Home > Electric > Cupra E Racer vandaag officieel

Cupra E Racer vandaag officieel

[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”3.0.105″ background_layout=”light”]

De CUPRA e-Racer, de eerste 100% elektrische touring racewagen ter wereld, wordt vandaag officiële onthuld.

Het stond in de sterren geschreven dat CUPRA in de racerij zou stappen. CUPRA zal in dit opzichte alle verantwoordelijkheden en taken overnemen die SEAT Sport tot nu toe vervulde. CUPRA zal ook SEAT’s engagement in de racerij erven: een engagement dat al ruim 40 jaar leeft maar dat tegelijkertijd moet worden klaargestoomd voor de toekomst van de racerij waarbij alternatieve aandrijfsystemen worden gebruikt. CUPRA stelt zich tot doel de weg te banen voor een efficiënte en milieuvriendelijke manier van racen.

Reden genoeg om de CUPRA e-Racer als speciale blikvanger een plaats te geven op de CUPRA-stand tijdens het autosalon van Genève 2018. Sinds 2014 is SEAT met zijn Leon Cup Racer de absolute referentie binnen de TCR International Series. Maar SEAT Sport is ook verantwoordelijk voor de productie van alle modellen uit de Volkswagen-groep die deelnemen aan het TCR (Audi RS3 LMS en Volkswagen Golf GTI TCR), zowel op regionaal als op internationaal niveau.

De CUPRA e-Racer is een 100% elektrische racebolide op basis van de benzine aangedreven Cup Racer. De CUPRA e-racer is niet alleen veel schoner en milieuvriendelijker, hij is ook een pak stiller. Bovendien zijn de prestaties ronduit indrukwekkend, misschien wel indrukwekkender dan bij een klassieke raceauto. Maar het allerleukste zijn nog de vele bijkomende voordelen. In de eerste plaats is een elektrische motor veel eenvoudiger en vergt hij veel minder onderhoud. Bovendien is hij veel efficiënter omdat hij quasi alle beschikbare energie gebruikt, terwijl een verbrandingsmotor in het beste scenario slechts tot 30% van zijn brandstofenergie weet te benutten. Bovendien wordt de kinetische energie bij het remmen of vertragen omgezet naar elektrisch vermogen. En alsof dat nog niet voldoende is, accelereert de elektrische auto veel sneller omdat hij van bij de aanzet over zijn maximumkoppel beschikt. Het is dus niet langer nodig om een zeker toerental te halen om het beste uit de motor te puren. Om diezelfde reden is ook een versnellingsbak niet langer noodzakelijk.

De CUPRA e-Racer is een pure racebolide met 300 kW aan continu vermogen en een piekvermogen tot 500 kW.

Door de CUPRA e-Racer hetzelfde prestatiepeil mee te geven als de conventionele racewagen wil men de technologische capaciteiten van CUPRA op alle vlakken bewijzen. In de loop van 2018 zal de CUPRA e-Racer tijdens speciaal uitgekozen evenementen zijn opwachting maken, een competitie voor zuiver elektrische touringwagens wordt verwacht tegen 2019. Het format, de duurtijd van de race en de manier waarop rijders, teams en fans deze races zullen beleven, zal compleet verschillen van wat we vandaag kennen: veel interactiever maar ook ongelooflijk dynamisch, intens en opwindend

[/et_pb_text][et_pb_gallery _builder_version=”3.0.105″ show_title_and_caption=”off” show_pagination=”on” gallery_ids=”15310,15312,15313,15314,15315″ fullwidth=”on” db_image_max_width_tablet=”51″ db_image_max_height_tablet=”501″ db_image_row_spacing_tablet=”51″ db_image_object_fit=”initial” orientation=”landscape” zoom_icon_color=”#dd0000″ hover_overlay_color=”rgba(255,255,255,0.9)” background_layout=”light” db_image_center_titles=”left” pagination_font_size_tablet=”51″ pagination_line_height_tablet=”2″ auto=”on” auto_speed=”4000″ /][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

You may also like
Extreme E: Abt Sportsline en CUPRA samen aan de start
E-circuit: CUPRA start eigen simracing series
Industrie: Cupra e-Racer klaar om te racen
In een notendop: (W)TCR