[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”2_3″][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]
Na een handtekeningensessie en een parade die populairder waren dan ooit, met duizenden toeschouwers die in het hart van Bastogne op vrijdagavond, gingen de Legend Boucles in alle ernst van start op zaterdagochtend. De proeven lagen er dan doorweekt en modderig bij, een gevolg van de smeltende sneeuw van de dag ervoor.
Met nog koude machinerie en in bijzonder precaire gripomstandigheden, bleek het François Duval die het beste bij de les was. Op zijn Ford Escort MKI 8-klepper met versmald spoor van Burton Racing zette hij de eerste besttijd van de dag neer. Op de tweede proef werd hij echter gehinderd nadat hij een “demo” wagen op het parcours van Mirwart inhaalde. “Dudu” kon daarna het ritme niet meer volgen dat werd opgelegd door de krachtige BMA Porsche 911 Groep 4 van Bernard Munster.
“Hoe wil je dat ik strijd lever met 100 pk minder?”, benadrukte de rijder van Cul-des-Sarts, die op de middag al zeer tevreden was met de tweede plaats. “En ik val ook niet te hevig aan want je mag niet vergeten dat deze wagen een oudje is. Maar ik amuseer me enorm en de toeschouwers zullen ook niet te klagen hebben van mijn passages”.
De achterstand van de voormalige winnaar in het WK rally, liep op tot 44 seconden voor de afsluitende 4 avondlijke proeven waarin het klassement helemaal overhoop zou worden gehaald. Achter de leiders… maar ook voorin.
In het licht van de koplampen, en soms in de mist, herinnerde François iedereen eraan waarom hij één van de beste rallyrijders van de wereld was. Hij liet vier opeenvolgende besttijden optekenen. Zo greep hij handenvol seconden weg uit zijn achterstand op de Porsche van de boomlange Kortrijkzaan. De Escort rijder nam de leiding over voor zeven seconden tijdens de laatste, knotsgekke RT, die gereden werd op een wit sneeuwtapijt.
“Het was echt op de limiet op sommige plaatsen. Ik zag de sporen niet meer van de wagen van Bernard die één minuut voor mij was vertrokken. We haalden een Subaru in die vertrokken was in de categorie Demo, zes minuten voor ons. We hadden volop plezier. We zullen zien wat de weersomstandigheden morgen worden. In alle geval heeft de Porsche een betere grip op het onverhard. Maar het gaat om drie nieuwe proeven, die geheim werden gehouden en waar dus de zin voor improvisatie van belang zal zijn. Ik kan niet wachten om eraan te beginnen.”
Zondag in de modder
Na een voorzichtige start nam Bernard Munster het over van Duval vanaf de 3de proef. Geleidelijk aan bouwde hij de voorsprong uit, mede dankzij zes besttijden. Maar hij zou alles verliezen in het donker…
“Alles liep perfect tot het vallen van de nacht”, vertelt de winnaar van de editie 2016, toen ook al op Porsche. “In heel delicate omstandigheden, met een beperkte zichtbaarheid, ging ik eerst tweemaal rond en verloor daarna tijd in de laatste proef toen we een Subaru inhaalden die vijf minuten voor mij was vertrokken. François maakte er gebruik van om de leiding over te nemen. Dat belooft dus een spannende strijd te worden, zondag op het onverhard. Net als in 2015 toen ik strandde op minder dan één punt achter hem. Ik heb nog een rekening te vereffenen.”
De verrassing van deze eerste helft van de rally was Frédéric Bouvy. Hij zou de eerste leider geworden zijn maar “Er was een probleem met de starter aan het begin van de proef. Zonder dat zou ik gemakkelijk de besttijd hebben opgetekend”, legt de Brusselaar uit. Zijn Porsche is uitgerust met een krachtige 3,4 liter motor, belast met een lichte handicaps-coëfficiënt van 1,05 zoals alle wagens van na 1981. Gedurende een deel van de dag lag hij derde maar Fred verloor dan drie plaatsen toen hij even van de baan ging op Chevron-Rahier. “Vandaag hebben we rustig gereden, maar morgen gaan we alles op alles zetten op onverhard. Ik wil graag die derde plaats terugwinnen.”
