Na zijn deelname aan de afgelopen Legend Boucles in Bastogne met een prachtige Audi Quattro G.4 besliste Michaël Lottefier, een ontdekking uit de regionale Luikse competities, om door te gaan op de ingeslagen weg: de Historic wagens. Op zijn programma voor 2018 staan er meerdere wedstrijden van het Historic Belgian Rally Championship. Amper vijf weken geleden legde hij de hand op een uitstekende Opel Kadett GT/E en vorig weekend stond “Mika” aan de start van de Rally van Wallonië, in gezelschap van Sylvain Priarolo…
“Eerlijk gezegd had ik zin om de rally’s te betwisten aan het stuur van een achterwiel aangedreven wagen”, verduidelijkt Lottefier. “Ik heb natuurlijk even gelonkt naar een Escort, maar het probleem met de Ford is dat er altijd wel iemand een mooier of een krachtiger exemplaar heeft! In de regio van de Semois kwam ik deze Opel Kadett GT/E tegen. De wagen was in een voortreffelijke staat, klaargestoomd met wisselstukken uit de catalogus van Lahouter Motorsport in Ieper. Zijn vorige eigenaar, Frédéric Legendre, is iemand die zeer nauwgezet te werk gaat, de wagen was zeer proper en ik zag hier een uitstekende mogelijkheid om het verschil te maken…”
De Kadett GT/E wordt aangedreven door een achtkleppen motor die 192 pk aflevert, en het is een uitstekend compromis voor de proeven van het Historic BRC… “Ik weet dat er onder normale omstandigheden niets te beginnen is tegen de Opel Manta 400 van Lietaer, de BMW M3 en de andere topbolides. Maar wat mij in deze wagen interesseert is de betrouwbaarheid”, vervolgt Michaël. “Ik moet in deze Historic BRC-competitie nog alles leren en ik denk dat deze Kadett het perfecte wapen is om te proberen wat punten te grijpen in iedere wedstrijd…”
Op het snelle parcours van de Rally van Wallonië wist het duo Lottefier-Priarolo al op voorhand dat de taak niet eenvoudig zou worden. Het hoofddoel was dan ook om zich aan de wagen aan te passen… “Als je even een onvergeeflijke fout op de kasseien van de Citadel niet in rekening brengt, we gingen daar wijd op vrijdagavond, dan verliep alles best goed”, legt Mika uit. “Ik had al het voorgevoel dat het op de lange proef van 23 km in Mohiville zou zijn dat we het verschil konden maken. En dat bleek ook zo te zijn. Heel de zaterdag reden we de tweede en de derde tijd binnen het Historic BRC, achter de ongenaakbare Paul Lietaer. Dat verbaasde op een aangename manier Willy en Nico Plas, die de technische assistentie van de Opel deden. We waren op weg naar een tweede plaats in het algemene klassement toen de versnellingspook brak in de eerste proef op zondagochtend. Vervelend uiteraard, maar het liet ook hoop voor de toekomst, zeker voor de proeven waar het vermogen een minder doorslaggevende rol speelt dan in Namen! Ik moet ook toegeven dat ik mezelf wat moet temperen want ik heb de gewoonte om de auto in grote dwarse glijpartijen te gooien als het publiek dat vraagt. Dat is niet ideaal voor het zetten van goede tijden… Ik zal er moeten op letten om in de toekomst nog zuiverder te rijden…”
Het vervolg van het programma van Michaël Lottefier met de Opel Kadett GT/E loopt over meerdere proeven, waaronder de East Belgian Rally en de Rally van de Condroz in Hoei. Uiteraard blijft de Legend Boucles in Bastogne in het vizier voor 2019. Dat is toch de Belgische topper van het seizoen voor Historic wagens. Wat de vertrouwde Renault Clio van de Luikenaar betreft, die staat ter beschikking als huurwagen. Zo zagen we de wagen aan het werk in de recente Rally van Trois-Ponts in handen van Jean-Marc Bourdouch. “Maar ik ga toch nog eens aan zijn stuur zitten eind mei, voor de rallysprint ASRT, die vindt plaats in mijn buurt, in Comblain-au-Pont. De Kadett zal nog steeds in reparatie zijn, een gevolg van mijn stommiteit op de Citadel. Voor de rest zal ik deelnemen aan de wedstrijden van het Historic BRC met deze Opel die 8000 toeren per minuut draait en die het publiek kan begeesteren. Dat heb ik kunnen vaststellen in de rally van Wallonië. Ik zal er nog veel plezier aan beleven…”
(persbericht)