We hebben allen al wel eens vol bewondering gekeken naar de activiteiten van vrienden op social media en her en der zitten er natuurlijk pareltjes tussen. Zonovergoten stranden, ongerepte natuur, wit besneeuwde landschappen, … En van die laatste twee mocht ik plots, ineens en helemaal ‘out of the blue’ afgelopen week deel uitmaken. Want tegen een trip naar Fins Lapland, om daar samen met een handvol modellen van Subaru te mogen gaan rijden, driften en spelen tijdens het Subaru Snow Drive Event 2018. Daar zegt niemand neen tegen.
En weg zijn we
Brussel – Helsinki en zo verder door richting het noorden, naar Rovaniemi, dat stond vorige week woensdag op het programma. Amper aangekomen in het Subaru Village was het al tijd voor de persconferentie.
Wist u dat Subaru onlangs 100 jaar geworden is? De Japanse constructeur begon aanvankelijk zelfs met het bouwen van vliegtuigen. Eén van de populairste modellen van de Subaru is de 360, bijgenaamd de ‘ladybug’, die dit jaar reeds 60 lentes telt. De verkoop van diverse modellen van het merk zit trouwens in de lift want 2017 was het tweede jaar op rij dat Subaru wereldwijd 1.000.000 wagens verkocht. Ook de verkoop van de SUV-modellen zit sinds 2012 in stijgende lijn.
Wie Subaru zegt, zegt ‘4WD’ want het merk is tot op de dag van vandaag nog altijd één van de grootste producenten van vierwielaangedreven wagens. Om de mening van de ‘Subaru drivers’ te kennen werd bij maar liefst 10000 klanten navraag gedaan waar zij belang aan hechten inzake hun voertuig. Het antwoord daarop was ronduit eenvoudig: veilig, degelijk en plezierig autorijden. Diverse aanpassingen zoals eyesight, veranderingen van het design, aanpassingen die de veiligheid moeten bevorderen, de uitrusting, prestaties, versteviging van de carrosserie, geluidsabsorberende maatregelen… vinden we dan ook al terug in de meest recente modellen. En die recente modellen, wel die stonden ons buiten op te wachten!
Op de skipiste in X-mode
Dan kom je buiten en zie je daar een indrukwekkend rijtje aan XV, Outback en Forester staan. Per twee de auto in, de gps is reeds ingesteld en rijden maar. Vanzelfsprekend volgen we het rijtje voor ons dat al gauw tot een eerste leuke ‘hindernis’ leidt, een redelijk steile voetgangersbrug, uiteraard niet ‘gestrooid’ zoals we dat hier kennen. Dat vormde helemaal geen probleem voor onze XV. We cruisen nog wat verder door sneeuw en bos, wanneer we moeten stoppen voor instructies. “Could you please push the X-Mode button?” Ok, geen probleem, maar wat is X-Mode precies?
De officiële uitleg luidt: ‘X’ staat voor extra daadkracht voor elke bestuurder en op vrijwel elke ondergrond. Met een druk op de knop neemt de X-Mode de controle deels over van motor, transmissie, AWD, remmen en andere systemen, zodat u veilig en vol vertrouwen over slechte wegen en een gladde ondergrond kunt rijden. Bij uitdagende afdalingen zorgt Hill Descent Control voor een constante, afgeregelde snelheid zodat de bestuurder zich meer kan richten op het sturen en minder op het remmen.
We rijden zo’n 10 meter verder en dienen scherp naar links te draaien. Plots zitten we op een skipiste en we moeten naar beneden. Niet met ski’s of een snowboard zoals iedereen dat doet, neen, we doen dat met de wagen. How cool is that? Het wordt al wat later en de innerlijke mens begint honger te krijgen. De euforie van de afdaling maakt plaats voor een gezellige babbel op weg naar het restaurant. Die eerste dag, die kan al niet meer stuk.
D-day, met de D van … driften
Het ‘noorderlicht’ zou zich de voorbije nacht even hebben laten zien en dat hebben we gemist. Een beetje erg op zich maar al gauw weer vergeten wanneer je beseft wat je die dag allemaal te wachten staat. Na het ontbijt vertrekt het richting Rovaniemi Driving Center, een 33 hectaren groot domein, voorzien van tal van diverse parcours waar we tot het ondergaan van de zon van mogen gaan genieten.
Een eerste discipline die we voorgeschoteld krijgen is het SUV-track, een parcours speciaal ontworpen om met de Forester, de Outback en de XV aan trage snelheid diverse hindernissen op een zo vlot en goed mogelijke manier te nemen. Ook hier, met de X-mode geactiveerd ondervinden wij nergens problemen. Op de kunstmatig aangelegde ‘bergop-bergaf’ ga ik in het steil omhoog rijden bewust van het gas af en kom in het midden tot stilstand. Vrijwel moeiteloos trekt de Outback mij en mijn passagier naar de top. De ‘afdaling’ is, dankzij de Hill Descent Control, een fluitje van een cent. Je hoeft enkel nog wat aan het stuur te draaien, de wagen doet de rest.
