Home > Rally > EK Rally naar zijn 65ste editie!

EK Rally naar zijn 65ste editie!

[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”2_3″][et_pb_text _builder_version=”3.0.105″ background_layout=”light”]

Nog goed 10 dagen en dan gaat het Europese kampioenschap opnieuw van start. Het “ERC” dus, kort voor FIA European Rally Championship. Voor de 65ste keer. De vierde keer als FIA ERC, en opnieuw innig verweven in een partnerschap met de sportzender Eurosport. Het belooft in 2018 een boeiend seizoen te worden, met meerdere ernstige kandidaten voor de titel.

Opnieuw wordt de openingswedstrijd van het seizoen de verre verplaatsing naar de Azoren, de eilandengroep voor de Portugese kust, middenin de Atlantische oceaan. Voor velen een logistieke nachtmerrie maar wel een uitdagende rally met adembenemende landschappen en de onuitgegeven proef langs de rand van een vulkaankrater. En dit seizoen mag de Acores Rally uitpakken met een quasi rekord: 35 ingeschreven R5 wagens (het record staat op 37 stuks tijdens de Barum Rally 2017). Daaronder 11 R5 wagens voor de Juniors U28, nog aangevuld met de echte R2 Juniors U27.

Wie gaat er meespelen in de titelstrijd dit seizoen? In alle geval niet drievoudig kampioen Kajetan Kajetanowicz. De viervoudig Pools kampioen vormt geen team meer met zijn copiloot Baran. Samen namen ze deel aan 80 ERC wedstrijden en scoorden daarbij 50 podia en 31 overwinningen. Maar nu ze alles hebben gewonnen dat er kon worden gewonnen is het tijd voor bezinning. Zeker voor sponsor Lotos.
Maar Alexey Lukyanuk is terug. De Rus kende ongemeen veel pech verleden seizoen met een zwaar trainingsongeval, een lange revalidatie en nog een vernielde wagen achteraf. Maar hij treedt opnieuw aan met een Ford Fiesta R5 van het team H-Racing. Hij is meteen de topfavoriet voor de titel. Maar hij krijgt de nodige tegenstand! Onder andere van Frederik Ahlin. De Noor, Brits rallykampioen, brengt zijn Skoda Fabia R5 naar het EK Rally, en hij mag zeker niet onderschat worden. Maar er zijn ook nog de Oostenrijkse topper Herman Neubauer en zijn Fiesta R5 en tevens ook de Fabia R5’s van vicekampioen Bruno Magelhaes, Marijan Griebel en de Fiesta van Chris Ingram. Daarnaast zijn er nog een aantal onbekende factoren. Zoals de Hongaar Botka (die met de Fabia al een paar keer de neus aan het venster stak), of Rhys Yates, die uit het Britse kampioenschap komt. Bij de “R5” Juniors U28 krijgen we Pierre Loubet (zoon van de beroemde Yves) op een Hyundai R5 en de ondertussen ervaren Martin Koci, op een door de Slowaakse invoerders gesteunde Fabia R5. Later op het seizoen plant Sainteloc nog de inzet van de Citroen C3 R5! Bij de Junioren U27, de “R2” rijders dus, kunnen we zeker rekenen op Simon Vallentin en krijgen we met Miika Hokkinen (inderdaad: tweemaal i!) een nieuwe brok Fins talent.

“En Belgen?”, vraagt u zich af. Die zitten in de rechterstoel. Zo is Bjorn Degandt opnieuw de navigator van Albert Von Thurn und Taxis, op een Fabia R5, en zien we Martijn Wydaeghe naast de bevallige Italiaanse Tamara Molinari in de Fiesta R5. En uiteraard zullen we hier e/of daar bij gelegenheid een Belgische afvaardiging zien… De Akropolis, de Barum of de Rally van Polen blijven, ook in Europese variant, immers meer dan de moeite waard!

Beginnen doen we op de Azoren, met 54 ingeschreven ERC wagens (aangevuld met 20 “nationalen”), en dat betekent 22 verschillende nationaliteiten en 9 diverse merken, met de clash tussen de “grootmachten” Skoda, Ford en Hyundai. Toch maar kijken dan?

(foto’s: fiaerc & opel)

[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_3″][et_pb_text _builder_version=”3.0.105″ background_layout=”light”]

Nogmaals: wat is er verkeerd aan het ERC?

Een jaarlijks terugkerend ritueel is ook mijn pleidooi voor enige sympathie voor het ERC. Het “Europees” kampioenschap is de laatste jaren weinig geliefd bij de Belgische rallyfans. En jaar na jaar blijft me dat verbazen, want het is een mooi en gevarieerd kampioenschap, met rally’s die schitterende locaties kennen en een sterk veld. Vroeger was het beter, is het argument dat tegenstanders aanhalen. Te duur, is één van de argumenten, samen met ‘gecentraliseerd op Oost-Europa’ en ‘weinig strijd voor de titel’.

Het is niet de bedoeling een nieuwe fan-battle op te starten maar ik laat graag enkele argumenten in het midden. In de gloriejaren van het “oude” EK Rally werden de zaken beheerst door Italianen en Fransen (was toen niet alles gecentraliseerd op Zuid-Europa?), waarbij velen vergeten dat nog maar een paar seizoenen geleden de “strijd” om het WK Rally en ja… ook het BK Rally een zaak was van één, max twee rijders… Het “strijd” argument gaat dus niet steeds op. “Te duur” dan? Kijken we dan even naar hoeveel rijders “à la carte” WK wedstrijden rijden of verre Europese wedstrijden bezoeken. Het zijn keuzes. En ieder heeft er zijn redenen voor. Maar laat dat niet de argumenten zijn om een mooi EK neer te sabelen als “oninteressant”…

[/et_pb_text][et_pb_text _builder_version=”3.0.105″ background_layout=”light”]

ERC kalender 2018

22-24/03 Azores Airlines Rallye (Portugal, gravel) ERC Junior
03-05/05 Rally Islas Canarias (Spanje, asfalt) ERC Junior
01-03/06 Acropolis Rally (Griekenland, gravel)
15-17/06  Cyprus Rally (Cyprus, gravel)
20-22/07 Rally di Roma Capitale (Italië, asfalt) ERC Junior
24-26/08 Barum Czech Rally Zlín (Tsjechië, asfalt) ERC Junior
21-23/09 Rally Poland (Polen, gravel) ERC Junior
12-14/10  Rally Liepāja (Letland, gravel) ERC Junior

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

You may also like
FIA ERC Fafe: Mikko Heikkilä neemt de leiding terug over na dag twee
FIA ERC Fafe: Mads Østberg neemt leiding terug over na KP4
FIA ERC Fafe: Ricardo Teodósio leider na KP1
De autosport dit weekend: FIA ERC en Supercars