in Frankrijk. Hoe dan ook, alleen al de livery van de #91 en #92 Porsche 911 RSR maakt dat het Duitse merk dit jaar aan de Sarthe niet onopgemerkt zal blijven.
Laurens Vanthoor: “Le Mans is zonder meer het hoogtepunt van het jaar. Het doel is de winst voor Porsche te verzekeren. De fabriek zet vier 911 RSR in, wat de ambities nog extra in de verf zet. Het is een belangrijke race voor ieder van ons. We kunnen onder druk presteren en dat is een sterk punt en globaal denk ik dat we zeer goed voorbereid zijn.”
Porsche versus Amerika?
Porsche dus op één en twee tijdens de testdag in Le Mans, geschaduwd door een kwartet Ford GT. Kennen we zo de favorieten voor de race? Bij Corvette (op anderhalve seconde), denken ze alvast van niet, “want de Europese Michelin banden zijn anders dan die van de IMSA en dus is het aanpassen geblazen. We hebben ons werk gedaan”, klinkt het in het kamp van de Amerikanen. Bij de collega’s van Ford lijkt men, afgaand op de positieve commentaren na de testdag, klaar voor de race.
En de rest?
BMW en Aston zijn nieuw, al heeft BMW uiteraard al én de 24 Uur van Daytona en de 12 Uur van Sebring achter de rug, wat heel wat ervaring meer betekent dat Aston, dat tijdens de testdag in Le Mans verloren werd gereden. Of de ACO en de FIA het Britse merk nog zal ‘opwaarderen’ via een ingreep in de BoP is af te wachten. Maxime Martin moet dus nog even afwachten… Rest er het geval Ferrari, maar het Italiaanse merk is kampioen in het verbergen van de echte waardeverhoudingen.
En in Am?
Het trio Dalla Lana-Lamy-Lauda (Aston) wint zowat alles wat er te winnen valt in GTE Am, maar niet… Le Mans. Het trio blijft echter archifavoriet en dat ondanks een stevige concurrentie van Porsche en Ferrari. Wat de Belgen betreft, geen Dries Vanthoor en Stéphane Lémeret dit jaar, maar met Olivier Beretta en Giancarlo Fisichella wel twee ex-F1-rijders!