Home > VAS > Rallycross > Ook VAS Rallycross bijna van start

Ook VAS Rallycross bijna van start

[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”3.0.105″ background_layout=”light”]

Na een lange winterstop van vijf maanden wordt op zaterdag 3 maart het nieuwe seizoen in de regionale rallycross opnieuw opgestart. Dat gebeurt met de traditionele openingswedstrijd op het Duivelsbergcircuit in Maasmechelen.

Bart Van Dooren nu al titelkandidaat in Promotie?

De Promoklasse C, voorbehouden aan beginnelingen en rijders met weinig competitie-ervaring is al even geen echte instapklasse meer in het rallycross gebeuren. Vele “beginnelingen” hebben er al een parcours opzitten in de ‘opendeurdag’ koersen, wedstrijden buiten kampioenschap, of komen over van andere disciplines als de autocross. Sedert enkele jaren worden hier merkelijk knappe wedstrijden gereden. Vorig jaar zagen we Yorick Maeyninkx, de jongeman uit Poederlee, de zeges opstapelen. Enkel Bram Schepens en Kim Valgaeren konden enig weerwerk bieden, maar zij waren niet opgewassen tegen de ongenaakbare Maeyninkx. Maar het gegeven van de “Promotieklasse” is dat de regerende kampioen niet opnieuw mag deelnemen binnen de klasse. Sterker nog: dit seizoen zoeken Maeyninkx, Schepens en Valgaeren hun heil elders. Maeyninkx kocht de ex-Bart Eyckens Opel Astra om de strijd aan te binden met de zware jongens in de klasse B. Hij zal er een bekend gezicht ontmoeten want ook Kim Valgaeren stapt over. “Hopelijk zijn de problemen met de aandrijfassen van de baan. Dat was verleden seizoen het zwakke punt aan de wagen. De nieuwe krachtbron die in de loop van dit jaar onder de motorkap komt te zitten zal hopelijk een stuk sneller zijn.” Schepens gaat voor zijn kans in de klasse A, nog steeds met de Peugeot als strijdwapen. “Er zijn enkele wijzigingen gebeurd aan de wagen met het oog op betrouwbaarheid”, liet de Nederlander weten. Terug van weggeweest in de Promoklasse is Bart Van Dooren. Na een sabbatjaar is de rijder uit Oud-Turnhout opnieuw van de partij met een gloednieuw opgebouwde Opel Kadett. Hij wordt dan meteen ook de belangrijkste titelkandidaat.

Open strijd in klasse A?

Bij de klasse A (-1600cc) is het uitkijken naar de opvolger van de ongenaakbare Steven Van Nunspeed en zijn Honda. De piloot uit Rekem scoorde quasi een maximum aan punten en droomde toen al luidop van het nationale kampioenschap. De klasse A is echter verre van onthoofd want de concurrentie staat te trappelen om de fakkel over te nemen. Didier Dexters kan strijden voor een eindzege. “De 1600cc 20V motor zit qua vermogen goed om vooraan een rol van betekenis te gaan spelen en wie weet ook wel eens om op het podium te belanden. Ik kijk uit naar een sportief seizoen waarin ik ten volle kan strijden voor wat ik waard ben. Als ik na elke wedstrijd naar huis kan gaan met het gevoel dat ik zo snel heb kunnen rijden als het materiaal het aankan, ben ik zonder meer tevreden”, zegt de Maasmechelaar, die zijn vertrouwde Toyota MR2 beter kent dan zijn broekzak. Ook Benny Demandt in de Honda Civic is een finalekandidaat. “Het zal vooral een testjaar worden aangezien ik een nieuwe krachtbron aan het bouwen ben. De eerste wedstrijd sla ik over maar in Arendonk sta ik wel aan de start, met de gehuurde wagen van Martijn Engelen.”  En dan zijn er nog Jean-Pierre Verstraeten en Davy Wijnants die voor de zege kunnen meespelen, als het nodige geluk aan hun zijde staat.

Heerst Jonas Kemps opnieuw op eigen erf?

In de klasse B zal meervoudig opeenvolgend kampioen Jonas Kemps met de vertrouwde BMW E36 zijn titel verdedigen. De Balenaar won het vorig seizoen met één punt van naaste achtervolger Andy Leysen. “Het zal een hele opgave worden door de vele nieuwkomers. Vooral nu we het volledige Arendonkse circuit kunnen benutten zal de snelheid een pak hoger gaan liggen.” Andy Leysen van zijn kant komt aan de start met een nieuwe krachtbron in de BMW M5 en gaat zonder meer voor een top 3. En vergeten we vooral ook niet oude rot Jan Driesen en Dirk Mooren, die dan weer in zijn Opel Astra een nieuwe motor bouwde. Het zal in de klasse B spannender dan ooit worden.

 

(vas/ foto: archief)

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

You may also like
Vaarwel Ken Block
VAS RX: Glossso werkt richting 2021
BK RX: BRCV geeft een stand van zaken
Zuhal Demir steunt Duivelsberg