Home > VAS > Rallysprint > VAS terugblik: Rallysprint van Moorslede

VAS terugblik: Rallysprint van Moorslede

[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”3.0.105″ background_layout=”light”]

De Rallysprint van Moorslede zat dit jaar in rechtstreekse concurrentie met de Rally van Hannuit en de Rally van Spa. Bovendien had ook de korte periode tussen de Rally van Haspengouw en de Rally van Spa zijn weerslag op de aard van de deelnemers. De aard dan wel, want ondanks de afwezigheid van de “nationalen” tikte de inschrijflijst toch 130 equipes aan. Zij kregen een onder water gelopen parcours voor de voeten geschoven op zondagvoormiddag.

Op de valreep kwamen nog een aantal toppers zich aanmelden. Zo verschenen aan de start Paul Lietaer met de Subaru Legacy, Steven Dolfen met de Citroen DS3 R5 en Andy Lefevere met de Porsche GT3. Een streep door de rekening van de regionale rijders, die even eerder nog de favorietenrol konden aannemen. Zoals Bert Coene bijvoorbeeld. Met de goed geprepareerde Mitsubishi Evo X buitte hij ten volle de 4×4 capaciteit uit op de omloop die enorm te lijden had van de regenval op zaterdag. Op sommige plaatsen kregen we onvervalste watersplashes. “Ik waande me even in de Safari Rally”, grapte Sierra Cosworth rijder Nick Toorré. Maar Bert Coene zette de besttijd in de eerste passage en kon de pk-zwangere Porsche’s achter zich houden. Het duurde niet lang of de staat van het parcours eiste zijn tol. Zo ging Steven Dolfen van de baan na een falen van zijn servosturing. Maar ook Dennis Degroote, één van de outsiders voor de zege in zijn Evo X, ging even de modderige preivelden in. En Steve Bécaert, die had dan weer geluk dat zijn Evo X wel naast de baan ging maar net voor een paal bleef staan. Zowel Degroote als Bécaert konden hun weg vervolgen, maar ze zouden de verloren tijd nooit meer kunnen inhalen.

Vanaf de tweede passage kwam stilaan het motorvermogen van de Porsche’s in het spel. Andy Lefevere, voor het eerst onderweg met zijn nieuwe speeltje, de 997 GT3, zette de besttijd, voor Limburger Gunther Monnens, eveneens in een GT3 en Paul Lietaer. Coene verdween naar een 4de plaats. Het zou zijn uiteindelijke eindpositie worden maar de Moorsledenaar toonde zich tevreden. “Ik sta heelhuids aan de finish”, zei Bert. “Tegenover de Porsche’s was dit waarschijnlijk de best haalbare positie. Meer zat er echt niet in. De wagen was ideaal voor de omstandigheden vanmorgen. Moest het één proef langer hebben geregend, dan hadden we misschien een ander verhaal.”

Porsche geweld onstopbaar

Dat was helaas niet het geval. Integendeel. De baan droogde verder op en de Porsche’s konden hun cavalerie de vrije loop laten. De derde lus was er ééntje voor Gunther Monnens, voor Lietaer. Andy Lefevere bleef met een derde tijd wel aan de leiding van de wedstrijd. Het venijn zat nog in de staart want met een scratchtijd op de vierde en laatste passage snoepte Paul Lietaer nog de tweede plaats af van Gunther Monnens. Die moest genoegen nemen met de derde podiumtrede maar was nog best tevreden. “Een derde plaats hier was al boven de verwachtingen”, stelde de Limburger. “In de laatste lus had ik nog problemen met wat gripverlies achteraan. Maar goed, Polle [Lietaer] was hoe dan ook snel onderweg. Ik sluit positief af.”  En dat was ook zo voor zijn copiloot Nick Degryse, de man die altijd zorgt voor een leuk programma in de eigen rallysprint. Hij werd dan ook de eerste Moorsledenaar.

Paul Lietaer zette de Subaru Legacy op de tweede plaats. Daarmee won hij ook de categorie Historics (en dus de VAS Divisie 5, Youngtimers). Dat hij met de “oude” Subaru slechts 12 seconden moest toegeven op de krachtige Porsche, toont hoe bijzonder de verwezenlijking is van “de Snor”. “We waren tenslotte toch gekomen om te winnen”, verklaarde Lietaer achteraf. “Dit is een topwagen, een 4×4 bovendien en dus goed aangepast aan de omstandigheden. Maar in de eerste ronde zaten we vast achter de burgemeester…” Lietaer doelde op Ward Vergote, de burgervader van Moorslede die traditioneel met de Ford Escort deelneemt aan de rallysprint in eigen gemeente. Maar Vergote werd deze keer onderweg ingehaald door de Subaru van Lietaer en ’the best of the west’ vond niet meteen een weg rond de tragere Escort… “Dat inhaalmaneuver kostte ons tijd”, verduidelijkte Lietaer. “En op een korte rallysprint als dit konden we dat niet meer goedmaken. De burgemeester kostte ons mogelijk de overwinning!” Lietaer kijkt nu uit naar het debuut met in het nationale kampioenschap Historics met zijn oude kampioenenwagen, een Opel Manta uit 1988.

Andy Lefevere met volledige controle

De zege ging dus naar Stadenaar Andy Lefevere, die voor het eerst buiten de deur kwam met zijn Porsche 997 GT3. Na zijn jaren in de Evo X een hele verandering. “Nu, ik heb wel het voordeel dat ik steeds bezig ben met auto’s”, verklaarde de concessiehouder. “En zo kan ik er af en toe eens induiken. Vanmorgen was het moeilijk rijden in de regen. De grootste aanpassing is de snelheid van de Porsche, vooral in de remzones. Je komt er met een veel hogere snelheid aan, en dat is even oppassen.” Maar Andy heeft de zaken snel onder de knie. “Andy had de wagen vlot onder controle”, bevestigde ook corijder Chris Debyser. “Vanmorgen leek het wel een zwembad. Ik had echt verwacht dat hier een 4×4 aangedreven wagen zou winnen!”

Blijft natuurlijk de vraag wat dit alles betekent op regionaal rallyniveau. Lefevere, noch Monnens, noch Lietaer hebben immers een uitgesproken regionaal programma. Ook niet Vanbeveren, nochtans indrukwekkend goed onderweg met een Lancer Evo 7. Zoals steeds is het wachten tot de zomer om de diverse regionale ambities en posities te kennen. Wel zeker is dat Stefaan T’Joens het jaar opnieuw heeft ingezet in zijn gekende stijd: met een zege voor de Renault Mégane RS in de Divisie 1-2. En bij de Historics (Divisie 5, Youngtimers) doet Nick Toorré met zijn Ford Sierra Cosworth waarschijnlijk de beste zaak binnen de VAS competitie. De meeste rijders keren nu even terug naar hun nationale programma. Voor de volgende VAS regionale wedstrijd is het wachten tot zondag 6 mei en de Rally van de Monteberg.

(vas/foto: L. Deschuyttere)

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

You may also like
Rally: Paul Lietaer in minimum twaalf wedstrijden
VAS Monteberg: inschrijvingen zijn geopend
Rally: Vincent Verschueren à la carte met Skoda Fabia Rally2
Voorstelling Anthony Vandenbussche: “We rijden puur voor het plezier.”