De eerste Europese Super Trofeo was er een met veel incidenten. Van de 46 Lamborghini aan de start, waren er zeker tien die problemen kenden. Van Uitert bracht de #5 Antonelli Lambo op het laatste nippertje als eerste over de meet. De #26 Leipert Lamborghini van Niels Lagrange en Frederik Schandorff kwam als 38ste over de finish.
Het zag ernaar uit dat James Pull met de #3 Bonaldi eerste zou finishen, maar hij kreeg te maken met wat eruit zag als brandstrofproblemen. Hij finishte als tweede met 0,098 seconden verschil. Derde werd de #72 Antonelli Lamborghini. Pull is niet de enige die langzaam uitbolde, verschillende wagens moesten hun strijd staken dankzij brandstofproblemen naar het einde van de race toe, en het ontbrak niet aan incidenten tijdens de eerste Lamborghini Super Trofeo van dit jaar in Europa.
Incidentrijke race
Reeds in de eerste ronde ging de #11 al van de baan met Fabian Vettel achter het stuur. Even later was het Soliri in de #18 die de gele vlag veroorzaakte. Een klein incidentje tussen Breukers en Snoeks zorgde ervoor dat van beide wagens een zijspiegel verloren. De #29 zakte veel plaatsen nadat de wagen plots vertraagde.
Na de pitstops ging Millage met de #54 de grindbak in. De #83 draaide in tegengestelde richting, het niet respecteren van de gele vlag veroorzaakte even later een aanrijding waar de #10 en de #34 bij betrokken waren. Een safety car was broodnodig om de orde te herstellen.
Terugval voor Lagrange en Schandorff
Tijdens die safety car zag het er goed uit voor Frederik Schandorff, die net gewisseld had met Niels Lagrange. De wagen kwam van de 24ste plaats en reed nu op de 10de. Na de safety car was de #26 Leipert Lamborghini echter gezakt naar de 37ste plaats. Het duo eindigt uiteindelijk op plaats 38. “De wagens hebben dit jaar allemaal een update gekregen. Het is een algemeen probleem, waar nog zes andere wagens ook last van hadden, dat voor onze terugval zorgde. De vlotter bleef hangen door een nieuw onderdeel”, aldus Niels Lagrange.
De incidenten stopten niet daar: de #19 belandde in het gras, de #66 ging ook van de baan en de #44, die al de hele race aan de leiding reed en die vertrok vanaf de pole, kreeg te kampen met brandstofproblemen. Net als nog vele andere wagens tijdens de laatste tien minuten van de race…
De race bracht alvast veel spektakel met zich mee, al is dat niet per sé in positieve vorm. Voor race twee, morgen om 12u20, starten Lagrange en Schandorff vanaf de zestiende plaats. Het is hopen op een beter resultaat!
Foto © Facebook Lamborghini Squadra Corse