Home > #Hoofdnieuws > Stemmen uit Valencia na NWES

Stemmen uit Valencia na NWES

De Belgen hebben het goed gedaan in de openingsmanche van de NASCAR Whelen Euro Series in Valencia. In Elite 1 reed Anthony Kumpen tweemaal naar het podium met zijn PK Carsport Chevrolet SS. Stienes Longin tikte twee keer als vierde aan, ook met een Chevrolet SS van hetzelfde team. Guillaume Dumarey werd vierde in Elite 2 op zaterdag. Maxim Pampel debuteerde in Elite 2 met een Ford Mustand van Renauer Motorsport. 

Anthony Kumpen: We zijn teruggekeerd naar de set-up van vorig jaar, die onmiddellijk goed leek te werken. Eigenlijk hadden we dat van bij de start van het weekend moeten doen, want zo verloren we wat kostbare tijd. Maar kom, voor de eerste wedstrijd kon ik uiteindelijk toch als derde vertrekken. Bij de start zat ik naast Marc Goossens, toen die brutaal de deur dicht deed. Ik moest vol in de remmen en viel terug naar P7. Marc is na de race voor dat manoeuvre bestraft, maar mijn race was eigenlijk ook om zeep. Ik werd uiteindelijk nog als derde gerangschikt, maar een snelle ronde najagen (die bepaalt de startgrid van race 2, red.) zat er niet in. Zo kon ik op zondag pas als vijfde aan de race beginnen. Het is goed voorteken voor de rest van het seizoen dat ik nog kon oprukken naar de tweede plaats en eigenlijk wat sneller was dan latere winnaar Alon Day. Ik was er al van overtuigd dat ik niet zou kunnen rijden, maar de jongens hebben op twee uur tijd het beschadigde chassis hersteld, net zoals de achteras en het koetswerk. De hele achterkant, zowat. Hoed af voor wat ze daar hebben laten zien. Geen enkel ander team in de hele paddock zou hetzelfde kunnen doen hebben.

Stienes Longin: Al lagen mijn ambities lagen hoger dan twee vierde plaatsen, maar door de set-up problemen bij de start van het weekend was dit het beste resultaat mogelijk. Maximale schadebeperking, zeg maar. Vooral in de tweede race ging het heel goed, toen ik van de negende naar de vierde plaats wist op te schuiven. We wisten twee keer belangrijke punten te scoren en staan nu ook vierde in de tussenstand van het kampioenschap. Dat is een goede uitgangspositie voor het vervolg van het seizoen.”

Guillaume Dumarey: Ik zat nooit echt in het ritme. Ik was vastbesloten om dat op zondag recht te zetten, maar aan het eind van de eerste ronde werd ik verrast door een wagen die aan de buitenkant van de eerste bocht tot stilstand was gekomen. Contact was onvermijdelijk.”

Maxim Pampel: “We hadden wat problemen met het zoeken van de juiste afstelling en alsof dat nog niet genoeg was, werden de sessies vaak met rode vlag onderbroken en brak er op onze wagen ook nog een draagarm af. Dat alles zorgde ervoor dat ik op donderdag weinig in actie kwam en dat ik tijdens de officiële vrije sessies op vrijdag in feite al met een achterstand op mijn concurrenten aan de meeting begon. Die vrije trainingen zelf verliepen vrij goed maar het was vrij snel duidelijk dat het voor mij een weekend zou worden waarin ik vooral zou leren. Ik ben tevreden met wat ik op het Spaanse asfalt kon presteren want de uitslag in de race vertelt natuurlijk niet allesIn beide wedstrijden kon ik een pak rijders inhalen en dat geeft me een goed gevoel. Maar in deze competitie wordt er helemaal anders gereden dan in bijvoorbeeld het Belcar kampioenschap en er worden heel wat tikken uitgedeeld. Daar werd ik herhaaldelijk het slachtoffer van en telkens verloor ik ook plaatsen daardoor. Zonder de tikken die ik te incasseren kreeg, had ik twee keer de top tien gehaald. Maar zoals gezegd: het is totaal anders racen en misschien was ik wel wat te braaf tegenover mijn concurrenten. Ik heb in elk geval een zeer leuk en vooral een leerrijk eerste weekend beleefd in de NASCAR Whelen Euro Series!

(persberichten)