Morgen start in het Portugese Guimaraes al de zesde van dertien WRC-manches. We gaan dus naar ‘halftime’ en stilaan worden de posities in de strijd om de wereldtitels ingenomen. Sébastien Ogier leidt de debatten, maar Ott Tänak en Thierry Neuville geven zich helemaal nog niet gewonnen, in tegendeel. We maken ons dan ook op voor een hete rallyzomer, zeker na de uitlatingen van Ogier in de nasleep van de WK-wedstrijd in Argentinië.
Zoals meestal start ook Portugal met een korte showproef, rond het mooie kasteel van Guimaraes, om dan op vrijdag richting Viano do Castelo te trekken, voor zes proeven, afgerond met tweemaal de korte Porto Street Stage. Zaterdag is de langste dag, met zes proeven in de bergen van Cabreira, waarna ook zondag nog eens vijf chronoritten op het menu staan. Uiteraard daarbij tweemaal de immens populaire proef van Fafe, met de jump, een proef die tijdens de tweede passage als pokerstage geldt. Fafe stond al op het programma tijdens de Portugese WK-proef van 1973 en biedt een ongeëvenaarde ambiance voor de talrijke toeschouwers.
Portugal is uiteraard een rally op onverhard, waar de startpositie mogelijk weer voor discussie zal zorgen. Ook de bandenkeuze speelt een grote rol. De wegen zijn ook vrij slopend en daarom wordt de rijhoogte van de wagens aangepast, uiteraard om schade te voorkomen. Er staan 20 proeven op het menu, goed voor 358,19 km tegen de chrono.
Sterke concurrentie
Thierry Neuville wil uiteraard dichter bij Ogier kruipen in de WK-stand: “Dit is een belangrijk weekend voor Hyundai Motorsport. We zetten vier wagens in en willen verder gaan op het elan van Argentinië. Portugal is groot event met veel fans, mooie proeven en een uitdagende wedstrijd op zich. We hebben ondertussen kunnen zien dat de concurrentie erg sterk is en dus zullen we echt alles moeten geven, met het hele team, om vooraan te eindigen.”
Bij Hyundai zien we dus Paddon en Sordo aan het werk, naast Mikkelsen en Neuville, bij Citroën komt Mads Ostberg de troepen versterken. Vermelden we ook nog dat Pieter Tsjoen ook weer aan de start verschijnt, uiteraard als corijder van Kevin Abbring, in de Fiesta R5.