Het was een podiumplaats waarop ook oud-winnaar Stouf aanspraak kon maken. De West-Vlaming was heel spectaculair op zijn Escort MKI BDA, maar een lekke band op RT5 in Whitimont kostte hem vier minuten. Bijna tegelijkertijd moest ook een andere voormalig drievoudig winnaar bijna opgeven. Renaud Verreydt was verplicht de beide eerste RT’s langzaam af te werken wegens een defecte transmissie. “De vos” wist echter vroeg op de avond enkele mooie tijden neer te zetten en was alweer opgeklommen tot een 12de positie.
Op de derde en de vierde plaats vinden we dan twee Escort MKII BDA Groep 4 wagens van Christophe Jacobs. De regionale held Fred Caprasse was in bijzonder goede doen met zeer spectaculaire passages. Hij telt 2’10 achterstand op Duval en gaat met 53 seconden voor aan zijn illustere ploeggenoot Bryan Bouffier, officieel rijder voor Ford tijdens de afgelopen rally van Monte-Carlo. “Ik amuseer me echt geweldig. Ik heb er wat tijd over gezet om het goede ritme te vinden en mijn copiloot werd ziek door de benzinedampen in de cockpit”, legt de Fransman uit. “Mijn gebrekkige terreinkennis zou tijdens de tweede dag een minder groot nadeel moeten zijn aangezien het parcours dan geheim is.”
Benadrukken we, achter deze beide heren, nog de uitstekende prestatie van Romain Delhez op zijn Opel Kadett. Hij gaat voor aan Fred Bouvy en Tim Pearcey, achtste dus. De Brit rekent op zijn ervaring uit de RAC om nog enkele plaatsen goed te maken tijdens de tweede etappe. Na de Brit volgt de familie de Mevius, Ghislain (Nissan 240 RS Gr.B) voor papa Grégoire (Porsche 911 Gr.4). De ex-wereldkampioen in de Groep N diende het laatste deel van het traject afleggen met een defecte ruitenwisser en moest toegeven dat hij “competitieritme mankeerde en de gehele dag te voorzichtig had gereden. Maar ik ben gekomen voor het onverhard…”
De Fransman Jean-François Mourgues verloor veel tijd door diverse kleine probleempjes (onder andere met de verstralers) op zijn Mazda RX7 Groep B. De BMW 323i van Jean-Pierre Van de Wauwer vervolledigde de Top 10 waarin alles op zondag nog kan veranderen met de langverwachte etappe op onverhard. Op het menu 7 verschillende proeven en 96 km quasi geheel op onverhard.
Nogmaals eraan herinneren dat op zondagmorgen de lange karavaan van meer dan 230 wagens zich om 7u40 in beweging zal zetten. Eerst komen de deelnemers in de categorie Classic, om de dertig seconden. Daarna om de minuut de Demo, de Legend en de Challenger.
[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_3″][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]
Voorlopig klassement Legend (officieus) na de 1ste etappe:
- Duval-Leyh (Ford Escort MKI) 283 punten; 2. Munster-Humblet (Porsche 911) op 7 ptn ; 3. Caprasse-Razzi (Ford Escort MKII BDA) op 130 ptn ; 4. Bouffier-Alnet (Fra/Ford Escort MKII) op 183 ptn ; 5. Delhez-Bonaventure (Opel Kadett GTE) op 191 ptn ; 6. Bouvy-Hottelet (Porsche 911) op 197 ptn ; 7. Pearcey-Shanks (GB/Ford Escort MKII) op 312 ptn ; 8. Gh de Mevius-Jalet (Nissan 240 RS Gr.B) op 337 ptn ; 9. G. De Mevius-Louka (Porsche 911) op 341 ptn ; 10. Van de Wauwer-Surinx (BMW 323i) op 343 ptn ; 11. Leyon-Deposson (Ford Escort MKI) op 368 ptn ; 12. Verreydt-Elst (Ford Escort MKI) op 383 ptn ; 13. G. Mondron-Werner (Porsche 911) op 394 ptn ; 14. Griffiths-Jones (GB/Ford Escort BDA) op 396 ptn ; 15. Mourgues-Prévot (Fra-Bel/Mazda RX7 Gr.B) op 407 ptn
De voornaamste opgaves :
KP2 Bouche (wiel afgereden)
KP 2 : Cherain (versnellingsbak)
KP 4 : Kerkhove (motor)
KP 6 : Kenis (tuimelaar)
KP 6 : Galand (kabel koppeling)
De besttijden
Munster : 6
Duval : 5
Bouvy : 1
De leiders
kP 1 : Duval
KP 2 : Duval en Munster
KP 3 tot 11 : Munster
KP12 : Duval
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]