Home > #Hoofdnieuws > Vijftigste editie Rallye de Hannut met mooi deelnemersveld

Vijftigste editie Rallye de Hannut met mooi deelnemersveld

Enkele maanden geleden moest Hesbaye Motor Club toegeven zich ongerust te voelen omdat de Hannut Rally samenvalt met een andere rally in de provincie Luik. Maar snel was die ongerustheid weggevaagd, even snel al het stof langs de snelle klassementsproeven van de Rallye de Hannut.

De lijst met inschrijvingen was al veertien dagen voor de sluiting van de inschrijvingen volzet. Daarom hebben de inrichters gevraagd om hun planning te herzien bij de gemeentelijke overheden en bij de gemeentelijke overheden de toelating te vragen om de wedstrijddag met 30 minuten te kunnen verlengen. Op die manier kunnen meer deelnemers aan de start komen. Aldus zal de vijftigste Rallye de Hannut starten met een vol huis, met 190 wagens aan de start! Naast de grote kwantiteit mag de wedstrijd zich ook fier voelen over de kwaliteit van de aanwezige teams voor deze tweede wedstrijd van het kampioenschap van de Federatie Wallonie-Bruxelles.

Troepenschouw

Wedstrijden die 66 ploegen mogen ontvangen in de Divisie 4 zijn heel uitzonderlijk. Een pronostiek voor de overwinning en de ereplaatsen wordt moeilijk. Een onmogelijke opdracht zelfs. Daarbij denken we aan het team David Croes en Fabrice Berode op een DS3 WRC. Zij waren de ex-aequo winnaars in 2017, maar stonden tweede geklasseerd na Piet Van Hoof, na het spel van de berekening van de beste tijden in de eerste proeven. Niemand twijfelt eraan dat de Brabander en de Hannuitse concessionaris zullen proberen revanche te nemen. Maar de toeschouwers verwachten een intense strijd vanwege hun concurrenten. Van Hoof verschijnt dit keer niet aan de start, maar de ervaring van Jos Pennartz (Mitsubishi EVO XR4), de snelheid van de Fiesta WRC van de Brit Graham Coffey, de terreinkennis van Jean-Luc Berleur (Citroën DS3 R5), de uithouding van Jean-Fred Collignon en het geluk van debutant in R5, Cédric Hubin (Citroën DS3), staan zeker borg voor een boeiende wedstrijd.

Voor de lust van de ogen en de oren zal de aanwezigheid van de BMW’s van Patrick Diels, de plaatselijke Yannick Peigneur en Luc Lemmens Divisie 4 kruiden. Dat zijn slechts drie van de twaalf BMW’s. Daarnaast zijn er ook vijf (!) Porsches 911, drie Belgen en twee Engelsen. Andere piloten die kandidaat zijn om zich in de kijker te rijden in de klasse 14 zijn Paul Allerts, Eric Tack, Kenny Herbillon, Bart Vrijdags, Johnny Poelmans, Frederik Vandelook, Bart Windmolders en Eric Lefevre, allen op Mitsubishi.

In de Klasse 13 kunnen een aantal topwagens voor een verrassing zorgen. Onder andere de Abarth Super 2000 van Kris Dedoncker, de Peugeots 207 R3T van de thuisrijder Jean-Marc Dechany en Frederic Lentz, de DS3 R3 van Despriet, of de krachtige Fiat Punto Abarth van Manu Cantraine. In de Klasse 12 houden de volgers zeker de tijden in de het oog van Princen, Remilly, Saust en Jalet. Er bestaat geen twijfel dat bovenaan de Divisie 3 fel gestreden wordt, vooral omdat we tussen de favorieten ook enkele thuisrijders terugvinden die uitstekende kennis van het terrein hebben. We spreken van de 3 Opel Astra’s, van de snelle Eddy Marique, Julien Delleuse en Bertrand Piedboeuf. Drie piloten die Jean-Michel Dumont (Renault Clio) en Geoffray Vecoven (VW Golf) het vuur aan de schenen zal leggen. Daar voegen we nog de plaatselijke piloten Jonathan Remilly, Frédéric Jamoulle, Jeremy Carlier en Karl S’Heeren aan toe en we verkrijgen meteen een select groepje regionalen die zich zullen willen manifesteren in hun achtertuin.

In de klassen met een kleinere cilinderinhoud staan de Corsa van Geoffrey Wuidar en natuurlijk de 24e deelname in Hannut van de Skoda concessionaris Francis Listrez op het programma. Yannick Kalbush, die zijn snelheid in Haspengouw al getoond heeft, moet afrekenen met de verrassende Philippe Coenart, met Thierry Lefin en Maxime De Fina. We houden onze ogen ook gericht op twee ploegen in klasse 2-6 : Corentin Tordeurs en Laurent Cravillon, die altijd goed presteren op dit type terrein.

Met 25 inschrijvingen komt de Divisie PH-SR ook goed voor de dag. Pas in laatste instantie schreef « Vande » zich in, op een Porsche 944, vanzelfsprekend de te kloppen man. Hij zal echter geen cadeaus krijgen van Pesser (Opel Ascona), Jacobs (Opel Manta) of Laporte (Opel Ascona).

Bij de Prov’Historic, met kleppers als Philippe Hellings (Ford Escort), Bernard Lamy (Volvo 242), Luc Savigny (Ford Escort) en een ganse resem escortisten uit de streek als Souris, Schrynen, Detal en Renson, zal het sperlint langs de proeven regelmatig trillen!

Praktische info:

  • Voorstelling van de wagens en terugblik op vijftig jaar Rallye de Hannut op vrijdag 9 maart, vanaf 19u, in de Marché Couvert te Hannut.
  • Start van de wedstrijd op zondag 11 maart om 7u46 voor drie omlopen van vier klassementsproeven. Start van de Divisie PH-SR, gevolgd door de Divisies 4-3-2-1, daarna Demo.
  • Sluiting van de wegen vanaf 7u, tot 20u30.
  • Programma met lijst van de deelnemers, te koop aan de prijs van €5, in het wedstrijdcentrum (Marché Couvert de Hannut)

(persbericht)