[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”3.0.105″ background_layout=”light”]
Reuter-Vandevorst (Expert), Noelanders-Herman (Classic +) en Poncelet-Polet (Classic) met lentezege’s !
De eerste editie van de eendaagse Patronale life Classic Spring Roads, die deze zaterdag van start ging bij het Hotel Verviers Van der Valk, werd ronduit een succes. Niet minder dan 85 deelnemende wagens waren ingeschreven in de drie door de organisator Willy Lux voorgestelde categorieën: ‘Expert’, ‘Classic +’ en ‘Classic’. En als om de keuze van deze weloverwogen maar democratische formule te vieren, verscheen er een lentezonnetje dat de naam van het evenement alle eer aandeed, en tevens ook die van het parcours dat door de onvermijdelijke Robert Rorife werd uitgetekend in het oosten van de provincie Luik en de Eifel.
Binnen de gelederen van de deelnemers aan de klasse ‘Expert’ kondigde zich al vooraf een hevige strijd aan, in zoverre dat men gerust kon spreken van een “Masters van de Regularity” in deze categorie! Kurt Vanderspinnen en Bjorn Vanoverschelde (Ford Cortina) namen al snel de kop van het voorlopige klassement, voordat hun zegekansen in de loop van de avond werden beknot door een fout in het laatste stuk van het parcours!
Dat was voldoende om alles in het ongewisse te laten tot de eigenlijke prijsuitreiking. Eens te meer zouden enkele minieme puntjes het verschil maken. Het waren dan uiteindelijk de in bloedvorm verkerende Daniel Reuter en Robert Vandevorst (Porsche 924) die naar voren kwamen als winnaars, voor Lucien Letocart en Baptiste Gengoux (Opel Manta GSi). Slechts 16 eenheden scheidden deze twee ploegen en dat na alle moeilijkheden die ze voor de voeten geschoven kregen! Het podium werd vervolledigd door Yves Deflandre en Yannick Albert (Porsche 911), alomtegenwoordig binnen de top 3 gedurende de ganse dag. Zij moesten zich uiteindelijk tevredenstellen met de bronzen medaille. De grote verliezers van deze editie waren Vanderspinnen-Vanoverschelde, die zich als vierde klasseerden voor enkele andere gerenommeerde equipes zoals Lambert-Lambert (BMW 2002 Tii, 5de ), Piraux-Monard (Renault 5 Alpine, 6de), enz.
En ook in de ‘Classic +’ werd er verbeten strijd geleverd. De Volvo PV 444 en 544 kruisten er de degens met de Porsche 914/6 van Joseph en Julien Paisse. De mooie Duitse wagen leek het pleit te gaan winnen maar het nachtelijke stuk van het traject werd minder goed afgelegd. Dat liet toe aan Yves Noelanders, uitstekend bijgestaan door Renaud Herman, om een nieuwe overwinning te scoren met de Volvo PV 544, een wagen die nooit werd verslagen sedert hij helemaal in het nieuw werd gezet! Het duo won voor vader en zoon Paisse, die 159,20 punten lieten noteren, terwijl Jean-Jacques Martens en Aswin Pyck het podium vervolledigden aan boord van de oudste wagen van het veld: de Volvo PV 444 uit 1957.
Op die top 3 positie maakte ook de mooie Ford Anglia van Alexandre Delhez en Eric Chapa aanspraak, maar een verkeerd genomen afslag in de loop van de avond betekende een bestraffing en een verwijzing naar de 4de positie in het algemene eindklassement. Ze eindigden voor de Alfa Romeo Giulia Ti S van Decavale-Verte en de BMW 2002 Tii van het best geplaatste gemengde koppel met Frans en Julie Verbeke. Vermelden we nog de 13de plaats van de kleine Clan Crusader van vader en zoon Collard.
In de categorie ‘Classic’ kregen we helaas te maken met een verkeersongeval. De mooie Porsche 911 van Jan De Vos en Chris Goris werd zwaar aangereden door een voertuig waarvan de bestuurder … dronken was! Rijder en copiloot kwamen er zonder kleerscheuren vanaf maar de mooie Duitse machine liep heel wat schade op. Dat het team in hun recht werd gesteld was slechts een magere troost…
Aan boord van een andere Porsche leken Johan Gitsels en Walter Op’t Roodt goed op weg om een mooie klassering te halen, toen Benoît Lohisse en Jérôme Bestgen (MG B GT), stevig aan de leiding, drie minuten lieten liggen in de laatste regularity test! De eindoverwinning zou hier dus ook in de sprint worden beslist. Jean-Pierre Poncelet en Joseph Polet (Toyota MR2 MK1) brachten een controlekaart binnen met 501,87 punten, tegenover 522,30 punten voor Jurgen De Bruyne en Pablo Cracco (Toyota Celica). Dat betekende dat een duo dat voor het eerst samenwerkte en hier de Classic Rally van de Vogezen kwam voorbereiden, een schitterende overwinning kon pakken!
Lohisse-Bestgen troostten zich met de kleinste podiumtrede en het achtervolgende peloton werd aangevoerd door Smaël Haddouche een nieuweling in de discipline die uitstekend werd genavigeerd door Marcel Grasges. Hun onuitgegeven en zeer verzorgde Porsche 944 werd vierde, voor de Triumph TR6 van Michel en Julien Spiessen, en de Audi Coupé GT Quattro van Loretto De Cecco (papa van Cédric) en Rudy Lucas.
Tijdens de, naar goede gewoonte zeer levendige, prijsuitreiking, legde Willy Lux alvast de afspraak vast voor zaterdag 23 maart 2019. Dan is er een nieuwe editie van de Patronale life Classic Spring Roads, een niet te missen afspraak binnen de Regularity in ons land…
(persbericht)
[/et_pb_text][et_pb_gallery _builder_version=”3.0.105″ show_title_and_caption=”on” show_pagination=”on” gallery_ids=”16542,16547,16544,16545,16546,16543″ fullwidth=”on” db_image_max_width_tablet=”51″ db_image_max_height_tablet=”501″ db_image_row_spacing_tablet=”51″ db_image_object_fit=”initial” orientation=”landscape” zoom_icon_color=”#dd0000″ hover_overlay_color=”rgba(255,255,255,0.9)” background_layout=”light” db_image_center_titles=”left” pagination_font_size_tablet=”51″ pagination_line_height_tablet=”2″ auto=”on” auto_speed=”4000″ /][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]