Home > #Hoofdnieuws > Enzo Ide: “De eerste meters weet je niet wat je meemaakt”

Enzo Ide: “De eerste meters weet je niet wat je meemaakt”

Afgelopen week kondigde Enzo Ide, in samenwerking met Comtoyou Racing, zijn overstap van de circuitracerij naar de rallycross aan. De eerste kennismaking met de nieuwe bolide, een schitterende Audi S1 EKSRX, vond dit weekend op het bekende circuit van Mettet plaats. De West-Vlaming trok op zaterdag richting de omloop in het zuiden van ons land en zette zich voor het eerst achter het stuur van het monster uit het WK rallycross en vertrok ’s avonds met een grote glimlach weer huiswaarts.

Mettet ontvangt op 12 en 13 mei de Belgische manche van het WK Rallycross en in dat opzicht vonden een aantal internationale en nationale teams elkaar op zaterdag op de omloop voor een uitgebreide testdag. Het was meteen ook een perfecte gelegenheid voor Comtoyou Racing en Enzo Ide om kennis te maken met de Audi S1 EKSRX, de bolide die mee de dienst uitmaakt in de voorste gelederen van de snelst groeiende autosportcompetitie van de wereld, het WK Rallycross. Na de eerste ronden was Enzo Ide vooral erg onder de indruk van het potentieel van de Duitse wagen.

“De eerste meters weet je niet wat je meemaakt”

“Vergeet alles wat je al weet en begin van voor af aan… Dat is wat ik daarnet meemaakte”, doet Enzo Ide het verhaal. “Deze auto is ongelofelijk krachtig en de acceleraties zijn van het niveau van een F1… Ik moet eerlijk toegeven dat het verschil met een GT3 nog veel groter is dan ik had verwacht. Ik heb vandaag de mogelijkheid om alles te leren kennen en mijn eerste meters af te leggen zonder veel druk.”

Veel testen

Terwijl de dag vorderde konden team en rijder meer en meer wennen aan de nieuwe omgeving en Enzo Ide leek zijn draai te vinden aan het stuur van de Audi S1 EKSRX. “Dit gaat uiteraard tijd vergen, want de overstap is echt niet te onderschatten. Maar ik heb vandaag al gevoeld dat er progressie in zit en ik ga de komende testdagen gebruiken om me meer en meer aan te passen aan de wagen, maar ook aan de filosofie van de rallycross zelf. Dit is totaal anders dan racen op het circuit en ik wil geen stappen overslaan. Het zal zeer belangrijk zijn om alles onder de knie te hebben alvorens aan de start van een competitie te staan en als dat enkele maanden in beslag zal namen, dan is dat zo. Ik ben geen professionele rijder, gezien mijn vele zakelijke activiteiten, maar als ik dit doe, wil ik het goed doen, met dezelfde benadering waarmee ik ook voorheen op circuit heb geracet. In ieder geval heb ik weer een glimlach op mijn gezicht en je mag gerust zijn, hier heb ik alvast van genoten. Mijn dank ook aan het team met François Verbist die mij op een schitterende manier bijstaan.

You may also like
WRX en Euro RX: enkele kalenderwijzigingen
Belcar 2023: met AC Motorsport
Dakar 2023: Chicherit wint, Sainz verliest leiding
Vaarwel Ken Block