[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”1_2″][et_pb_text _builder_version=”3.0.105″ background_layout=”light”]
We hebben in Rome opnieuw kunnen kennis maken met de Formule e, twee jaar na ons eerste bezoek aan de raceklasse in Parijs. In Rome zagen we heel wat evoluties, uiteraard de komst van een resem nieuwe constructeurs, de nieuwe wagen die aan de horizon verschijnt en een rijderslijst waarvan heel wat kampioenschappen enkel kunnen dromen.
James Barclay, Team Director van Jaguar Racing, één van de constructeurs die er recent is bijgekomen, vertelt aan autosportwereld.be, waarom de Formula e zo interessant is. En waarom Jaguar en zo veel andere autobouwers het pad van de elektrische eenzitters volgen eerder dan richting de Formule 1 of het WK Uithouding te gaan.
[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″][et_pb_image _builder_version=”3.0.105″ src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2018/04/4-_J6I4668.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” always_center_on_mobile=”on” force_fullwidth=”off” show_bottom_space=”on” /][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”3.0.105″ background_layout=”light”]
“Er zijn drie belangrijke redenen voor onze keuze, redenen die Jaguar allemaal in overweging heeft genomen alvorens de stap te zetten. Ten eerste is er het sportieve aspect van de competitie. Er zijn alleen topteams in deze serie, met toprijders en dat resulteert in topraces, want zeg nu zelf, waar vind je een competitie met 20 rijders die geen budget meebrengen en die allemaal professionele rijders zijn. De Formula e heeft het dus allemaal en dat is geweldig. En dan hebben we het nog niet over het feit dat de toekomst bovendien zeer mooi oogt voor dit kampioenschap. Want er is niet alleen het sportieve aspect van de serie, ook de technologische zijde is een uitdaging en die technologie wordt met de dag nog uitdagender. De combinatie van de sportieve en technologische elementen resulteert in een kampioenschap waarin bijvoorbeeld de top 14 van de kwalificaties in één seconde samengepakt zit.”
Het laatste aspect voor Jaguar om in de Formula e te investeren is de plaats van de wedstrijden. “De plaatsen waar we racen zijn onwaarschijnlijk, kijk naar Rome bijvoorbeeld, iedereen kijkt hier al een seizoen lang naar uit. En let op mijn woorden, het niveau van al die parameters zal alleen nog maar stijgen, wat de aantrekkelijkheid nog meer ten goede zal komen.”
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row][et_pb_column type=”1_2″][et_pb_image _builder_version=”3.0.105″ src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2018/04/2-_FER0085.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” always_center_on_mobile=”on” force_fullwidth=”off” show_bottom_space=”on” /][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″][et_pb_image _builder_version=”3.0.105″ src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2018/04/1-MALK6608.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” always_center_on_mobile=”on” force_fullwidth=”off” show_bottom_space=”on” /][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”3.0.105″ background_layout=”light”]
Dreigt de Formula e dan niet te ontsporen op vlak van budgetten?
“Wel, inderdaad nog zo’n factor die ons aanspreekt, is het gegeven van de cost control. Formula e betekent voor een autobouwer een fractie van de budgetten van de F1 en dat dankzij een gezonde regelgeving. De powertrain is vrij en dat is belangrijk, want net dat element verbuigen we naar de technologie van onze elektrische straatwagens en die doorstroming van technologische input is wat autosport zo belangrijk maakt. We doen dit immers niet alleen om marketing redenen. Vele andere onderdelen van de eenzitter zijn dan weer gemeenschappelijk, denk maar aan de batterij, het chassis, maar ook de banden met profiel (Michelin). De optie om niet met diverse compounds of met slicks te rijden, is weloverwogen, niet enkel vanwege de kosten, ook vanwege de duurzaamheid. Tot slot resulteert het op de stratencircuits ook in meer spektakel. Weet je dat wij ook niet over telemetrie beschikken, wat dus betekent dat onze rijders veel meer zelf beslissingen moeten nemen tijdens de races, dan bijvoorbeeld in de F1. De rijder is onze bron van informatie en niet omgekeerd. Hij is de gids van het gebeuren. En al die zaken samen, maakt de Formula e voor onze zo interessant! ”
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]