We schuiven na een korte pauze door naar een soort van behendigheidsparcours. Van driften is bijgevolg nog geen sprake, alhoewel, op het betreffende parcours kunnen we ons toch al eventjes ‘laten gaan’. We treffen er op het einde van het traject zeg maar trapsgewijze ophogingen aan. De bedoeling is ook hier weer dat we de X-Mode induwen en de ‘hindernissen’ aan een zeer traag tempo afwerken. We voelen de wagen, hetzij een XV, een Outback of een Forester (de Levorg en de Impreza moesten hier aan de kant blijven) duidelijk balanceren wanneer linksvoor en rechtsachter een heel stuk van de grond zijn, of andersom. Vast komen te zitten of hernemen is uit den boze, stilletjes gas geven en de software van de wagen doet de rest voor u.
En dan is het ‘moment-supreme’ aangebroken want na een heuse winter barbecue bij -23°, is het tijd geworden om te gaan driften. Een cirkel zo groot als een vierkant voetbalveld (denk daar maar eens over na) en de Outback en consoorten moeten hier even aan de kant. Het is tijd geworden voor de Subaru WRX STI en de Subaru BRZ en man wat zaten we daar op te wachten. We denken wel allemaal dat het vrij simpel is, zeker met zoveel pk’s onder je voeten en dat in combinatie met een spiegelglad oppervlak, maar dat was het allesbehalve. Nu, al een geluk dat het vierkant voetbalveld groot genoeg was, we konden bijgevolg geen kwaad aanrichten. Bijna een half rondje (je mag altijd de helft overdrijven) is dan toch gelukt. Van de grote cirkel ging het nadien naar een klein driftparcours opgebouwd uit verschillende soorten bochten alsook enkele opeenvolgende bochten. Een ideaal parcours waar je het kind in je kan vrijlaten. Wegens geen prethendel aanwezig in de Levorg en alle aanwezige software was het met die wagen toch wat moeilijker om zo nu en dan eens heerlijk dwars uit de bocht te komen, maar geen problemen daarmee bij de WRX STI en de BRZ. Een mens wordt er zowaar overmoedig van en dat resulteert jawel …. in de sneeuwmuur. Mea culpa, maar het zou nog gebeuren.
Rally initiatie met Jani
Als we er zelf al van overtuigd waren dat het ‘driften’ het plezantste van de dag zou worden, dan waren we grondig mis. Want als vierde en laatste in rij stond de initiatie rally op het programma. Op zich niet zo veel anders dan het driftparcours van daarnet, maar wel veel langer, ruimer, andere bochten… nog plezanter dus. Met de Subura BRZ kon ik mij het meeste amuseren want die leunde naar mijn gevoel het dichtste aan bij mijn rijstijl (als ik die überhaupt al heb) die dag. 5 à 6 opeenvolgende bochtjes driften lukte enkele keren (hier en daar dankzij de sneeuwmuur) en dan denkt een mens natuurlijk dat hij kan autorijden. Tot dat je enkele minuten later in de STI mag kruipen bij Jani Ylipahkala en je weer met beide voetjes op de grond komt. Maar wel weer een ongelooflijke ervaring rijker.
Puur genieten
De ‘pure’ actie met de WRX STI en de BRZ zaten er vanaf dan op, wat volgde was enkel nog puur genieten. Puur genieten tijdens een lange avondrit in de Finse bossen met de Forester, puur genieten van een heerlijke maaltijd in een iglo, puur genieten van die sauna in je chalet en tijdens de laatste dag puur genieten van het prachtige Finse landschap. We konden bij wijze van spreken om de 100 m. stoppen voor foto’s te nemen, maar dan hadden we wellicht onze vlucht naar huis gemist.
Welke gaat het worden?
Bijna drie dagen lang kreeg ik de kans om met de diverse modellen van Subaru die vandaag de dag in Europa verkrijgbaar zijn, te rijden. Het zijn stuk voor stuk prachtige wagens met uitstekende prestaties, elk in hun klasse. Maar ik moet eerlijk zijn. Voor de Forester en de Outback op 44-jarige leeftijd (ik voelde me thans 25) denk ik dat ik nog wat te jong ben. De WRX STI en de BRZ wil ik natuurlijk wel een plaats in mijn leven geven, maar mijn wederhelft gaat daar niet mee akkoord gaan. De Impreza zou zich dan meer kunnen leunen naar de tweede wagen binnen het gezin. Dus ik mag kiezen tussen de Subaru XV en de Subaru Levorg en ik ga daar niet moeilijk over doen. Mijn echtgenote wil graag wat hoger instappen, de XV is voor haar en de Levorg, daar ga ik mij mee amuseren. De naam alleen al, want wat is er beter dan LEgacy … reVOlution … touRinG.
Een uitgebreider album met allerhande foto’s is terug te vinden bij partner RallyandRaces. Voor meer info over Subaru en de verschillende modellen, klik hier. Interesse om dit ook allemaal mee te maken, bezoek de site van Lapland Driving.