Home > #Hoofdnieuws > Stemmen uit Monza: deel I

Stemmen uit Monza: deel I

De 3 Uur van Monza leverden winst op voor het Audi WRT team met Dries Vanthoor, Christopher Mies en Alex Riberas in het zitje. Op de tweede plaats eindigde de #43 Strakka Mercedes-AMG GT3 van Maxi Buhk, Maxi Götz en Alvaro Parente. Dit zijn enkele reacties van de teams die vooraan eindigden.

Vincent Vosse, teambaas WRT (#1 en #17 Audi R8 LMS, respectievelijk eerste en zevende plaats): Winnen in Monza is ongelofelijk en ik ben erg tevreden voor mijn team, maar ook erg fier op het werk dat mijn jongens hebben verricht. Na de vrije trainingen gisteren had ik het gevoel dat we op de afspraak waren.Wel is het jammer dat de #17 een Drive Through opliep, want anders had ook die auto een podium mogen ambiëren. We moeten nakijken wat er gebeurd is met het aftelsysteem, maar dat kan onze vreugde niet verhinderen. Het was een prachtige dag en een fantastische manier om aan de Endurance Cup te beginnen.”

Dries Vanthoor, rijder WRT (#1 Audi R8 LMS, winnaar): Ik had niet echt een cadeau gekregen voor mijn twintigste verjaardag, dus heb ik daar zelf maar voor gezorgd! Na de ontgoocheling in Zolder is het geweldig om op deze manier terug te slaan, op een circuit waar de Audi niet meteen de snelste is. We hadden nieuw rubber bewaard tijdens de vrije trainingen en mijn missie was om dat voordeel uit te buiten. Ik haalde het maximum eruit! Ik kwam terug op mijn tegenstanders en haalde een Ferrari en een Lamborghini in. Daarna was er het duel met Maxi Götz. Ik wist niet dat het asfalt naast de pitmuur niet mocht benut worden op het rechte stuk. Ik gaf de positie onmiddellijk terug, maar ik wist dat ik meer snelheid in huis had en dat mijn kans nog zou komen. Daarna duwde Maximilian me naast het circuit in de remzone voor de chicane. Het eindigde bijna in tranen en ik weet zelfs niet goed hoe ik ondanks alles toch de bocht heb gehaald. Ik weet zeker dat er geen kwaad opzet in het spel is, het was meer een misverstand. Maar de wedstrijdleiding besliste om me weer voor te laten, en vanaf dat moment kon ik ontsnappen. Ik ben echt dolgelukkig! 

Maxi Buhk, rijder Strakka (#43 Mercedes-AMG GT3, tweede): “Ik had het lastig met de balans, maar kon toch enkele wagens inhalen. Vooral toen ik enkele rondes met weinig verkeer kon rijden, maakte ik veel progressie en won ik veel tijd. De #72 Ferrari had problemen met de banden en ik geraakte er voorbij in de Parabolica. Over het algemeen ben ik heel tevreden met de race!”

Yelmer Buurmann, rijder Black Falcon (#4 Mercedes-AMG GT3, derde): “Toen ik uit de pits kwam, wist ik niet op welke positie ik reed. Ik had door dat we op de vierde plaats buiten gingen na een goede pitstop, en ik kon het gat dichten met de Lamborghini van Christian Engelhart. De bochten in Monza zijn niet gemakkelijk, het draait allemaal rond het onderhouden van de banden en een plaatsje te zoeken om voorbij te kunnen. Uiteindelijk lukte dat en eindigden we derde!”

Foto’s © Blancpain GT Series

You may also like
Best of 2022: door de lens van Joachim Cieters
Uithouding: broers Vanthoor starten hun eigen podcast
Ring 24: het laatste uur door de lens van Joachim Cieters
In een notendop: TCR Europe – ADAC GT – GT Open – GT Cup Open