Home > VAS > Rittensport > Molen Classic goed voor 240 km toeren

Molen Classic goed voor 240 km toeren

[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”3.0.105″ background_layout=”light”]

De Molen Classic. Eerder waren het vooral lokale molens die ingebed zaten in het roadbook. En er zitten anno 2018 nog altijd veel molens in de Molen Classic. “Al heb ik ze niet allemaal geteld”, vermeldde terloops wedstrijdleider Nick Vanoverschelde enige tijd geleden.

Met de Leeuwenrit werd er een eigen “classic” richting ingeslagen. Maar de Molen Classic “blijft een echte classic wedstrijd, met alles erop en eraan”, dat liet Nick Vanoverschelde al weten in maart. Het wordt dus een vlezige rit met ongeveer 240 wedstrijdkilometers en opgedeeld in drie delen. Een eerste deel met enkel gestileerde bol-pijl en ingetekende lijn, terwijl in de volgende delen alle in de Classic toegelaten navigatiesystemen zitten vervat.

Op de deelnemerslijst voorlopig 60 teams, maar er kan nog aangemeld worden aan de inschrijvingstafel ter plaatse. En een eerste blik leert ons dat alle routiniers van de discipline en alle titelpretendenten in principes aanwezig zullen zijn. Dan denken we vooral aan Buelens en Bersipont met de gekende Volvo Amazon 122S, aan Guy Dupont met de Subaru Impreza, aan Brebels en Bruyneel met de Ford C-Max, Rudi Verhaeghe en Jurgen Mortelé met de opvallende Smart For Two, Karel en Korneel Vandoorn, Guy Agten en Dominique Seynaeve, Steven en Jos De Man…

Binnen het kampioenschap is immers nog zo goed als niets beslist. De Molen Classic wordt de derde wedstrijd in een kampioenschap van vijf manches. Bovendien kan er nog een schrapresultaat worden ingebracht. Bij de beide vorige wedstrijden zagen we met Buelens-Bersipont en met Guy en OIivier Dupont twee diverse winnaars, en met regelmatige ereplaatsen zitten Karel en Korneel Vandoorn en Rudi Verhaeghe en Jurgen Mortelé nog ruim binnen schootsbereik.

Zij krijgen op zaterdag 25 tijdscontroles, vijf regelmatigheidstrajecten en vijf flying finishes. Om 10u in de ochtend vertrekken de eerste starters van de Europahal in Tielt, de gekende locatie van de TAC Rally. Deze keer wordt de kleinere zaal JOC gebruikt. Het gaat dan een zeventigtal kilometer richting Oost-Vlaanderen waar een eerste tussenstop wordt voorzien in Balegem, nabij Oosterzele (De Steenput). Dan gaat het verder noordwaarts met na zeventig kilometer een volgende tussenstop aan het zwembad van Zelzate (cafetaria Tropical). Daarna wordt er in een ruk teruggekeerd naar de West-Vlaamse uitvalbasis in een derde deel van ongeveer 110 kilometer navigeren.

Zaterdag start de eerste deelnemer start aan het JOC om 10u01, de vroege vogels worden omstreeks 19u30 terug aan de finish verwacht.

(vas)

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

You may also like
Rally: Paul Lietaer in minimum twaalf wedstrijden
VAS Monteberg: inschrijvingen zijn geopend
Rally: Vincent Verschueren à la carte met Skoda Fabia Rally2
Voorstelling Anthony Vandenbussche: “We rijden puur voor het plezier.”