Het gebeurt niet meer alle dagen dat er een nieuw team de startgrid van onze nationale circuitracerij haalt. SBM RACING Team, het initiatief van drie gedreven ondernemers, Wim Spinoy, Glenn De Truyer en Bruno De Troch, deed dat het voorbije weekend wel. In een gloednieuwe Mercedes-AMG GT4 startte het team in de eerste race van het Belcar Endurance Championship, of het nationale uithoudingskampioenschap. Het resultaat mocht er zijn, want na een lang gevecht om de zege, mocht het team richting podium, voor een meer dan verdiende derde plaats.
Het werd echter geen gezondheidswandeling voor Wim Spinoy, Ward Sluys en Bruno De Troch in de prachtige Mercedes-AMG GT4. “Neen, dat is absoluut zo. We hebben meteen voor het nationale kampioenschap gekozen en dat is een enorme uitdaging. Vandaar dat we ook een beroep doen op een zeer snelle en ervaren rijder om ons te ondersteunen, in de persoon van Ward Sluys. Ward is meervoudig kampioen op circuit en kan niet alleen snel een rondje afleggen, hij is ook de man die ons moet coachen en progressie laten maken”, vertelt Wim Spinoy, de initiatiefnemer van SBM Racing Team. “De optie voor de Mercedes-AMG GT4 was logisch, want Glenn Detruyer, één van de pijlers van ons project, is een concessiehouder in Sint-Pieters Leeuw van Mercedes en AMG.”
GT4 in volle bloei
SBM RACING wordt in de klasse GT4 ingedeeld. GT4 is een klasse voor schitterende sportwagens. In het Belcar Endurance Championship zien we naast diverse Mercedes-AMG, ook BMW, Porsche en enkele exoten zoals Saker aan de start verschijnen. “Het is een klasse die sterk gaat groeien de komende maanden en jaren en waar je inderdaad de droomwagens vindt”, aldus Glenn De Truyer, “en dus ook onze Mercedes.”
“De inzet van de wagen gebeurt door SRT, een bijzonder bekend en gedreven team, dat op zijn palmares onder meer een zege in het WK GT telt”, gaat Bruno De Troch verder. “Patrick Selleslagh en zijn team zorgen er voor dat wij in optimale omstandigheden aan de start verschijnen. Het is dus duidelijk dat wij absoluut een team willen bouwen dat niet over één nacht ijs gaat, maar een team dat de komende jaren een rol kan spelen in de autosport in ons land, zowel sportief als commercieel.”
Meteen vechten vooraan
De eerste wedstrijd van het seizoen werd een meevaller, maar wel eentje waar gevochten moest voor worden. Het team startte na een sterke kwalificatie als derde in het sterke GT4-veld en tijdens de race viel niet alleen op hoe snel Ward Sluys was, maar ook hoe stevig de progressie al was bij de mannen die hun debuut maakten. “Uiteindelijk hebben we tot de laatste meters voor de zege gevochten, maar een tijdstraf van 40 seconden maakte dat we op plaats drie beland zijn. Maar derde word je als team, niet alleen omwille van één rijder”, aldus Wim Spinoy. “Ik heb een kleine interpretatiefout gemaakt tijdens een safetycar periode en ja, dan krijg je een straf, zoals in andere sporten. Maar we gaan daar niet te lang bij stilstaan, we hebben een fantastisch weekend gehad en we zijn klaar voor het vervolg!”
Op naar de slag om de Ardennen
Het Belcar Endurance Championship telt zes wedstrijden, twee op Spa-Francorchamps en vier op Circuit Zolder, waaronder uiteraard ook de 24 Uur van Zolder, nog steeds één van de meest populaire autosportevenementen in Vlaanderen. De volgende afspraak is op 1 en 2 juni in Spa-Francorchamps.