Het Britse merk Jaguar is al enkele jaren fors aan het vernieuwen. Om die vernieuwing aan de lijve te ondervinden, reed Autosportwereld.be de afgelopen twee weken met twee duidelijke exponenten van die vernieuwingsgolf: de Jaguar E-Pace P300 Benzine en de Jaguar XJ-R 575.
Enkele jaren geleden vloekte de afkorting SUV met de naam van heel wat prestigemerken, waaronder Jaguar. Het Britse merk, net als vele Italiaanse varianten, hield zich ver weg van de verhoogde, jeep-aandoende voertuigen en concentreerde zich op limousines en sportwagens. Echter zoals in vele bedrijven, zal de marketingafdeling op een bepaald ogenblik zonder twijfel aan de (alarm)bel getrokken hebben. De Duitsers kozen resoluut voor dit nieuwe segment, in alle maten, gewichten en vormen, en dus kon de concurrentie niet achterblijven. Jaguar lanceerde in 2015 eerst de F-Pace, in het segment van de Q5 en andere X3, en twee jaar later volgde de E-Pace, waarmee de Britten de X1, X2 en andere ‘kleinere’ SUV het vuur aan de schenen willen leggen.
Geslaagde E-Pace
Wij opteerden voor onze testrit voor de Jaguar E-Pace P300 Benzine en vanaf de eerste meter verbaasde die wagen ons in positieve zin. Jaguar heeft wel degelijk een concurrent en alternatief in huis voor de Duitsers en ondertussen ook de Italianen. De E-Pace maakt gebruik van het JLR D8 platform, dat ook voor de Evoque en de Land Rover Discovery Sport gebruikt wordt en dat is voelbaar. De wegligging van de ‘kleine’ SUV is dan ook zeer goed, net als het rijgedrag en de prestaties. De vierwielaangedreven auto rijdt in alle omstandigheden, van autoweg tot landbaantjes, zeer aangenaam, mede dankzij de pittige viercilinder met 300 pk en 400 Nm koppel die we onder de motorkap vinden. Binnenin is de E-Pace rijkelijk uitgerust, maar sommige details van de afwerking kunnen in een volgende versie misschien net nog iets meer ‘exclusief. Het blijft immers een Jaguar! De enige echte bémol was voor ons het verbruik, dat met moeite onder de 10 liter te krijgen is. Echter globaal is de E-Pace een zeer fijne wagen, die zeker het overwegen waard is
Wat is dit?
Een week later was het dan aan iets totaal anders… De Jaguar XJ-R 575. Lange tijd was de Jaguar XJ resoluut dé wagen waarmee het merk de Britse traditie in de verf zette. In 2009 brak Jaguar dan totaal met de look die decennia lang het vlaggenschip van de Britten typeerde. De XJ werd een sexy limousine, modern en sportief, de stijlbreuk kon amper groter zijn. Bijna tien jaar na zijn introductie, verrast Jaguar ons met een soort ‘ultra’ versie van deze wagen, de XJ-R 575. Onder de motorkap ligt een enorme 5.0 liter V8 met compressor, goed voor maar liefst 575 pk en een koppel van 700 Nm, waarmee de XJR575 in slechts 4,4 seconden van 0-100 km/u snelt en als u even in Duitsland bent, dan haalt het ‘beest’ 300 km/u. Los van de technische details, trokken vooral de kleur, het matte Satin Corris Grijs en de uiterlijke details ons enorm aan. De Jaguar XJ-R 575 mag dan wel een ‘limousine’ zijn, de look ademt 100% competitie uit. De auto behoort tot een ras dat aan het verdwijnen is en na een week aan het stuur van de Jaguar XJ-R 575 kunnen we dat alleen maar enorm betreuren. Dank u Jaguar voor deze bolide…