Home > Circuit > GP3 meest sexy raceklasse in Grand Prix weekends?

GP3 meest sexy raceklasse in Grand Prix weekends?

[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”1_2″][et_pb_text _builder_version=”3.0.105″ background_layout=”light”]

Vorige week lanceerde de GP3 series hun seizoen 2018 met testritten op de omloop van Le Castellet. In alle geval zal de serie opvallen binnen de Grand Prix weekends want de bolides van de kleinste toelevercategorie uit de F1 filiére blijven nog helemaal “old-skool”.

Geen fluisterende of blèrende turbomotoren, weggemoffeld achter diffusers en ingewikkelde uitlaatsystemen. Ook geen HALO. Dus éénzitters, racebolides zoals het hoort: geen dak, geen deuren, geen afgedekte wielen maar een open cockpit en een luid blaffende motor met knetterende ALS en knallende versnellingsbakken. Ja, de GP3 wordt wellicht de meest sexy machine in een Grand Prix weekend in 2018. Geniet ervan want met de overgang naar “Formule 3” riskeren we de laatste echte racewagens te verliezen op het altaar van hybride motoren en halo-veiligheid…

Een regenachtig dagje tijdens de GP van België, jaren geleden al… We zaten samen met Didier Perrin, de technische directeur van het GP2/GP3 randprogramma aan een tafel in de hosîtality. “Ik beloof het je: we gaan de GP3 wat sexier maken”, zei de Fransman die al vele watertjes doorzwommen had. Het was zijn antwoord op mijn commentaar dat het geluid van de GP3 wagens, tja…gewoon ontbrak! Bij zijn oprichting in 2010, met de eerste generatie GP3 wagens, zagen we prachtige races. Beklijvende duels met o.a. Felix da Costa, Mitch Evans, Valtteri Bottas… Alleen leek het geluid van de 4-cilinder turbomotoren op dat van een veredelde grasmachine (en dan doe ik de waarheid echt geen geweld aan!).

Zo gezegd, zo gedaan. In 2013 kregen de GP3 bolides een serieuze upgrade en anno 2014 klonken ze al luider dan de gedempte hybride motoren van de F1. Nog heel even dus want de FIA wil de ladder naar de F1 helemaal herstellen in zijn logische volgorde: van F4, via F3 en F2 naar de F1. De GP3 serie is het laatste bastion van het nieuwe millennium dat moet vallen zodat we terug kunnen naar de logica van … de jaren 60 van de vorige eeuw. Vroeger was het misschien niet altijd beter… maar soms was het ook helemaal niet zoveel slechter! En na een dwaaltocht van meerdere decennia met een pleïade aan toeleveringscategorieën zijn we bijna terug bij de logica.

(foto: gp3series.com)

 

[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″][et_pb_text _builder_version=”3.0.105″ background_layout=”light”]

6 x 4 = 24

Inderdaad. De zes teams die deelnemen aan het kampioenschap moeten elk 4 bolides inzetten en zo komen we in theorie aan een mooi deelnemersveld van 24 wagens.

  • MP Motorsport, het Nederlandse team, is het nieuwe gegeven in dit landschap. Zij beslisten vorig seizoen in te stappen. Tijdens de “wintertests” werden zij gecharmeerd door de prestatie van de Fin Niko Kari. Die verloor zijn status als “Red Bull Junior” en is bijgevolg meer dan gemotiveerd om zijn kunnen te laten zien. De Italiaan Boccolaccio brengt de ervaring in het team. Te vermelden is dat ook onze landgenoot Max Defourny in Abu Dhabi testte bij het team en het verre van slecht deed. Of er een deelname inzit in GP3 is echter maar de vraag.
  • Het Spaanse Campos pakt uit met routinier Pulcini, de jonge Fin Laaksonen (vers uit de Formule 4) en de Mexicaanse coming man Mechaca (die vorig seizoen de World Series probeerde)
  • Arden kan op de titel mikken met Gabriel Aubry, de talentvolle Fransman. Die wordt bijgestaan door zijn landgenoot Julien Falchero en de Australische rookie-sensatie Joey Mawson.
  • Jenzer telt nog steeds op de Colombiaanse Tatiana Calderon, die de status heeft van Sauber F1 “development driver”. Zij onthalen de Duitse rookie David Beckman en de Amerikaan Juan Manuel Correa.
  • Het Italiaanse Trident wordt mogelijk een grootmacht om rekening mee te houden. Zij hebben in de spits Giuliano Alesi lopen, zoon van voormalig F1 coureur Jean en vorig jaar al winnaar in de GP3. Hij kan tellen op de jonge maar ervaren Alessio Lorandi en de rookie-of-the-year van vorig seizoen: de Amerikaan Ryan Tveter.
  • ART dan. De kampioen van het vorige seizoen is zonder enige twijfel ook voor het komende seizoen het te slagen team. Hun rangen zijn al volledig met de talentvolle Brit Callum Ilott, de ervaren Jake Hughues, Force India testrijder Nikita Mazepin en aanstormed talent Anthoine Hubert.

    Voor het komende seizoen zijn er nog 5 zitjes te begeven aan rijders die willen opvallen in wedstrijden die gehouden worden in het voorprogramma van de F1 races.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

You may also like
F2 Bahrein: Boschung dominant in sprintrace, Cordeel eindigt voorlaatste
F3 Bahrein: Martí wint bij debuut na strijd met Colapinto
Russell telt Norris uit in F2, Beckmann wint in GP3
In een notendop: F2, GP3 en Porsche Supercup